Reisschema 4 weken juli/aug met kinderen

Hallo allemaal,

We gaan in juli naar Sri Lanka met onze 3 kinderen van 10,9 en 6. We hebben er ontzettend veel zin in maar het is wel lastig kiezen waarheen te gaan. Het heeft zijn nadelen maar toch boek ik het liefst (om diverse redenen) vooraf een familiekamer. We willen zowel met auto (chauffeur) als OV reizen (trein, ik begrijp dat bussen met bagage en kids niet ideaal zijn), afhankelijk van wat handig is. Een chauffeur voor een dag is prima, maar niet meer dan 2 dagen achter elkaar. We willen beginnen en eindigen aan het strand.
Tot nu is het schema:
0 Colombo- negombo
1 negombo
2 a huradhapura
3 anhuradhapura
4 nilaveli
5 nilaveli
6 nilaveli
7 nilaveli
8 dambulla
9 dambulla
10 dambulla
11 Kandy (omgeving home stay)
12 Kandy
13 Kandy
11 nuwara eliya
12 nuwara eliya
13 Ella
14 udawalawee
15 udawalawee
16 kataragama (yala)
17 kataragama
18 -25 strand…nog beslissen waar (tangalle,
25-27 dalawella ? (Galle bezoeken)
28 hotel nabij luchthaven
Hotels zijn al geboekt via booking.com maar valt soms in te schuiven. Naast de vraag of dit te doen is (ik denk natuurlijk van wel :wink:. Al zal het misschien niet het meest logische zijn), ben ik niet helemaal zeker over Anuradhapura. Als we met zijn 2 en zouden reizen zouden we het zeker niet overslaan en evt naar Wilpattu gaan. Maar ik heb begrepen dat je daar toch Malariapillen moet slikken (ook van de tourorganjsator daar) en dat vind ik met kinderen wat minder geslaagd (als je het kunt vermijden). Met de kinderen lijkt me dambulla, sigiriya en Kandy voldoende cultuur. Een optie zou zijn om toch na negombo naar Colombo te gaan voor een nacht en van daaruit naar Trincomalee, nilaveli. Of met de trein met tussenstop voor een nacht, of met een chauffeur met een tussenstop. De treintussenstop is dan bepaald door het overstappunt. Is er met de auto een leuk mooi en logisch tussen"station"?
De dagen 18-27 willen we aan de kust doorbrengen. Liefst waar je ook in de zee kunt zwemmen. Arugam bay, tangalle en dalawella spreken het meest aan. Met een chauffeur van de ene naar de andere plek zou moeten lukken?
Ik hoop op wat wijze woorden en goede tips ;)! (En sta open voor alle doen-niet en moet-je-ziens
Alvast heel veel dank,

Voordat ik verder ga reageren op jullie reisprogramma:

Volgens de WHO is er al meer dan tien jaar geen Malaria op Sri Lanka: http://www.who.int/malaria/publications/country-profiles/profile_lka_en.pdf

Wij mogen hier geen uitspraken over doen, we zijn geen arts en moeten officieel zeggen dat je naar de GGD moet. Maar ik zou even serieus naar je touroperator kijken, waarschijnlijk is hij/of zijn medewerkers al geen 10 jaar in Sri Lanka geweest.

Toch even over de stranden. Tangalle vinden wij de mooiste stranden maar zeker niet geschikt voor kinderen. Arugam Bay is echt surf gebied, eigenlijk ook te ruig voor kids. Passikuda zou in jullie periode een goede keuze zijn.

Laat maar horen of je meer info wilt :slight_smile:

1 like

Hi Marjolein, dank voor je reactie. Ik had inderdaad dat WHO bericht ook gezien, maar ook dat je in het Noorden wel malariapillen zou moeten nemen. Gekke is dat ik informeerde bij Big Game Camp (best prijzig trouwens;) en dat men daar aangaf dat bij Wilpattu wel pillen nodig waren. Maar ik geloof jou nu onmiddellijk, en de WHO natuurlijk. En dan lokt Wilpattu toch meer dan Yala…De safari is langer en het is rustiger dan Yala begrijp ik (en minder droog /groener in augustus?). En dan later in de reis nog naar udawalawee. Klinkt goed, wat denk jij?
Passikudah klinkt inderdaad beter voor de kids. Dank!

Wij zijn twee jaar geleden in juli in passikudah geweest. Met kinderen.
En wij vonden het helemaal niets. We zouden twee nachten blijven en hadden het na een halve dag wel gezien.
Het waaide heel hard waardoor liggen aan het strand geen optie was. We moesten onze handdoeken aan een palmboom vastknopen om te voorkomen dat ze weg zouden waaien. De zee was wel rustig, maar ook in de nabije omgeving was weinig te beleven.

We hebben later twee nachten in Mirissa doorgebracht, in zee gezwommen, alhoewel deze wel ruw was. En later nog twee nachten aan de westkust, bij Wadduwa. Daar mochten we niet in de zee zwemmen en daar werd ook op toegezien.

Wij vonden Sigiriya heel leuk, ook Tissamaharama was echt leuk. En Kandy.

Onze kids waren toen 4 en 7 jaar.

Groetjes Dionne

1 like

Hoi, het weer is natuurlijk altijd een onzekere factor. Wij hebben schitterende dagen aan het strand van Passikudha gehad met glashelder rustig water. Maar goed, het kan inderdaad waaien. Er is inderdaad in de buurt niet heel veel te beleven.

