Begin november trekken we voor het eerst naar Thailand. Na de vele positieve reacties op dit forum gelezen te hebben, zouden we graag Loy Krathong meevieren (bij voorkeur de vliegende lantaarnen in Chiang Mai).
Echter, ik begreep dat er in het noorden een onderscheid is tussen Yi Peng (29/10/2011) en Loy Krathong (10/11/2011). Yi Peng halen we helaas niet.
Daarom twijfelen we of we alsnog naar Chiang Mai gaan voor de Loy Krathong viering op 10/11 (iemand een idee wat dit dan inhoudt?)
of het beter elders vieren (Bangkok, Ayutthaya, Sukhothai?)
Ik verwacht dat het feest in Bangkok grootser is dan in Chiang Mai. Ik zou dus denken dat je het feest beter in Chiang Mai kan vieren als je alle gebeurtenissen beter wil kunnen zien. Maar hou je van het grootse, een grote feestende menigte, dan kan je het beter in Bangkok vieren.FF nog zeggen dat in Chiangmai Loy Kratong wordt gevierd aan de pingriver.Op deze websites staan foto’s en informatie van hoe het festival in Chiang Mai wordt gevierd.
Chiang Mai loopt drie dagen uit voor Loi Krathong !
Er is een optocht, er wordt veel vuurwerk afgestoken, er zijn modeshows, en de genoemde ballonnen gaan de lucht in.
Iedereen is in een Koninginnedag-stemming !
In de Ping-rivier blijven de krathongs ook nog minutenlang drijven.
In de Chao Praya-rivier in BKK duurt dat hooguit een paar seconden.
Met een beetje planning kun je het in beide steden meemaken, omdat zoals gezegd, in CM de feesten drie dagen duren. ik heb het ooit ook mogen beleven in Phnom Penh (Bootraces op de Mekong, en een grote markt, afgesloten met vuurwerk, volgens eigen (zeer onbetrouwbare) schatting ongeveer 1 mln. bezoekers), en ook in Siem Reap (ook bootraces, op klein riviertje, en krathongs die urenlang bleven drijven, omdat het riviertje stilstond).
Het is gewoon een feest wat je minstens een keer MOET meemaken.
Merci voor de tips!
We zijn nog volop aan’t plannen. Chiang Mai lijkt me inderdaad het interessantst, al vergt dat in ons geval iets meer vlieg-en planwerk.
Maar ik zal zeker laten weten wat het geworden is