Spelletjes gaan meestal maar tot 1000 posts, zag dat we daar al flink overheen waren. Vandaar dit nieuwe topic.
Voor de nieuwkomers : Welkom !! En zo simpel is dit spel :
Het principe is simpel. Degene die het antwoord raad op de vraag begint zelf een nieuwe vraag en krijgt een punt. Plaats met de nieuwe vraag ook een up-to-date lijst van winnaars met punten! Vragen moeten gaan over reizen, vakantie, topografie, landen of aanverwante onderwerpen waar een reiziger of vakantieganger mee te maken kan krijgen.
Stel geen vragen waar 2 of meer antwoorden mogelijk zijn.
En als aanvullende regel , probeer een nieuwe vraag te plaatsen binnen 2 dagen.
Een vraag om in de kerstsfeer te komen
Het is weer de tijd van de glühwein. Hoe heet de Engelse variant op basis van bier of cider in plaats van wijn? De naam betekent letterlijk ‘Gezondheid’.
Even tussendoor…is het een idee om bij elk nieuw deel ook de score opnieuw te beginnen met vermelding van degenen die de vorige delen hebben gewonnen? Zo hebben anderen met een lage score ook weer een beetje kans
Hint: Het drankje bestaat al sinds de middeleeuwen en toen werden er ook nog eens plakjes toost toegevoegd (vandaar de uitdrukking ‘To propose a toast’).
Nee, ook niet.
Heb ik nu toch echt een moeilijke vraag verzonnen, geloof ik
Ik vat even samen: Het is geen glühwein, geen mulled wine, geen mulled cider maar een andere variant op basis van bier of cider. De naam is Oud-Engels voor ‘Gezondheid’ of ‘Be in good health’. In de Middeleeuwen werd vooral bier gebruikt en werd er toost ingesopt.
De naam van het drankje wordt ook als Engels werkwoord gebruikt. Het betekent dan ‘van deur tot deur kerstliedjes zingen om te bedelen’. Die liedjes worden nu nog gezongen door de bekende Engelse kerstzangers in oude kledij.
In de Christmas Carol ‘We wish you a merry Christmas’ wordt ook naar het drankje verwezen (‘Oh, bring us a figgy pudding and a cup of good cheer’). In die ‘Cup of good cheer’ zit dat drankje!