Juni 2017, 3 weken met 2 kleine kinderen

Dag allemaal,
Wij hebben de vliegtuigtickets inmiddels geboekt, we gaan in juni 3 weken naar Sri Lanka. We gaan met zijn vieren (2 kinderen van 1,5 en 4 jaar oud). We willen een rondreis gaan maken met een chauffeur. Nu heb ik al veel routes en opties bekeken en kom ik in eerste instantie tot de volgende route.

6-7 vertrek Dusseldorf
7-7 aankomst Colombo (09.00 uur) naar hotel Negombo
8-7 hotel Negombo
To do Negombo: Boottocht, bezoek vismarkt + Negombo

9-7 naar Sigiriya
10-7 hotel Sigiriya
11-7 hotel Sigiriya
To do Sigiriya: Beklimmen Sigiriya, bezoek Annuradhapura/Polonnarawa/Dambulla, safari Minneriya/Wilpattu

12-7 hotel Trincomalee (of in de buurt)
13-7 hotel Trincomalee (of in de buurt)
14-7 hotel Trincomalee (of in de buurt)
To do: Pigeon Island, walvissen/dolfijnen spotten?

15-7 Hotel Kandy
16-7 Hotel Kandy
To do: Bezoek Tempel van de Tand, bezoek botanische tuin/specerijentuin

17-7 Hotel Nuware Eliya
18-7 Hotel Nuware Eliya
To do: met de trein, wandelen door de bergen/watervallen

19-7 Hotel Ella
20-7 Hotel Ella
21-7 Hotel Ella
To do: wandeling Little Adam’s Peak + nine arches bridge, bezoek theefabriek

22-7 Hotel Tissamaharama (Safari Yala)
23-7 Hotel Tissamaharama (to do>)
To do: dagje safari Yala

24-7 Hotel Hikkaduwa (of andere plaats aan de kust) TIPS?
25-7 Hotel Hikkaduwa (of andere plaats aan de kust) TIPS?
26-7 Hotel Hikkaduwa (of andere plaats aan de kust) TIPS?
To do: bezoek regenwoud, schilpaddenfarm, paalvissers (+ tips)

27-7 naar Dusseldorf, vertrek 10.00 uur

Is deze route te doen of te ambitieus? We willen niet elke dag naar een ander hotel i.v.m. de kinderen.

1. We zitten 3 nachten in Sigiriya, is dan alles te bezichtigen wat we op de planning hebben staan? Welke nationale parken zijn aan te raden?
  2. Tips voor andere kustplaats i.p.v. Trincomalee?
  3. Treinreis Kandy – Nuware Eliya (welke stations, reis moet niet te lang duren i.v.m. kinderen).
  4. Tips Nuware Eliya/Ella voor mooie bezichtigingen
  5. Is safari goed te doen vanuit Tissamaharma, of toch andere locatie kiezen?
  6. Hotel aan de kust, Hikkaduwa doen of toch een plaats in het zuiden.
  7. Is het mogelijk om ergens walvissen/dolfijnen te spotten in juni?

Alvast bedankt voor de tips/reacties.

Hoi Niels,

Goed raamwerk. Ik hoop dat je ofwel de normale prijs van (3 weken x 50 euro/dag betekent) rond de 1000 euro voor het vervoer kunt betalen, ofwel iemand vindt die niet met een dagminimum voor afstand werkt maar een cumulatief minimum. Omdat je op veel dagen minder dan de standaard 100-150 kmmaakt zou dat cumu-model beduidend gunstiger voor je uitpakken. Lukt geen van beiden: overweeg dan trein waar mogelijk en dan taxis Gal Oya-Kandy, Ella-Tissa en Tissa-Matara. Nadeel is dan dat je geen kinderzitje voor de kleinste kunt regelen, bij rondreis-chauffer kan dat wel.
1] Ja hoor. Wilpattu hoeft niet want je hebt Yala al; wordt dus Minneriya-Kaudulla-Hurulu. 3 parken met één kudde die kiekeboe speelt (verplaatst zich alnaargelang voedselaanbod enzo), de jeepchauffeurs houden bij waar je zijn moet.
2] Nee hoor die is best, Nilaveli of Uppuveli strand.
3] Niet doen, Eliya naar Ella is veel leuker.
4] O.a. Seetha Ella tempel bij Eliya (aapjes), Hakgala botanical Gardens. Bij Ella zat watervallen.
5] Ja hoor, Yala is om de hoek.
6] Lastig te zeggen, alle vijf plaatsen met restaurants daar (ook Bentota, Unawatuna, Mirissa, Tangalle) hebben goede en mindere zaken. Blader door de forumposts om je mening te vormen. :idea:
7] Ja Trinco, 2-4 x per week boottocht 7 uur 's ochtends. Mocht het net gemist worden (geen tocht of niets te zien) houd Mirissa reserve; gaat zelfs minder vaak dan Trinco in juni, misschien maar 2 dagen per week, vanwege vaak te ruwe zee en weinig toeristen dan.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]
PS Zie Prikbord voor rekenwerk rondom chauffeur, treinreservering in ieder geval Nanu Oya (Eliya) naar Ella, etc. etc.

Beste Erik,

Allereerst bedankt voor je reactie.
Je punt over het vervoer ga ik zeker uitzoeken, ik had hier nog niet aan gedacht (minimaal aantal KM per dag). De trein is voor ons eindelijk geen optie ivm de kinderen en al de bagage.
3. Bedankt voor deze input. De treinreis moet ook niet te lang duren voor de kinderen. En ik welke klasse kunnen we het beste zitten?
6. Denk dat we toch voor het zuiden gaan, hier nog tips/to do’s?

Zijn er verder nog punten welke we moeten zien/doen welke ik ben vergeten?

Heeft verder iemand een idee hoe we een babydrager mee kunnen nemen in het vliegtuig? Naast een buggy…

Hoi maar weer,

3] 2e klasse ‘reserved’ vinden wij het leukst, vanwege open ramen voor foto maken. Tabel met alle klassen staat in de faq op Prikbord.
6] Wel wij vinden U’tuna het leukste maar anderen weer eerder Mirissa of Tangalle. Dus echt mede een zaak van smaak.

Niets echt vergeten denk ik. Als je tijd hebt net leuk TV programma geweest, leer je weer wat over het eiland…

Sukses,

<Erik>

Bedankt voor de aanvullende info.

Ik heb de aflevering gezien, wat een mooi land;)

Hallo,

Heeft iemand nog tips voor de reis van Negombo naar Sigiriya? We gaan met een taxi en zijn nog op zoek naar mooie tussenstops?

Kurunegala heeft wel een paar mooie tempels op de heuvels/bergen boven de stad, met uitzicht. Lunchrestaurantjes niet om over naar huis te schrijven, Ambepussa (bij de wegsplitsing tussen Kandy en Kurunegala-Dambulla) heeft een aantal acceptabele buffetplaatsen.

Sukses,

<Erik> & [Sandy]