Zo, wij zijn weer terug. Geweldige tijd gehad! Ook heel erg ziek geweest, maar ja, pech kan je hebben. Even een paar ervaringen:
Ja, je kan makkelijk op de bonnefooi gaan in augustus, maar ik vind het toch wel lekker om een paar dagen vooruit te boeken via Agoda.com. Na een lange busreis is het prettig om gelijk in het juiste hotel te belanden en niet eerst de straten af te struinen met een zware rugzak. Vaak liggen de hotels ook niet allemaal op een hoopje. Maar het is nergens echt druk geweest en we hebben nergens een vol hotel gehad. Wat ik wel vaak deed is voor 1 of 2 nachten boeken en als het dan erg leuk was op die plaats, extra nachten bij boeken. Dat is dan wel vaak iets duurder dan via Agoda!
Weinig last gehad van de regentijd. Eigenlijk maar 1 verregende dag in Hsipaw, maar we waren toch moe dus dat was niet zo erg. Als je zo’n dag tijdens een trekking krijgt is dat minder leuk natuurlijk.
In Hsipaw waren we nog erg gammel van de buikgriep dus hadden geen puf voor een trekking. In Lilly’s guesthouse hebben we toen gevraagd of je ook een tocht op brommertjes kunt maken. Na wat bedenkelijke gezichten heeft ze toch twee drivers en een extra motor voor mij geregeld. Vrouw en dochter achterop, en ik dus zelf rijden. Nou heb ik flink wat motor ervaring, maar dit was uniek! Het pad is gewoon een steil wandelpad met rotsblokken en geulen en heel veel hobbels en niet al te breed. Ik vond het geweldig, maar was bij de volgende regendag toch heel blij dat wij droog weer hadden getroffen. In de regen was dit onmogelijk geweest.
Wij zijn uiteindelijk met alle heen en weer reizen drie keer in Madalay geweest. Je hoort vaak negatieve verhalen over deze stad maar eigenlijk vind ik het wel een leuke sfeer hebben. Er is veel te zien, maar alles ligt wel ver uit elkaar. Hier hebben we meestal met een taxi rond gereden, wat niet echt duur is. De stad is wel druk, redelijk smerig en niet echt mooi. Maar de sfeer vond ik wel relaxed.
Bagan is prachtig en uniek. Nooit overslaan.
Inle Lake is een beetje dubbel. De standaard rondtripjes op het meer vond ik niet zo. Je wordt langs erg veel shopjes geleid. Het meer is wel heel mooi. En hele mooie boottocht was naar het tweede meer helemaal in het zuiden bij Samkar. In de nieuwe Lonely Planet staat dat dat alleen met een gids kan en extra geld kost, maar wij hebben alleen de normale bootprijs van 50 dollar betaald. Dit was echt een prachtige tocht en een volle dag besteding. Ook leuk is fietsen huren, naar Khaung Dain te gaan en daar oversteken met je fiets op een bootje, en aan de andere kant terug fietsen. Je hoeft geen boot te zoeken, zij vinden jou wel.
Het stadje Nyaung Shwe vond ik heel gezellig. Hiet kan je ook eens lekker pizza eten of frans stokbrood, wel eens lekker na alle rijst.
De laatse trip was naar Pyin oo lwin en Hsipaw. In Pyin Oo Lwin lekker rustig aan gedaan. Brommertjes gehuurd en de bezienswaardigheden in de buurt bekeken. Stelde niet heel veel voor maar was wel even lekker. We hebben niet de trein naar Hsipaw genomen want we vonden 7 uur reistijd (plus evt vertragingen) wel heel veel, maar achteraf heb ik wel een beetje spijt. Wij zijn met een shared taxi gegaan. Dat ging lekker snel, maar helaas werden alle meereizende locals wagenziek, dus dat was wat minder.
Uiteindelijk vond ik 3 weken voor ons rondje een beetje te veel. Het had ook makkelijk in minder tijd gekund. Als je buiten het regenzeizoen gaat zou ik zeker ook naar de kust gaan of neer Yangon.