ik wil in juli/augustus voor 3 à 4 weken rondreizen in Sri Lanka. Ik ben op de hoogte van de moesson in die periode in het zuidwesten en ook dat het mee kan vallen. You never know met het weer.
Kan je in die tijd op de bonnefooi rondreizen? Ik ben me aan het oriënteren voor een globale route en vraag me af of ik van te voren accommodatie moet boeken?
Datzelfde geldt voor treinkaartjes. Kan ik die een dag van tevoren of op de dag zelf kopen, of ben ik dan te laat?
Accomodatie is overal plenty behalve aan de Oostkust, met name Trinco en Passi stranden want die hebben al relatief weinig hotels/guesthouses en zitten dan in de nokkie-nokkie piektijd. Dus aldaar zeker 1-2 weken vantevoren via Internet/telefoon, maar liefst maanden tevoren, boeken.
Vrijwel alle treinen met reserveerbare stoelen hebben ook unreservable delen en daarvoor zijn altijd kaartjes te koop, alleen betekenen die slechts dat je aan boord mag doch met pech mag je dan 3-4 uur staan. Dus ik zou zeker proberen langer tevoren te reserveren - als je niet in de buurt van een groot station bent kun je 't beste zelf een Mobitel SIM nemen en dan zelf via de Mobitel service de kaartjes telefonisch reserveren, kan alleen binnen Lanka. Het is een wat clumsy callcenter (hoewel ze goed Engels spreken), ze proberen bijvoorbeeld tijd te rekken met nodeloze vragen om meer belminuten te cashen en je moet de trein identificeren volgens z’n vertrektijd bij startpunt (bijv. Badulla) ook als voor jou het vertrek verderop (bijv. Nanu Oya) bepalend is maar het werkt uiteindelijk wel.
Oh wauw, dat had ik even niet verwacht dat je zo lang van te voren moet boeken. Juli is dus ook een piek tijd qua toeristen, op zich ook logisch gezien de vakantieperiodes.
Ik ben gewend te gaan en zien waar ik wanneer naar toe ga, maar het is dus verstandiger om wat meer te gaan plannen.
Hoe zit het met kaartjes voor de bus, moeten die ook ver van tevoren geboekt worden?
Nee hoor er zijn haast geen reserveerbare bussen, alleen op hele lange afstanden zoals Colombo-Jaffna en Trinco en Batti. Gewoon naar busstation gaan, b.v.k. beginpunt van de bus, en je vindt een plek - staan hoeft soms alleen als je instapt halverwege de rit in een non-AC bus.
Wij zijn drie jaar geleden in juli en augustus met de tandem en aanhangfiets door Sri Lanka getrokken met onze kinderen(toen 8 en 10). Wij hadden van te voren een route uitgestippeld maar niets geboekt, slechts het aankomst- en vertrekhotel omdat we daar onze koffers moesten achterlaten. We hebben geen enkel probleem gehad met het vinden van guesthouses en hotels. Tijdens één etappe hebben we weinig hotels gezien omdat we vooral op de kleinere wegen fietsten. We zijn daarop naar het rode kruis gegaan en zij hebben ons een telefoonnummer en adres gegeven van iemand waar we konden overnachten. Deze zomer gaan we weer en ook nu boeken we van tevoren niets omdat we ons niet vast willen leggen.