Hallo,
eind maart zal ik een week (ja,veeeeeeel te kort natuurlijk) in Costa Rica vertoeven.Maar ik ga dan wel nog eens voor langer.
Na een 2-daagse in het parque Manuel Antonio heb ik nog een 4-5 tal dagen om een paar andere plaatsen te bezoeken die te doen zijn vanuit San Jose.
Graag zou ik natuurlijk een vulkaan bezoeken.
Welke is/zijn de meest interessantste die gemakkelijk te bereiken zijn?
Arenal,Poas,Irazú (deze eventueel vanuit Cartago?) of Turrialba?
Is er eventueel nog een ‘parque’ die erg de moeite loont en niet ver is van de hoofdstad?
Manuel Antonio is het grootste “pretpark” van Costa Rica, luidruchtige Amerikanen zoeken zich een weg door het natuurpark, zogenaamde gidsen bieden buiten het park al hun diensten aan maar kunnen amper een aap van een neusbeer onderscheiden. Op maandag gesloten om de beesten een dagje rust te gunnen…Er zijn wel prachtige stranden en in het laagseizoen valt het met de drukte soms mee.
Ga een paar dagen naar de Rincon de la Vieja, dan zie je de kracht van een vulkaan, rondom de Arenal kun je een paar leuke parken bezoeken en over afgekoelde lava lopen. Doe de caribean aan voor een relaxte sfeer aan het strand of ga drie dagen naar Drake Bay en bezoek de echte jungle van het natuurpark Corcovado. Met een vliegtuigje ben je in een uurtje in Drake Bay. Besteed zo min mogelijk tijd aan reizen, zonde van je tijd. Kies voor hooguit twee mooie plekken.
Turrialba is erg actief, ik zie hem elke -onbewolkte- dag behoorlijk roken.
Rincon de la Vieja is sinds kort ook behoorlijk actief en Arenal slaapt nu alweer ruim een jaar.
Vanuit san José kun je heel goed de Poas vulkaan en de Irazu vulkaan bezoeken.
Persoonlijk vind ik de Poas vulkaan mooier.
Je kunt hier buiten de hoofdkrater nog een wandeling maken naar
het meer Botos. Een mooie wandeling door het nevelwoud.
De weg naar de Poas gaat voor een deel door koffieplantages.
De Irazu heeft meer weg van een maanlandschap.
Als je naar de Irazu gaat neem een vest mee. Het kan hier koud zijn.
Je bent op zo´n 3400 meter hoogte.
Houd er rekening mee dat Poas op een lastige plek zit wat het weer betreft. Ik ben er een paar weken geleden naartoe gegaan op een stralend zonnige dag, en wanneer je boven de vulkaan bent zit je in de dikke mist, en dat is me eigenlijk niet de eerste keer overkomen.
Bel gerust van tevoren naar het park of je überhaupt wat kunt zien. Neem inderdaad een vest, jas of dikke trui mee en een paraplu!