Waar vind ik werk in Medan??

Hallo Allemaal,

Na een aantal vakanties in sumatra heb ik besloten daar voor langere tijd naartoe te willen. om zeker te zijn dat het wonen in indonesie voor mij is weggelegd wil ik graag eerst een half jaar aan de slag… dit moet ik medan zijn.

als ik het goed begrepen heb kan ik met een sociaal cultureel visum verlenging tot een half jaar aanvragen. hiervoor heb ik een uitnodiging nodig van een bedrijf of instelling… klopt dit?

Nu is het erg moeilijk om vanuit nederland een beeld te krijgen over het soort werk wat ik daar zou kunnen doen… dit moet iets zijn in de richting van sociaal werk, psychiatrie, weeshuizen, ziekenhuizen en scholen (welzijnssector)… het liefst zou ik iets doen wat betaald zou zijn/of waar je een vergoeding uitkrijgt… maar ook vrijwillig zou ik willen doen, zolang het maar in Medan is… heeft iemand ideeen hierover??

Alvast bedankt!

GR.Chantal

Hallo Chantal,

Met een social budaya visum mag je niet werken in Indonesie. Een social budaya visum kan worden aangevraagd als je een sponsor hebt in Indonesie, dit kan dus ook een persoon zijn, hoeft niet een bedrijf of instelling te zijn. Je zult uiteraard wel de reden van deze visum aanvraag moeten verklaren. Het vinden van betaald werk met zo’n visum is vrijwel uitgesloten. Een werkgever die jou dan in dienst zou nemen is strafbaar en jijzelf ook. Gevolg bij melding voor jou is dat je op de zwarte lijst wordt geplaatst en Indonesie niet meer in komt. Je mag met een SB visum zelfs geen vrijwilligerswerk verrichten, maar in de praktijk gebeurd dit wel. Hou er rekening mee dat zelfs al vind je werk dat de salarissen erg laag zijn in Indonesie, tenzij je voor een internationale organisatie of school aan de slag kunt. Als je slechts 6 maanden wilt verblijven zou ik zeggen spaar hier eerst voldoende voor 6 maanden verblijf zonder werk daar en ga dan je licht eens goed opsteken. Overigens is het lastig advies geven zonder te weten wat jouw achtergrond is qua werkervaring, spreek je bijvoorbeeld al Bahasa? Wanneer ga je naar Medan? Wij zijn daar deze zomer weer even voor familie bezoek, zou er overigens zelf niet willen wonen. Overal in Indonesie maar niet in Medan…heb er kennelijk te lang gezeten :chin:. Als je nog meer vragen hebt dan stuur je maar een PM, mijn man komt uit Medan en kent alle uithoeken.