Sri Lanka met kinderen

Deze zomer gaan we met onze kinderen (8&11 jr) naar Sri Lanka. Zelf zijn wij 15 jaar geleden geweest en nu dus met onze kinderen. Heeft iemand ervaring? Ik twijfel over sigiriya, is dat veilig genoeg met 2 kinderen? En het noorden en oosten willen we bekijken. Wat raden jullie aan, privé chauffeur of openbaar vervoer. Vorig jaar Thailand hebben we een mix gedaan.
Onze voorlopige route:
Negombo
Richting Galle, Hikkaduwa
Hambantota, vanuit daar naar of ander nationaal park,
Banderawela
Kandy
Vanuit Kandy pinawela
Dambulla, sigiriya en Polonnaruwa
Trincomalee
Jaffna dan nog paar dagen strand voor we terug gaan
We gaan 3 1/2 week

Hoi hoi,

Hangt allemaal van je budget en tijd/geduld af. De bussen zijn te doen mits je relatief weinig bagage hebt en op beginpunt instapt, en treinen is ofwel beginpunt ofwel seat reservation (kan alleen zeer specifieke routes, o.a. Bandarawela-Kandy) ofwel allerlei truuks om de stoelendans voor 2e/3e klas zitplaats te winnen.
Sigiriya is uitstekend te doen voor kids vanaf een jaar of 6. Transport ten noorden van Trinco (Jaffna dus voor jullie) is nog wel eens lastig, bussen doen alleen de hoofdroutes - maar ook dat zou moeten kunnen. Val je terug op auto-chauffeur dan is het weer goed plannen waar het efficient is; richtprijzen zijn Rs 45/km indien terugkeer naar beginpunt, en met minimum dag-afstand van 100-150 km, en hotel met drivers quarter boeken. En voor taxi-transfers is het Rs 75/km want dan moet ie zelf z’n lege terugreis incalculeren.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Hallo,
Leuk wij gaan ook met onze kids 9 en 14 van de zomer naar Sri lanka,en wij zijn ook ongeveer 14 jaar geleden geweest zonder kids,toevallig zeg.
Wij gaan gelijk bij aankomst naar Sigiriya blijven daar 4 dagen,en vandaaruit doen we de dingen in de buurt,dan 3 dagen naar Kandy,en dan 1 week naar Unawatuna en 1 week naar Hikaduwa,we hebben alle hotels al geboekt ik heb er zin in…

Hoi Erik en Sandya,
Bedankt voor de tips. Ik bedoel natuurlijk Sigiriya helemaal naar boven met de kinderen, als overbezorgde moeder, hum. Zij durven het wel en ik ben zelf ook naar boven gegaan, maar sinds ik moeder ben, hoogtevrees.

En Sandra, heb je concrete hoteltips? Wij hebben nog niets geboekt dus alle tips zijn welkom. Wij houden wel van centraal gelegen hotel/ guesthouses. Niet topklasse, wel netjes en onze kinderen vinden af en toe een zwembad lekker. Jullie gaan niet naar het noorden? Wij gaan in de moesson tijd, dan kun je in het zuiden niet de zee in. In het oosten wel.

ik denk dat je mij bedoelt met Sandra,wij gaan in augustus en we gaan niet naar het noorden,wij gaan in het begin alles bezichtigen en dan eindigen lekker op het strand,we willen niet teveel reizen ook gewoon ontspannen.Onze hotels zijn Hotel Sigiriya,duur hotel maar met zwembad en met zijn 4en op een kamer wat ik wel fijn vindt,in de buurt van Sigiriya konden we geen goedkope hotels vinden met zwembad en doen ook vaak moeilijk met zijn 4en op een kamer,In Kandy zitten we in het Thilanka hotel voor een redelijke prijs onlangs het olifantenfestival,Hikaduwa zitten we in driftershotel op het strand met zwembad.Ik heb wel gelezen dat de entreeprijzen hoog zijn van de toeristische dingen,en dat omgeving Sigiriya overal de hoofdprijs word gevraagd,jammer want we zijn toch met zijn 4en.

