Vulkaan

Hallo!

Ik heb veel gelezen over vulkanen in Costa Rica, maar wat is nou de aller- aller- allermooiste om te bezoeken?

Ik ben benieuwd naar de reacties! Bedankt alvast!

Wat dacht je van een walvisbaby die vlak bij de boot uit het water springt? Of van een troep aapjes die achter elkaar aan over een bamboe staak hollen, de babies vastgeklemd aan de moeder? Of zomaar een gat in de grond waar je de vulkaan onder in de grond hoort grommen en brullen? Of in een luie stoel aan het strand naar de zonsondergang kijken? Of midden in de nacht de schildpadden het strand zien opkruipen en zien hoe ze er een gat graven en daar hun eieren in leggen? Of de ara’s boven je hoofd zien vliegen? Of onder een kristalheldere waterval staan en het water langs je heen voelen glijden? Het allermooiste ben je zelf als je van al die dingen weet te genieten.
Veel plezier in Costa Rica,
Otto
www.elmonofeliz.com

http://hhcrnl.files.wordpress.com/2009/07/hotel_ranchoburica_3.jpg?w=180&h=120

Hallo Otto,

Bedankt voor je reactie, het lijkt me inderdaad allemaal even mooi.
Alleen vroeg ik specifiiek naar de mooiste vulkaan om te bezoeken.
Dit ivm het bepalen van de route. Ik ga zowel naar Costa Rica als Nicaragua en moet natuurlijk keuzes maken, vandaar de vraag: welke vulkaan is het allermooist om te bezoeken?

1 like

Rincon de la Vieja is erg mooi omdat je daar de vulkanische activiteiten van dichtbij meemaakt. El Sol Verdeis dan een leuke plek om te logeren. Poas is mooi, daar kijk je een kwartier naar ( als er geen wolken zijn) en dan ga je weer verder. De Arenal was donders mooi als de lava uit de krater stroomde, vooral 's nachts erg mooi! Maar de Arenal slaapt weer en er komt geen lava meer uit. De Turrialba is bezig wakker te worden en laat grote rookpluimen zien. Met een speciale gids kun je tot vlak bij de krater komen. De Irazu: zie Poas.

Er zijn een paar vulkanen die erg mooi zijn.
Om van afstand te zien vind ik de Arenal veruit de mooiste, vanaf grote afstand zie je al de mooie imponerende en typische vorm. Zoals Otto al aangeeft is er al enige tijd geen activiteit meer waargenomen, de laatste activiteit dateert alweer zo’n anderhalf jaar geleden toen er mooie rookpluimen uit kwamen. Met een beetje fantasie kun je nog wel wat rook waarnemen, maar verwacht geen lava stromen zoals sommige foto’s aangeven. Het zou wel weer kunnen gebeuren… Ook leuk is dat je gelijk in het warme water kunt duiken in een van de spa’s die onder aan de vulkaan liggen.

Poas is een mooie vulkaan en ruikt nog heel sterk naar zwavel, er zijn twee kraters te bekijken, bij mooi weer kun je een mooie wandeling maken. Veel mensen nemen er nog een rondleiding bij een koffie plantage bij.

De Irazu is zover mijn favoriete vulkaan, de tocht er naartoe is erg mooi, en het is een mooie plek om te picknicken, er zijn BBQ’s aanwezig dus je kunt er zelfs BBQén :smiley: de krater is een van de mooiste die ik ooit gezien heb. Als de dag zonnig en helder is heeft de Irazu nog een mooie verrassing, je kunt beide oceanen waarnemen, Irazu is immers een van de hoogste punten van Costa Rica. Op de weg naar boven kun je nog naar een oud psychiatrisch instituut, het schijnt er te spoken :wink: In Cartago kun je naar Basílica de la Virgen de los Angeles gaan, de jaarlijkse wandeltocht naar de basiliek zit er alweer op, dus je kunt in alle rust gaan kijken.

Turrialba, ligt niet zo ver van de Irazu vandaan. 's morgens kun je al vanaf het vliegveld de rookpluimen zien. De bereikbaarheid is iets lastiger, je hebt een 4x4 nodig om daar naartoe te gaan, of je moet inderdaad met een gids gaan. Trek er een hele dag voor uit, je kunt er mooie wandelingen maken.

Als het weer wat mooier weer wordt dan staat de Barva vulkaan op mijn verlanglijstje, deze is niet meer actief maar ligt in een schitterende omgeving. Overnachten kan in een berghut, waar je 's avonds zowaar bij een lekker haardvuurtje kunt zitten.

Bedankt voor de reacties tot nu toe!

Nu willen we Costa Rica gaan combineren met Nicaragua en ik heb gelezen dat Nicaragua ook hele mooie vulkanen heeft. Als je kijkt naar zowel Costa Rica als Nicaragua, wat is dan de allermooiste vulkaan om te bezoeken?

Alvast bedankt weer!

De meest bereikbare lijken me dan toch Masaya en Mombacho.

Bedankt voor je reactie! Zijn deze 2 vulkanen in Nicaragua vergelijkbaar met de vulkanen in Costa Rica? Of is er één een stuk mooier om te zien dan de andere?

Persoonlijk vind ik de strato vulkanen het mooiste, de Mombacho is dat, en is een slapende vulkaan. Masaya is een vlakke vulkaan, en is actief, maar de laatste uitbarsting is een decennium geleden.

Een actieve strato (al is 'ie al een eeuw niet meer uitgebarsten) is Momotombo, maar deze is niet gemakkelijk te bereiken of de Telica.

Is het anders dan Costa Rica? Tja een vulkaan is een berg(je) waar lava uit kan komen, sommige zijn mooi, en sommigen hebben een mooie omgeving zoals isla Zapatera wat een vulkanisch eiland is. In het meer van Laguna de Apoyo kun je zwemmen, deze vulkaan is al duizenden jaren niet meer uitgebarsten, en hier kun je met de auto naartoe, maar voor de vulkaan zelf is het niet zeer spectaculair.

In Costa Rica zijn ze makkelijk te bereiken en misschien makkelijker te combineren met de trip die je voor ogen hebt. Ga er geen honderden kilometers voor rijden.