reisschema 3 weken

Hallo,

Wij gaan eind juli voor 3 weken naar Sri Lanka met drie kinderen (9,12,14).
Ik heb al heel wat informatie van dit forum gehaald en heb nu een voorlopig reisschema gemaakt.
Graag hoor ik tips en hopelijk kunnen jullie wat vragen voor me beantwoorden.
We willen graag wat zien van Sri Lanka maar zijn geen ervaren trekkers. We doen het dus graag een beetje rustig aan. Een dag bij een zwembad hangen is ook geen probleem.

1. Is het niet een te druk schema? En welke overnachtingslocaties kunnen we eventueel weglaten (of omdat het minder interessant is of omdat sommige bezienswaardigheden ook vanuit een ander plaats kunnen)
  2. De eerste dagen zo invullen? ik wil een beetje rustig aan doen om te wennen aan klimaat, en bijkomen van de vliegreis.
    We kunnen ook donderdag in Negombo blijven en vrijdag in een keer doorrijden naar Udawalawe, maar dan zit je daar in het weekend en men zegt dat het dan zo druk is. vandaar mijn oplossing door Unawatuna er tussendoor te zetten. Of we kunnen meteen op donderdag doorreizen naar Udawalawe en het park op de vrijdag doen. Wel druk meteen in het begin maar ook minder overnachtings-locaties (slaan we Galle over)
  3. Is het tropische regenwoud echt een aanvulling die je zeker moet doen met kinderen? En zo ja, is het te doen om vanuit Unawatuna naar het tropische regenwoud te gaan? Of is het beter om vanaf daar dan maar meteen door te reizen naar Udawalawe? (wel betrouwbare chauffeur nodig)
  4. We hebben nu 1 dag bij Ella. Lijkt me genoeg om de bergen te zien en theeplantages. We willen misschien klein stukje wandelen, maar niet hele tocht. We hebben dan 2 dagen in Kandy. Of zouden we een extra dag in Ella moeten pakken en 1 dag in Kandy?
  5. Waar kun je leuk overnachten in de buurt van Habarane/Sigiriya/Dambula/Polonnaruwa? Wat is het meest praktisch als uitvalsbasis?
  6. Er staan nu 3 wildparken in het schema: Udawalawe, Wilpattu (en eventueel Minneriya voor de olifanten mochten we dat nog willen). Goede keuze, of teveel? Nu ben ik van de ochtend uit gegaan, of is er een park wat juist beter in de avond te bezoeken is?
  7. Verder nog tips voor hotels/huizen voor 5 personen? (richtprijs €100/nacht )
  8. We slaan bewust het Perahera festival over. Het is lastig in te passen in het schema en met al die drukte zien we het niet zo zitten om tussen al die mensen te staan (helaas, tegelijkertijd vind ik dat zelf erg jammer)

di 18 juli: vliegen
wo 19 juli: aankomst 15.40, naar hotel in de buurt lucht-haven (Negombo?)
do 20 juli: smorgens reizen naar Unawatuna, middag rust aan strand (Unawatuna)
vrij 21 juli: Unawatuna strand en dagdeel naar Galle (Unawatuna)
zat 22 juli: vanuit Unawatuna Jungletocht Sinharaja (heen en weer)
OF jungletocht en doorreizen naar omgeving Udawalawe (Unawatuna of omgeving Udawalawe?)
zon 23 juli: reizen naar Udawalawe OF omgeving Udawalawe (Udawalawe)
ma 24 juli: ochtend Udawalawe nationale park (daarna door naar Ella) (Ella)
di 25 juli: Ella (wandelen, watervallen, thee) (Ella)
wo 26 juli: Treinreis Ella - Kandy, (of extra dag in Ella) (Ella of) Kandy
do 27 juli: Kandy (of nu pas treinreis?) (Kandy)
vrij 28 juli: Kandy (Kandy)
zat 29 juli: Dambula en Sigiriya bezoeken (fietsen huren?) (Habarane?)
ma 31 juli: (minneriya optioneel) en Polonnaruwa (fietsen?) (Habarane?)
di 1 aug: Reizen naar Trincomalee-Nilaveli of Passekudah (Nilaveli of Passekudah)
wo 2 aug: Snorkelen (pigeon island??) (Nilaveli of Passekudah)
do 3 aug: Walvissen / dolfijnen (Nilaveli of Passekudah)
vrij 4 aug: Strand of uitjes in de buurt bij Trincomalee (Nilaveli of Passekudah)
zat 5 aug: Reizen naar Anuradjapura (Anuradjapura)
zon 6 aug: A’pura / Mihintale (Anuradjapura)
ma 7 aug: Wilpattu ochtend en doorrijden naar Negombo (Negombo)
di 8 aug: negombo (strand/winkelen) vliegen avond
wo 9 aug: vliegen aankomst

Hoi hoi,

1] Het is uit je tekst niet duidelijk of je dit met minivan-met-chauffeur (iets van USD 60-70/dag, maar door minimum kilometrage per dag moet je het dan ietsje anders indelen met A’Pura samen met Oost-driehoek inplaats van tussen strand en airport) of OV wilt doen. Met OV wordt het allemaal wat voller/drukker maar het zou nét kunnen. Zie faq op prikbord voor alle issues rond bussen en treinen, laatste zijn deels reserveerbaar.
Nee ik zie niets wat wegkan m.u.v. A’Pura indien je van-met-chauffeur hebt, want dan doe je dat gewoon vanuit je oostdriehoek-basis. Als je walvissen/dolfijnen wilt zien dat is alleen Trinco niet Passi.
2] Ja lijkt okay.
3] Als jullie niet echt van trekking houden is het de vraag. Wél de enige manier om echt de flora van dichtbij te zien. Kan als dagtrip vanuit U’tuna, wel vroeg weg want het is 2.30 uur naar Deniyaya en je moet niet later dan 9 uur beginnen met de trek.
4] Hangt er echt van af wat je bij beiden wilt zien…
5] Indien met bus dan Habarana of Dambulla; indien met van juist Sigiriya. Het ligt qua OV wat geisoleerd maar heeft wat restaurantjes buiten de deur, in D/H zijn die er niet dus wordt het in je guesthouse eten.
6] UW en Minneriya hebben beiden vooral olifanten, in Minneriya-Kaudulla-Hurulu is het paarseizoen spectaculairder (‘The Gathering’). Wilpattu is echt anders met ook luipaard en lippenbeer. Ochtend vs. middag is kop of munt opwerpen :wink:
7] Als dat voor 2 kamers is, 2- en 3-persoons, dan kom je meer in de guesthouses en budgethotels uit dan op 3+ sterren. En ook opletten dat die vaak geen drivers quarter hebben dus indien minivan-met-chauffeur is het weer USD 15/dag extra voor diens onderdak. Nee sorry kan niet echt met namen helpen omdat ik van de guesthouses waar ik verbleven heb niet weet welke er 3-persoons kamers (of 2-p met extra bed optie) hebben; als we samen reizen is dat veelal in 3+ sterren.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Ik wil deels OV en deels met taxi (minivan) . Dat moet ik nog verder uitzoeken

Dankjewel Erik

Okay, staat voor beiden in detail uitgewerkt in de faqs inclusief hoe taxi te krijgen voor de redelijke prijs van Rs 80-85/km.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Met je planning zal je ongetwijfeld veel zien maar ik denk dat je er wel rekening moet mee houden dat je veel en lang onderweg zal zijn. Sri Lanka is niet zo groot maar het verkeer is traag, heeeeeel traag.