Hoogste, Laagste en Mooiste

Hebben jullie dat nu ook? Telkens als ik ergens kom, waar het erg hoog is of erg laag is, dan sla ik dat op in mijn database van reizen.
Ik som even op:

A) Wat is het hoogste punt, waar jij ooit geweest bent?
B) Wat is het laagste punt?
C) Waar heerste de hoogste temperatuur, die je ooit hebt meegemaakt?
D) En waar was de laagste temperatuur?
E) Wat is voor jou het mooiste plek op aarde?

Mijn eigen maxima:

A) Op de Khardung-La: 5359 meter boven de zeespiegel,
B) De Dode Zee: 429 meter onder zeeniveau,
C) Bij Furnace Creek Inn in Death Valley: 52 graden Celsius,
D) In Nederland in 1962: 20 graden onder nul,
E) North Window in Monument Valley.

En nu jullie!

A) op de Chimborazo, refugio Whymper : 5035 meter boven de zeespiegel,
B) de Dode Zee : laagste punt op aarde
C) ex eaquo, Kébili oase in Tunesië en Death Valley : ruim 50 graden Celsius,
D) in de Franse Alpen : ’s ochtends, zo’n 30 graden onder nul (eind jaren 80), kouder ’s nachts, maar toen lag ik lekker onder de wol :wink:
E) Da’s een (te) lastige !

A) hoogste punt: ik denk dat dat ergens rond Lijiang zijn geweest, op zo’n 2,5 km hoogte. Maar ik kan me vergissen.
B) laagste punt: ook de dode zee.
C) hoogste temperatuur: waarschijnlijk Dubai, ruim boven de 40 graden. En ik dus voornamelijk binnen in de airco…
D) laagste temperatuur: Abashiri, richting -20 met een heerlijk snijdende wind, en m’n thermokleding nog in m’n tas op de hotelkamer…
E) mooiste plek: zo’n beetje heel IJsland, en Death Valley. Ik kan niet kiezen…

F) gekste “record”: ik heb liefst twee keer de officieel laagste berg van Japan beklommen: Tempozan, met een top op liefst 4,53 meter boven zeeniveau…

Oei… Daredevil. Je hebt toch wel goede berguitrusting meegenomen he? En verschillende typen kleding, je weet immers dat het weer in de bergen plotseling kan omslaan lol2

Ik heb trouwens dit jaar ook al verschillende keren de hoogste berg van Holten beklommen… telt dat ook?

Goed, mijn lijstje…
Ik weet eerlijk gezegd niet precies wat de hoogste en laagste punten zijn, dat heb ik nooit zo bijgehouden… dus die dingen zijn schattingen.

A) Ik vermoed dat ik met de route over de Großglockner (zo’n 2500 meter) wel zo’n beetje mijn hoogste punt genoemd heb (tenzij de wandelingen door Torres del Paine National Park en bij El Chalten hoger gelegen waren, maar dat geloof ik ook niet zo).
B) Laagste punt… Dat zal ongetwijfeld wel ergens in Nederland zijn
C) Hoogste temperatuur: 52,6 graden, moet nog wel een foto hebben van die temperatuurmeter. Was op vakantie in Turkije, was wat warmer dan van tevoren voorspeld
D) Koudste temperatuur: -32 graden, in Ivalo, Finland
E) Mooiste plek… oei… Ik ga dan maar even voor een top 3 in willekeurige volgorde: Patagonie, Schotland (met name Glencoe Area)(kan na oktober zomaar een andere plek in Scotland worden) & IJsland.

Onderschat het niet hoor! Ik meende er toch symptomen van laagteziekte te ervaren :ninja:

Oei en dan toch terug gaan voor een tweede beklimming… Je bent mijn held! :biggrin:

A) hoogste punt, op de chimborazo, iets van 5000 meter boven zeeniveau.
B) laagste punt, vermoedelijk mijn eigen huis, 2,7 meter onder nap
C) hoogste temperatuur. Death vlei, Namibië. Iets van 50 graden.
D) laagste temperatuur, geen idee maar gevoelsmatig de nacht in (f)riobamba, Equador. Vuur bleef nauwelijks branden van de ijle lucht en met 5 dekens en al onze kleding aan rillend in bed.
E) lastig, de walvissen die we zagen vanaf de kust in Hermanus scoren wel hoog. Maar bovenop de bergen in Slovenie was ook wel echt mooi.

[ul]
[li]Hoogste punt = Ongetwijfeld ergens in de VS, ik denk de Sonora Pass in california over de Sierras. Loopt op 2933 hoogste punt.
[/li][li]Laagste punt = Badwater basin in Deathvalley national park, VS. Ligt iets van 86mtr onder zee
[/li][li]Hoogste temperatuur = 57 graden celsius in datzelfde Deathvalley NP, in 2012 geloof ik.
[/li][li]Koudste temperatuur = ik denk -15 graden celsius, gewoon in Kinderdijk NLD
[/li][li]Mooiste plek… heb ik niet echt, wisselt echt constant. Ik denk op het moment de Plitvice meren in Kroatië of het Triglav nationaal park in Slovenië.
[/li][li]
[/li][/ul]

Ik breid het lijstje nog even uit met het noordelijkste, oostelijkste, zuidelijskte en westelijkste punt dat ik bezocht heb. Gezien vanuit NLD en de datumgrens als scheiding oost/west :slight_smile:

[ul]
[li]Noordelijkste = Lillehammer, Noorwegen
[/li][li]Oostelijkste = Kos, Griekenland
[/li][li]Zuidelijkste = Key West, Verenigde Staten van Amerika
[/li][li]Westelijkste = Rialto beach, Olympic national park, Verenigde Staten van Amerika
[/li][/ul]

Hoogste; Van Purmamarca (Argentinie) naar San Pedro de Atacama (Chili) Route van + 400 Km constant boven de 3000 m
Laagste; Dode zee (Israel)
Hoogste temp ; 53 °C Pine creek US
Koudste temp ; -36 °C in Sesto (Dolomiten Italie)
Mooiste; Van San Martin De Los Andes naar Bariloche ( Argentinie)
Noordelijkste; Trondheim (Noorwegen)
Oostelijkste; Mersin ( Turkey)
Zuidelijkste; Ushuaia( Argentinie)
Westelijkste ; Los Angeles US