Hoi allemaal,
Om hoe laat begint loi krathong meestal? En hoe laat stopt het ongeveer?
Ik twijfel nog of ik hiervoor een nacht in kanchanburi blijf of ik hiervoor naar Bangkok ga. Welke plaats adviseren jullie?
Hoi allemaal,
Om hoe laat begint loi krathong meestal? En hoe laat stopt het ongeveer?
Ik twijfel nog of ik hiervoor een nacht in kanchanburi blijf of ik hiervoor naar Bangkok ga. Welke plaats adviseren jullie?
28 november 2012,zou men dit jaar Loi Kratong vieren.
Als de maan opkomt, verzamelt iedereen zich bij de rivier, waar lampionnen van bladeren in het water worden gelegd.
Het probleem zit erin dat je nooit van tevoren weet wanneer alles plaatsvind.
Denk je dat er bij wijze van spreken vandaag de optocht en vuurwerk is, is dat morgen, maar het kan ook gisteren geweest zijn. Men prikt een datum, maar of op die datum of data ook daadwerkelijk iets gebeurt, dat weet je nooit.
Welke plaats,nou kan zeggen dat je hiervoor moet zijn in de roos van het noorden,namelijk in Chiangmai. is veruit de meest interessante plek in Thailand om het Loy Krathong mee te maken. In de avond is er een schitterende parade van prachtig versierde praalwagens welke van Tapae Gate naar de Ping rivier gaat.
In Bangkok kan men voor deze festiviteiten terecht aan de Chao Phraya rivier!
Bedankt voor je antwoord georgessiam.
De 28e had ik inderdaad al begrepen het gaat me meer om de tijd. Maar dat is dus vroeg in de avond? duurt het een hele avond?
Helaas heb ik niet de tijd om naar chiang mai of sukotai te gaan. Bangkok is de moeite waard?
Nu maar hopen dat het de 28e wordt ![]()
Nou ik heb al een paar keer het vuurwerk bewonderd aan de Chao Phraya rivier in Bangkok.
Vond het een echt spektakelstuk vooral die verlichte bootjes op de Chao Phraya rivier.
Moet je nog wel ff zeggen dat het wel een drukke bedoening is(veel volk)
Het uur Georges !!!
Ik weet het niet maar jij was er dus reeds een paar keer bij !
Indien de weergoden gunstig zijn anders gaat het niet door !
:chin:
nou gewoonlijk gebeurd dit na zonsondergang(rond 7 uur s’avonds)
van Bangkok kan ik het ook niet zeggen, maar in Sukhothai had je in de namiddag de optocht, dat duurde uren, dan kabbelde alles langzaam verder, her en der verschillende dansvoorstellingen, verkiezingen en bezichtigen van de mooiste Krathongs, eten en drinken, avondmarkt, en vuurwerk om de haverklap, tot de lucht grijs werd van het afgestoken kruitpoeder. Ergens daartussen in werden de eerste Krathongs te water gelaten, maar dat duurde er de hele avond voort.
Veel families bleven er na de optochten picknicken, eerst wat kijken en relaxen, dan een lampionballon oplaten en daarna de Krathong, ik denk dat ze niet echt een bepaald uur heeft, na zonsondergang, hoedanook is het het mooiste, maar ja, het is om 6pm al steke-donker…
het best ga je gewoon naar een park of in Bangkok de Chao Phraya en drijf op de golven van de avond mee. Of is je reisschema zo strak dat je er maar tien minuten voor hebt?
Gelukkig hebben we de hele avond/nacht! Maar we kunnen pas rond 18uur in Bangkok zijn, vandaar dat ik het vraag. We willen het natuurlijk niet missen. ![]()
Om de chaos nog ff compleet te maken: Op sommige plekken (zoals Chiang Mai en bijv. ook Phnom Penh) wordt het drie dagen gevierd. Ik heb het wel meegemaakt dat ik in Phnom Penh (een heuse koninginnedag-in-Amsterdam-sfeer) eerst met volle teugen genoot, en daarna in Siem Reap het feest vierde (heel intiem, op een vrijwel stilstaand riviertje).
Dus plan het zeker in, mocht je in de buurt van CM en PP zijn, en vier het dan op de derde (=het echte feest) dag ergens anders.
Ik be het zoals vrijwel altijd, met Georges eens (behalve dan over voetbal, heeft-ie geen verstand van), Chiang Mai is echt DE plek, heb het daar nu twee keer gevierd, en wil nog minstens VIJF keer.
Hans.