Ik ga binnenkort naar vietnam en daar heb je een visum voor nodig en ik wil graag een “visum on arrival”. Heeft iemand ervaring met dit systeem?
Ik weet namelijk niet welke datum in vietnam aankom want ik ga eerst naar maleisie. En ik hoorde dat dan een visum on arrival het handigst is alleen moet je dan wel al van tevoren een visumautorisatie hebben maar ik weet niet waar ik dat precies moet halen.
Heeft iemand ervaring hiermee of zou iemand mij kunnen uitleggen of ik met dit systeem inderdaad geen vaste datum hoef te plannen wanneer ik in vietnam kom en hoe ik aan een visumautorisatie kom?
alvast bedankt! :dag:
p.s ik heb ook wat gehoord over een pre approved lettre, wat houdt dat precies in?
verkeerde forumdeel-dan ga je naar landenforums-Vietnamdaar staat het denkelijk al door anderen gevraagd+beantwoord. dit forumdeel is voor ingewikkelde lange reizne door meer landen.
in principe is het VEEL beter tevoren een gewoon visum te regelen-en was jij dat niet die dat al bij malaysia vroeg? Dit hier is ASEAN-(zoiets als de EU), dus dat werkt cheaper and quicker.
on arrival bestaat niet echt-het komt erop neer dat je tevoren een plaatselijk buro inhuurt, die dan een messenger naar de airport stuurt-dus ze moeten heel prussies datum+vluchtnr weten-die je door de procedure heenleidt. je betaalt dan de kosten voor superexpressvisum (=duurste, hoef je niet te vragen), en de kosten van hun service. zij zenden je dan die letter-om bij de check-in te kunen aantonen dat je niet geheel visumloos meewil-want door wordt je natuurlijk geweigerd.
je moet vrijwel altijd een flight naar Vnam tevoren boeken toch-dus dan weet je vanaf dan prussies wanneer je er aankomt, toch? eerlijk gezegd snap ik je probleem nou niet zo erg, je wil gewoon iets wat niet echt kan in de praktijk.
of als je liever een nederlands bedrijf het laat doen:
Voordeel van deze manier is voor ons o.a. dat je paspoort niet hoeft op te sturen naar een buro of consulaat.
Over een paar maanden zullen we terug zijn uit Vietnam (motor vakantie) en zullen dan weer een video verslag plaatsen op onze website: www.LifeIsJoy.nl
Ik ben in 2008 in Vietnam geweest en heb in tegenstelling tot andere berichten, zonder problemen een visum on arrival gekregen op de luchthaven van Hanoi. Het enige wat je nodig heb is 25 US Dollar en 2 recente pasfoto’s. Na aankomst op de luchthaven de borden uitgang volgen, als je de trap bent afgelopen zie je een klein loket/kantoortje links voor je, binnen een kwartier was het geregeld. Nadien zijn vrienden van ons die kant op gegaan en hebben op de zelfde wijze zonder problemen een visum on arrival gekregen.
In principe kom je zonder zo’n brief van akkoord Vietnam absoluut niet binnen. Dat het wel is gelukt zonder brief is bijzonder te noemen. De vliegtuigmaatschappij gaat je ook 9 van 10 keer weigeren. Ik ben zelf ook in 2008 in Vietnam geweest en heb dat ook op met die akkoordbrief gedaan en ging prima. Kost je als je binnen komt 25 USD om de sticker in je paspoort te krijgen. De approvelletter kost je ongeveer 20 USD per persoon.
Vergeet even de antwoorden van bkkflyer en van Robkorav ( die zijn wat verwarrend )
Jopos en Moira hebben helemaal gelijk.
Moira schrijft “in principe”, maar dat kan je weglaten; zonder die brief kom je er niet in en de kans is zvrij groot dat je meteen op het volgende vliegtuig terug gestuurd. Is afhankelijk van het humeur van de beambte die je papieren controleert.
Wanneer je vertrekt naar Viet Nam moet de vliegtuigmaatschappij controleren of je of een visum hebt of een “letter of approval” in je bezit hebt. De maatschappij is voor 100% aansprakelijk wanneer je dus geen toestemming hebt aangevraagd voor vertrek en die is goedgekeurd.
Ook krijgen deze er nog een boete erboven op; na 13 reizen naar Viet Nam is deze controle bij ons nog niet overgeslagen. Slip je erdoor bij de het vertrek heb je problemen bij aankomst.
Je hebt maar 2 mogelijkheden om Viet Nam binnen te komen.
1.Visa on Arrival
Vraag van te voren toestemming bij een kantoor ( via deze site worden er diverse genoemd en ook door Jopos ). De prijs van Moira is een goede richtprijs. duurdere en goedkopere liggen maar enkele euro’s va elkaar ( €18-€25 ).
Dit gaat alleen op wanneer je vliegens Vietnam binnen komt op de luchthavens van Saigon / Danang of Hanoi.
Vanaf begin dit jaar is Can Tho airport overigens ook een internationaal vliegveld geworden, maar durf niet te zeggen of VOA hier al wordt toegepast ( misschien iemand die hier meer van weet?)
Bij VOA komt er fysiek niemand naar je toe o.i.d ( zoals uit een vorige post werd gesuggereerd ) en bestaat wel degelijk
regel compleet visum in Nederland/Thailand/Cambodja/Laos
In “reiscafe Viet Nam” worden hier voldoende adressen gegeven en tips en aanvraag duur.
Ik zit nu in Vietnam en had mijn visum geregeld via een letter of approval. Ging allemaal goed, daar niet van. Alleen het gedoe op het vliegveld duurde wel pakweg een kleine 2 uur en ik was geen uitzondering. Heel bureaucratisch en onoverzichtelijk (niks geen nummertjes: als je paspoort eindelijk gereed is wordt de naam afgeroepen op een Vietnamees-Engelse manier wat er toe leidde dat iedereen om dat loketje heen blijft staan want als je je naam mist moet je maar weer afwachten hoe lang het durut voordat je weer aan de beurt bent). Kortom: ergernis en tijd sparen: visum regelen bij de ambassade zou ik zeggen
Het is heel persoonlijk ik heb het zelf ook zo gedaan en ben geland in Hanoi en dat was in 30 minuten geregeld. We moesten een formulier invullen dan het paspoort afgeven met het formulier en 25 USD betalen. Toen op een bankje gaan zitten en wachten na zo’n 20 minuten riep ie onze namen om en stonden we op en kregen ons paspoort retour.
Afgelopen december maar 20 minuten moeten wachten op mijn visum in Saigon.
Dit is een momentopnames, ook de wachttijd van Kees.
Maar ik heb al 10 keer gebruik gemaakt van VOA en de langste wachttijd was 45 minuten ( moest toen het formulier ook nog invullen op de luchthaven.
De andere keren varieerde van 15 to 25 minuten ( thuis het formulier ingevuld ).
Het formulier, waar Moira ook over schrijft, heb ik al diverse keren op deze site gezet en kun je thuis in Nederland al invullen; scheelt je ook weer tijd.