Een vraagje:
Wat voor presentjes voor de bevolking kan ik in mijn backpack meenemen naar zuid-oost Azië? Heeft iemand ervaringen, tips of juist don’ts?? Ik vind het erg lastig om te bedenken waar de mensen blij mee zijn, wat backpackproef is en leuk om te geven. Wie helpt me op weg? Thanks!
Sam
Waarom zou je dat doen? Neem gewoon je glimlach mee!
Of pak het goed aan en DOE iets waar ze wat aan hebben (vrijwilligerswerk) of neem echt wat nuttigs mee (dus niet een paar pennen die in je backpack zitten, maar een complete vracht)
Hangt helemaal af van welk zuid-oost aziatich land . Kan me voorstellen dat je in de rijkere landen als maleisie en Singapore niet iemand kan blij maken met een balpen uit Nederland.
In de armere landen zoals Filippijnen wel degelijk ! Vooral op het afgelegen platteland zullen balpennen vooral bij kinderen gretig aftrek vinden. En nog belangrijker, die balpen kan voor hen het verschil uitmaken van wel of niet naar school kunnen gaan.
Kinderen wiens ouders niet die balpen kunnen betalen , kunnen immers daar ook niet naar school.
Maar ook volwassenen zullen er op platteland blij mee zijn. Een potlood hebben de meesten wel om wat op te schrijven, maar een balpen is al snel te duur voor de locale mensen.
Verschrikkelijk, van die toeristen die balpennen of andere spullen gratis lukraak uitdelen aan mensen, en nog erger: aan kinderen. Daarmee creëer je een bedelcultuur waar elke reiziger na jou last van heeft, en wat ook slecht is voor het hele dorp.
Als je zo nodig ‘goed wilt doen’, doneer dan een hele berg pennen aan een school die het nodig heeft (maar wees niet verbaasd als de hoofdmeester ze mee naar huis neemt), doe vrijwilligerswerk, doneer geld aan een lokaal goed doel, of let gewoon op hoe je je geld uitgeeft (aan eerlijke kleine marktkooplui en restauranteigenaren in plaats van grote internationale ketens).
Wil je echt respectvol en gelijkwaardig met de mensen omgaan, volg dan het advies van Travelmonkey en deel je glimlach uit. Speel een potje voetbal met de volwassenen of kinderen, zing liedjes, maak samen tekeningetjes, klets, lach.
Ga alsjeblieft niet sinterklaas uithangen en laten zien hoe rijk westerlingen zijn, alleen maar omdat je zélf zo graag dankbare gezichtjes wilt zien. Dat is denigrerend en zoals gezegd, besef je niet wat voor dramatische gevolgen het heeft voor iedereen die na jou komt.
Een heel ander verhaal is het als jij bij mensen thuis gaat logeren (en dan niet als betaalde homestay). Dan kan het aardig zijn om een mooi klein boekje met foto’s van Nederland te geven of zo iets. Maar een ansichtkaart kan ook al erg gewaardeerd worden, of stuur achteraf foto’s op die je van ze hebt gemaakt.
In ieder geval wel een mooie reis gewenst.
1 like
P.S. Deze do’s & don’ts gaan over Laos maar ga er maar vanuit dat ze gelden voor heel Zuidoost Azië:
http://www.ecotourismlaos.com/dosdont.htm
Bedankt! Ik ben niet van plan om lukraak uit te delen, maar wil inderdaad sommige mensen kunnen bedanken als we bijvoorbeeld bij ze gelogeerd hebben. Maar bedankt voor de tip!
@ Cecilia, als je een doos pennen aan het hoofd van een school geeft komen ze niet terecht waar dat zou zou moeten. Zelfs in het geval dat ie de pennen niet mee naar huis neemt ,maar uitdeelt onder de leerlingen, komen de pennen terecht bij kinderen die al naar school gaan en reeds een pen en schrift bezitten.
Ik wil zeker niet iemand aanmoedigen een soort sinterklaas te spelen, en lukraak uit te delen. Maar wanneer je kindern op een rijstveld ziet werken in de leeftijd , die eigenlijk op school thuishoren, is het de moeite waard om, als het mogelijk is met hen een gesprek aan te knopen.
Dit is de groep die het meest gebaat is bij een balpen en een schrift. Ik zou spullen in geen geval aan een schoolhoofd geven, je heb geen enkele controle wat die er mee doet.