:dag: vrienden van ons zijn in 2012 met drie kinderen (4 , 7 en 11 jaar) naar Sri Lanka geweest en volop genoten en veel gezien.
zij hebben alles vanuit Nederland vooraf goed geregeld en daar bij veel plezier gehad aan de voorbereiding met Lucien Jayahama ( locale Nederlands en Engels sprekende gids ) zie zijn website http://www.gids-srilanka.nl Er is ook een contact persoon in Nederland die je veel kunt vragen en deze staat ook op de website.

alvast heel veel voorpret en fijne vakantie :dag:

Harry

Ik zie dat de site zelfs pas gelanceerd is. Goede tip. Wij hebben nu het idee voor de noordkant van Sri Lanka een chauffeur te nemen, maar de rest zelf te doen. Beetje avontuurlijk mag wel van ons.

Bianca(sorry) leuk hotel. Zelf hebben wij een iets ander budget in onze gedachten. Vorig jaar inThailand waren we steeds rond de 30 euro klaar per nacht. En dat waren prima hotels. Meestal met zwembad, en ja, hygiene vinden wij ook een voorwaarde. Zie nu via tripadvisor ook wel hotels en guesthouses staan die leuk en toch wat vriendelijker geprijsd. Maar mocht iemand tips hebben…

Dag allemaal,

Ook wij denken aan Sri Lanka, onze kinderen zijn dan 8 en 6 jaar oud en gewend te reizen (thailand, maleisie, vietnam), toch ben ik natuurlijk ook een overbezorgde moeder en het is voor ons een onbekende plek om naar toe te gaan. Waar moeten we aan denken qua budget (net als bovenstaande af en toe zwembadje maar geen luxe resorts ed), hoe is het ov, veiligheid, hoe is het reizen op de bonnefooi? nou ja heb erg veel vragen, ga me maar ns orienteren en hoop op goede tips!

Beste “grijskopje” Heel goed dat u zich afvraagt kan dit allemaal wel in Sri Lanka?
Mijn antwoord is voluit JA mits u zich houdt aan bepaalde regels, waar is dat niet zo?
Het beste advies wat ik u kan geven is neem contact op met een ervaringsdeskundige en die is te vinden
op de website van Lucien Jayamaha zie: contactpersoon in Nederland.
Op voorhand alvast een hele fijne vakantie met de kinderen.

Harry

Hallo allemaal,
Wij reisden vorig jaar voor een maand naar thailand met onze 2 zoontjes (nu 7 en 9) met enkel een vliegticket op zak, we deden alles met brommertjes, tuktuks, bus en boot! Hadden een zalige vakantie, en nergens problemen gehad om ene hotel te vinden.
We plannen deze zomer ( juli) net dezelfde reis naar Sri Lanka. De vliegtickets zijn al binnen! Juich!

Ik heb hier ondertussen al heel wat gelezen en wat ik vooral heb onthouden is dat ‘op de bonnefooi’ reizen naar Sri Lanka moeilijker is, en dat het openbaar vervoer helemaal af te raden met kids.
Onze reisroute is nu grofweg : Colombo-Negombo-Matale-Trincomalee- Tangalle-Hikkaduwa-Colombo.
Ik vraag me af of de omweg naar Trincomalee de moeite waard is? We willen heel graag walvissen spotten…met onze jongens.

Hadden jullie een chauffeur op voorhand vastgelegd en alle hotels ook?
Benieuwd naar jullie planning!

Hallo, Ik ben vorige jaar naar Sri Lanka geweest en omdat ik niet al te veel tijd had gekozen voor een chauffeur.
Dit is mij prima bevallen, je hoeft heus niet continu met hem op te trekken, gewoon duidelijk zijn over wat je wilt en niet wilt.
Hij kon heel veel vertellen en zocht ook prima slaapplekken.
Ik kon per dag nog wijzigen als ik dat wilde.
Kijk voor informatie op www.srilanka-gids-chauffeur.com
Sri Lanka is een prachtig land en heel goed te doen met kinderen.
veel plezier.