actieve vulkanen

In december wil ik naar Costa Rica en had ik graag de Arenal Vulkaan willen bezoeken, maar deze schijnt momenteel te slapen. Heeft iemand tips welke andere vulkanen indrukwekkend zijn waar vulkanische activiteit is?

Wat bedoel je precies met ‘vulkanische activiteit’? Als je echt lava wilt zien vliegen weet ik er geen, maar de Poas stuurt een hoop rook de lucht in en in Rincon de la Vieja kan je ook een hoop vulkanische activiteit zien (fumaroles, …).

Bedankt voor je reactie! Het liefst zie ik inderdaad de lavastromen, maar rook, gerommel, warmwaterbronnen vind ik zeker ook interessant. Jij vindt Poas en Rincon de la Vieja de moeite waard? Rincon de la Vieja is moeilijk te bereiken heb ik gelezen. Klopt dat?
Het was namelijk mijn bedoeling in Panama te combineren met Costa Rica en dan vooral Costa Rica vanwege de Arenal. Ben je toevallig ook in Panama geweest?

Poas is wel fijn. Heel makkelijk te bereiken met de bus vanuit San José/Alajuela (die rijdt gewoon helemaal tot boven), en ter plekke kan je naast de actieve krater ook een niet-actieve krater bezoeken, met een felblauw meertje. Best mooi!

Rincon de la vieja is inderdaad een beetje moeilijker. Een aantal budget-hotels in Liberia (ik zat in Hotel Guanacaste) organiseren wel gedeeld jeepvervoer naar het park. 20$ voor een retourtje, erg cheap is het dus ook niet. Maar het park is wel de moeite als je graag stevig wandelt, er zijn meerdere paden die je daar kan volgen.

Ben zelf niet in Panama geweest, dus daar kan ik niet mee helpen. Rincon de la vieja is wel serieus de andere kant op, dus dat zou ik precies enkel doen als je nog wat andere dingen wilt bezoeken in Costa Rica. Anders ga je veel op de bus zitten, om eigenlijk maar weinig te zien…

Super bedankt voor de tips. Kan er zeker wat mee!

Voor actieve vulkanen kun je beter naar Guatemala gaan, die zijn echt actief.
De vulkanen die ze hier actief noemen zijn Poas, Arenal, Turrialba en Rincon de la Vieja… volgens mij is Irazu ook nog actief genoemd, maar actief betekent dat ze eens in de 100 jaar wat kunnen laten zien :slight_smile:

Er komt wel rook uit de Turrialba, van de Poas zie je niet zo heel veel en Rincon de la Vieja heeft borrelende modderpoelen, Arenal heeft warmwater baden die verwarmd worden door de lavastromen ondergronds.

Houd er wel rekening mee dat Rincon de la Vieja praktisch aan de grens van Nicaragua ligt en wellicht lastig in een reisplanning valt.

Bedankt Rumba. Guatamala ben ik al geweest. Prachtig land! Dit jaar gaat het toch Costa Rica en/of Panama worden. Bedankt voor de tips! Zal eens lezen over Turrialba. Had ik nog niet over gehoord. Thanks!