Kort even voorstellen, zodat jullie een beter zicht hebben naar wat we ongeveer op zoek zijn.
Wij zijn een koppel en zijn 25 en 27 jaar oud. Wij houden beiden van een mix van cultuur, natuur, avontuur en wat rust op het einde van de vakantie. Budgetair gezien plannen we sowieso ook een mix in van low-budget eten/slapen met soms eens genieten van wat luxe (omdat Thailand toch relatief goedkoop is).
Ons verlof is sowieso al ingepland van 01/11 tem 25/11 en dat willen we dan ook graag zo optimaal mogelijk aan Thailand benutten. We plannen sowieso om 01/11 in Brussel te vertrekken en 02/11 (zondag) op de middag aan te komen in Bangkok.
Voor de rest zijn wij er nog niet aan uit of we best voor de terugreis terugkeren vanuit Phuket of Bangkok. Budgetair gezien valt het verschil mee.
Enkele zaken die ons leuk leken om zeker mee te nemen van festiviteiten zijn:
Loy Krathong in Chiang Mai (woe 05/11 - Vrij 07/11)
Elephant roundup festival in Surin(vrij 14/11 - zo 16/11)
Graag jullie meningen hierover (is Loy Krathong bvb het best mee te nemen in Chiang Mai, wij willen immers graag ook de lantaarns zien )
Vooral hadden we graag wat input gekregen van jullie hoe jullie het planningsgewijs zouden aanpakken. De start leek ons alvast best als volgt:
Zaterdag 01/11: Vertrek Brussel
Zondag 02/11: Aankomst Bangkok (inchecken hotel + weekendmarkt)
Maandag 03/11: Bangkok
Dinsdag 04/11: Bangkok + 's avonds nachttrein naar Chiang Mai
woensdag 05/11: Chiang Mai
Donderdag 06/11: Chiang Mai
Vrijdag 07/11: Chiang Mai
Graag wat hulp dus omtrent vluchten, planning, tips, festiviteiten…
festiviteiten kan ik je niet mee helpen, heb die zelf niet meegemaakt.
Je planning tot zo ver ziet er goed en logisch uit… Wil je in chiang mai de stad bezoeken en/of daar in de buurt op jungle trekking gaan?
Je vertelt verder niet echt wat je na Chiang Mai wilt gaan doen, maar ik lees iig op het einde Phuket… Als je ook van rust en ontspanning houdt en het echte eiland leven wilt beleven, dan zou ik niet voor dat eiland…en iig niet voor het Patpong gedeelte kiezen. Ik heb al veel eilanden van Thailand gezien, en Phuket, en dan met name de toeristische centra, is naar mijn mening het meest verpeste van allemaal. Het is echt een ongekende kermis, en de stranden aldaar zijn niet veel beter dan in toeristisch spanje. Ik zou dus of voor een rustig deel van Phuket kiezen, of op safe spelen en naar een rustiger, natuurlijker eiland gaan. Zelfs chaweng op Samui (ook heel toeristisch) is veel gemoedelijker dan Patong Phuket…
Als je specifieker weet waar je heen wilt kan ik je wellicht verder helpen. Voor mij zijn in thailand de afraders: floating market en de tijgertempel.
Chiang Mai is the-place-to-be met Loy Krathong… Echter, zoals je het nu plant, "profiteer"je er drie dagen van.
Er is genoeg te doen, daar niet van, maar 1 avond (de laatste) is echt voldoende, het is een gekkenhuis in de goede zin
van het woord. Overdag merk je er weinig van, soms een Muay Thai wedstrijd of zo, maar 's avonds rond 18u gaat het los.
Er is een optocht, modeshows, vuurwerk, de bekende balonnen, en natuurlijk de krathongs die in de rivier worden losgelaten.
Wat ik zou doen: Probeer woe 5 nog in Bangkok te zijn, en ga 's avonds kijken bij de Chao Praya rivier, daar varen verlichte boten.
Dat heeft ook wel wat. Het kan zijn dat er in Lumphini Park ook wat te beleven is,
maar het is vaak onduidelijk of men het 3 dagen of slechts 1 dag viert. De verlichte boten varen drie dagen, dat weet ik.
Do 6 neem je dan de nachttrein ( Reserveer tijdig, je wilt het niet missen! ) en de avond van de 7e ben je dan in Chiang Mai.
Ik ga nu al een aantal jaren steeds in November, ik heb het ook in Phnom Penh en Siem Reap meegemaakt. Daar is het ook leuk.
Ontzettend bedankt voor jouw input!
Na Chiang Mai weten we het nog niet 100%. Zijn nog beetje aan het uitzoeken.
Wij hadden vooral gedacht om genoeg tijd te nemen om alles rond Chiang Mai te ontdekken (zoals CHiang Rai en dergelijke).
Daarna afzakken en zaken als Kanchanaburi en Ayutthaya doen.
Phuket is zeker geen MUST voor ons, we doelen vooral op strand/eilanden.
Het leek ons wel evt handig om te eindigen in Phuket en van daar vlucht terug te nemen richtig België.
Kan je even aangeven waarom floating market niet aan te raden valt, want deze hadden wij voor Bangkok al op ons lijstje gezet.
Graag ook eens aangeven wat voor jou mooiste stranden/eilanden zijn.
Ontzettend bedankt voor je hulp!
We vinden jouw idee om in Bangkok ook nog Loy Krathong mee te pikken alvast goed idee!
Je bent toevallig nooit naar het elephant roundup festival in Surin geweest?
Vragen ons namelijk af of het de moeite is om de reis naar daar te maken.
Immers als we de meest bekende zaken rond Chiang Mai, Bangkok en wat stranden willen combineren ligt dit nogal buiten de ideale trip.
Tenzij je ons natuurlijk nog wat aanraders in die buurt of in Isaan kan aanbevelen…
Wat lijkt jou overigens beste? Terugvliegen van Bangkok of Phuket?
Je vraagt: Je bent toevallig nooit naar het elephant roundup festival in Surin geweest?
Nee, helaas niet. Ik zag dezelfde bezwaren als jullie:
Erg ver uit de buurt, hier komt nog bij dat je een hele tijd vantevoren je hotel zou moeten boeken…
Je vraagt ook nog waarom je niet naar de Floating Market zou moeten.
De reden hiervan is: Die Floating Market is niet echt, slechts opgezet voor toeristen.
Wil je echte mensen tegenkomen die vanuit een bootje hun geld verdienen, boek dan een khlongtour in Bangkok.
Wij (Tobias en ik) als “tipgevers” hebben nog geen idee wat jullie verder allemaal willen.
We hebben ook geen idee hoe jullie (bus, trein, vliegtuig) dat willen. Wij kunnen (en willen) niet in je beurs kijken.
Alles is mogelijk, maar alles heeft zijn prijs. Over stranden: Koh Chang ligt vrij dichtbij. Reken wel op 500-1000 baht per nacht.
Phuket of Krabi kunnen ook, nog weer duurder, maar wel nog mooier.
Nog eventjes en we mogen vertrekken. Ik had nog één vraagje voor je, omdat we er niet aan uit raken.
We lezen net dat de ballonnen/lantaarns vooral te doen zijn aan de Mae Jo universiteit.
Daar heb je blijkbaar op 25/10 de gratis versie en op 8/11 de betalende (waar de tickets overigens voor uitverkocht zijn).
Kan je ons even aangeven hoe en wat het meest de moeite is voor de lantaarns, want dat is nu net hetgene wij het liegfst willen zien