Wij zijn van plan om deze zomer met onze drie kinderen, dan 16, 19 en 21, een rondreis door Sri Lanka te maken. Het liefst leggen we niets vast en gaan wij op de bonnefooi daar naar toe. Maar aangezien wij met vijf personen zijn vraag ik mij af of dat wel een goed idee is in de zomervakantie. Verder willen wij niet te veel tijd kwijt zijn met reizen. Een treinreis staat zeker op het lijstje, maar ik denk niet dat wij alles met het openbaar vervoer willen doen ivm de tijd die dat kost.
Zou iemand ons kunnen adviseren met de volgende punten?
Accommodaties vooraf boeken of ter plekke regelen?
Treinreis naar Ella vooraf boeken of ter plekke regelen?
Auto met chauffeur vooraf boeken en dan voor de hele reis of gedeeltelijk? (wij kennen ons schema nog niet)
Welke plekken zijn aan te raden om te duiken. Wij wilden eerst nog door reizen naar de Malediven maar dat wordt waarschijnlijk te duur.
1] Kan best ter plekke muv Trinco/Passi strand, daar zitten de hotels altijd maanden tevoren volgeboekt.
2] Vantevoren, er is in de hoogseizoenen kerst-januari en zomer tekort aan reserveerbare plekken door een ruzie tussen SL Railways en Exporail waardoor de tweede ermee gestopt is.
3] Zou ik niet doen, OV werkt goed voor jullie kidsleeftijden mits je redelijk plant. Prikbord bevat o.a. tips voor hoe te reizen en accomodatie boeken.
4] Alleen Trinco en Passi dan, zie www.divesrilanka.com voor meer detail.
Hartelijk bedankt voor je snelle reactie en de tips. Ik ga het meenemen in onze voorbereidingen. Goed om te weten dat we alles eigenlijk wel met het OV kunnen doen. Ben ondertussen ook al even wezen kijken op de site van Dive Sri Lanka. Jammer dat de plekken aan de westkust niet geschikt zijn om te duiken in juli en augustus. Maar wij zullen aan de oostkust ook vast wel aan onze trekken komen.
Wel onderwater is oostkust beter, vanwege de bevolking/vervuiling aan ZW kant. Jaar of 10 terug zijn ze zelfs begonnen met verbetering van het Hikka-koraal door transplantatie van koraal vanuit Nilaveli, en momenteel net zoiets vanuit een paar nog nauwelijks ontgonnen/toegankelijke riffen bij Jaffna. Maar inderdaad, aan land zijn Oostkust-duikplaatsen stukken saaier dan pakweg Hikka.