Wilpattu is inderdaad rustiger dan Yala. Er zijn meerdere meertjes en als het droger wordt heb je dan juist meer kansen om wild-life te zien. Het park is wel zo groot dat we een dagsafari adviseren.

Met betrekking tot de malariapillen, wij zijn er van overtuigd dat we ze niet nodig hebben, maar zijn natuurlijk niet geautoriseerd om dit te zeggen. Ga voor een actueel advies naar de GGD.

Uda Wallawe is echt een mooi park met heel veel olifanten. Een halve dag is hier meer dan voldoende. Daarnaast kan je naar het ETH gaan waar weesoplifantjes worden opgevangen en weer worden vrijgelaten in het wild. Dit is de enige organisatie in Sri Lanka die dit doet!

1 like

Passi is écht een mooi strand en in de zomer veelal goed weer, maar zeker weet je dat natuurlijk nooit. Qua sightseeing is er aan de oostkant inderdaad minder te beleven dan aan de zuidwestkant maar het gat wordt langzaam gedicht, m’n lijst heeft toch per zone al 3-4 hele leuke dagtrips. Vanuit Passi bijvoorbeeld hete bronnen, olifantensafari vanuit een bootje en de Baron’s Cap (Thoppigala) uitzichtrots.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

1 like

Dank Erik, Marjolein en Dionne, door jullie advies (ik weet het, ik check nog bij de gggd) gaan we ws naar Willpattu en udawalawee. Dan blijven er nog wat meer dagen strand aan het einde over dus kunnen we diverse plekken aan de kust proberen. (Desnoods met zwembad). Ik ben niet zo heel bang dat we ons vervelen want we hebben in een maand al veel te zien en lezen en spelletjes spelen kan altijd. Ik zou ook nog graag op bezoek willen gaan bij een school met de kinderen, of een kindertehuis. Bijvoorbeeld ook voor dove kinderen En ik zou daar ook wat voor willen doen. Ik heb zelf al een paar opties gezien (oa waar je een lunch schenkt of schooluniformen etc) maar ga daarbij af op de websites. Kan ook maar jullie kennen sri lanka dus mochten jullie iets weten …

Hallo Maria33
School vakantie is er in augustus, dus je zult de eerste dagen van jullie vakantie de school moeten bezoeken.
Kan al hier in Negombo, ik kan je naar verschillende scholen brengen in de buurt of in Negombo, die door de Stg.Ayubowan Yaluva Sri Lanka werden geholpen.
Laat maar horen via mail, jan.kerkhofs@live.nl

1 like

Hoi Maria, naast het vriendelijke aanbod van Jan nog twee alternatieven:

Somawathi Holland House of Hope. Hier kan je inderdaad een lunch doneren en daar ook zelf aan deelnemen, dat hebben wij drie weken geleden ook gedaan (kijk maar op onze Facebook site). Is begonnen als een weeshuis voor slachtoffers van de tsunami en nu uitgegroeid tot een heel complex die ook de rest van de omgeving helpt. Heel indrukwekkend project. Website: www.weeshuissrilanka.nl

Welkom Dorp, opgericht door Herman Steur. Hij ging naar Sri Lanka om garnalen te exporteren naar Nederland. Door de slechte elektriciteit voorziening in Sri Lanka was dit project niet mogelijk. De garnalen moeten tenslotte diepgevroren worden. Maar goed, hij was gegrepen door het land, had de financiële middelen en schrok van de allerarmste ouderen die geen huis hadden en op straat liepen.

Daarop besloot hij om een dorpje te bouwen waar deze mensen opgevangen konden worden en hun laatste dagen op een gelukkige manier kunnen leven. Hij heeft dus allemaal Nederlandse huisjes laten bouwen (echt Volendamstijl). Een hele aparte ervaring om daar in de tropen rond te lopen en deze huisjes te zien. Wat nog veel bijzonderder is dat alle oudjes met een grote glimlach rondlopen. Ze zijn echt gelukkig, wat een contrast met de meeste van onze bejaardenhuizen.

Herman is helaas overleden, maar hij wel iets heel moois en aparts achtergelaten op Sri Lanka. Website: www.fhpholland.nl

En om het natuurlijk wel compleet te maken:

Stichting Ayubowan Yaluva Sri Lanka waar Jan zelf actief in is. Deze stichting houdt zich bezig met diverse projecten om mensen direct te kunnen helpen. Maar dit kan Jan je zelf beter uitleggen. Website: www.ayubowan-yaluva.nl. Ik zag trouwens dat één van de schooltjes in problemen is. @ Jan: als je wilt oproepen tot support hiervoor mag je gerust een stukje daarover schrijven die we dan voor een tijdje “sticky” op het forum zetten.

1 like

Hallo Jan en Marjolein, ik ga het allemaal rustig nalezen en kiezen wat qua route haalbaar is. Jan, ik ben zeker geïnteresseerd in ene school bij Negombo maar moet even kijken of dat past. Ga je website ook nog even verder lezen. Dank weer!

Hoi. Wij zijn net terug van een prachtige vakantie in Trincomalee. Onze kunnen zijn 3 en 9. De zee was rustig en lang ondiep in Trincomalee. Fijne vakantie