Dit is een spel en niet…het test je globale kennis; vrees niet, er worden geen punten gegeven of een standbeeld; op een speelse manier, kunnen we over interessante dingen praten ; de regel is de nieuwe huisreglement respecteren. OK?
Everest is de hoogste berg in de wereld. Zou het waar zijn?
Geen idee, ligt er misschien ook aan vanaf waar gemeten wordt. Hoorde laatst dat een eiland van Hawaii vanaf de bodem van de zee een vele hogere berg (vulkaan) was (dacht ik)…
is goed hoor! enne ik heb geen idee van het antwoord hoor, weet niet of mt everest de hoogste berg is, zal morgen mijn kennis eens opschroeven!
Ga nu ook slapen, over 7 uur gaat mijn verdomde wekker alweer!
De Mount Everest is met een hoogte van 8844,43 vanaf zeeniveau meter de hoogste berg op aarde. De mount Everest ligt op de grens tussen Nepal en China in het Himalayagebergte. Dit gebergte onstond miljoenen jaren geleden toen India ineens naar het noorden begon te verschuiven. Toen India tegen Azië opbotste schoof India een stukje onder Azië en werd de oceaanbodem met een enorme kracht omhoog geduwd. Dit houdt in dat de Mount Everest(ook wel bekend als Qomolungma, Qomolangma of Sagarmatha Chomolungma) elk jaar gestaag doorgroeit.
Een Chinese expeditie kwam in mei 2005 tot de conclusie dat de berg ongeveer 3,5 meter lager was dan tevoren werd aangenomen. Een Amerikaanse meting, waarbij gps-apparatuur op de top werd geplaatst, kwam echter uit op een hoogte van 8851 m.
De berg der bergen werd pas in 1947 door Andrew Waugh ontdekt en kreeg eerst de onbeduidende naam Peak B. Later veranderde dit in Peak XV. Toen echter duidelijk werd dat het hier de grootste berg te wereld betrof werd de naam aangepast naar Mount Everest, naar George Everest een voorganger van Waugh
Ja, maar de hoogste is Olympus Berg; hij is de hoogste van de bekende universum; hij is 22 km hoog en 3 keer hooger dan Everest en zijn basis zou “Arizona” bedekken. De krater is 72 km wijd en bijna 3 km diep, zo diep dat hij zou London kunnen “slikken”. Groot genoeg?