Costa Rica in januari

Hallo,

Ik ga in januari voor drie weken naar costa rica, en ik had het volgende in gedachten:

san jose > tortuguero voor drie dagen
poas vulkaan
arenal
monteverde
manuel antonio/dominical of uvita
turriabla+raften op de pacuare
afsluiten aan de oostkust puerto viejo

Mis ik nu dingen of zijn er zaken die ik weg kan laten dit is nl mijn eerste keer in CR! Zit nl te twijfelen tussen arenal of rincon de la vieja, en manuel antonio lees overal dat het er mega toeristisch is, helemaal gezien wij er in het hoogseizoen zitten…Tot nu toe staat alleen tortuguero vast en we gaan met een huurauto het land rond.
Alle suggesties zijn welkom!
Alvast bedankt!

Tja alles wat je noemt is eigenlijk wel toeristisch :vak02:
Besef je dat je buiten het schildpadden seizoen naar Tortuguero gaat, die leggen nu hun eieren. In plaats van Poas zou je naar de vulkaan Irazu kunnen gaan, dat is wellicht makkelijker te combineren met je tocht naar Turrialba.

Manuel Antonio is heel erg mooi, de laatste keer dat ik er was, is januari geweest afgelopen jaar. Als je het park in wilt dan moet je op tijd gaan, ze laten maar een beperkt aantal mensen tegelijkertijd binnen. Je kunt in het park naar het strand gaan, je kunt twee routes kiezen om naar het strand te gaan, ga linksom en je zult een prachtig strand voor (bijna) jezelf hebben. Ga rechtsom, en je zit tussen de apen (sommige spreken zelfs Nederlands) en wasberen op het strand.
Buiten het park om kun je natuurlijk ook naar het publieke strand gaan.

De hotels in Manuel Antonio zijn prima, sommige zitten mooi in de bossen en bezorgen je een mooi apen spektakel.

Wat je mist is misschien een koffieplantage, dat is weer prima met Poas te combineren. Al zijn er in de buurt van de Turrialba massa’s koffieplantages te vinden en ook de betere (Tarrazu) koffie.
De route Turrialba richting Puerto Viejo is trouwens de mooiste route :slight_smile:

1 like

Vorig jaar februari hebben mijn vriend en ik het volgende bezocht in 3,5 week costa rica:

• Poas Volcano, la Paz watervallen
  • La Fortuna/Arenal
  • Monteverde
  • Dominical
  • Bahia Drake / bezoek Corcovado National Park
  • Caribische kust
  • Turialba

De hoogtepunten van deze reis waren voor ons de Centrale hoogvlakte (La Paz watervallen) en het schiereiland met de twee daagse tocht door het Corcovado Park. We hebben overnacht in 1 van de Ranger Stations wat zo ver uit de bewoonde wereld was, echt op en top Costa Rica in de jungle was dat!

Veel plezier met de voorbereidingen.

Klinkt goed!

Waar zijn jullie geweest aan de caribische kust? En weten jullie of het mogelijk is om turriabla te combineren met de irazu vulkaan en hoeveel tijd je daar ongeveer voor nodig hebt?

De voorbereidingen zijn inderdaad in volle gang!
Bedankt!

Aan de Caribische kust zijn we geweest in het zuiden:

• dorpje Puerto Viejo de Talamanca
  • dorpje Cahuita
  • Parque Nacional Cahuita

Het park was heel mooi, met name de vele dieren die we er hebben gespot. De twee dorpjes waren redelijl. Puerto Viejo trekt wat surfers/hippies aan wel een relaxt dorpje. Voor ons was dit deel om even een beetje bij te komen en te luieren aan het strand.

Vanuit Turialba hebben we zowel de Irazu vulkaan bezocht (dit is vanuit Turialba goed te doen in een dag) en we hebben de Rainforest Arerial tram in het Braulio Carrillo park genomen. Wel wat touristisch maar zeker de moeite waard om eens vanaf een hoogte de jungle te zien. Dit hebben we ook in een dag tijd vanuit Turialba bezocht, het was wel een aardige rit want je moet om het hele park heen naar het plaatsje Santa Clara. Wij vonden zelf de Poas Vulkaan mooier en hadden het na 1 vulkaan wel gezien!

Mocht je nog meer info willen hebben, laat maar weten!

Aan de caribische kust hoef je eigenlijk ook niet veel verder dan Cahuita en Puerto Viejo te kijken. In de stad Limon hoef je niets te zoeken, het is een onder ontwikkeld en hoge criminaliteit, zelfs de politie bureaus worden beroofd :D. Erg jammer want de haven is ontzettend belangrijk voor Costa Rica (al is er een “Nederlandse” nieuwe haven op komst).

Cahuita en Puerto Viejo liggen ver genoeg van de stad en liggen vlakbij elkaar dus goed te combineren. Je kunt zelfs fietsen huren om van het een naar het ander te gaan.
Ga je de reis met een huurauto maken? Denk er dan aan dat als je op eigen gelegenheid naar de Turialba vulkaan wil gaan, dat je een 4x4 nodig hebt,

Als je 's morgens op het vliegveld aan komt, kijk dan naar buiten (naar de kant waar de landingsbaan is) bij een heldere dag kun je al stoom uit de Turialba zien komen.

Goede tips allemaal!

Wij gaan met een 4x4 het eiland rond, als het goed is met een suzuki jimmy.
Rumba weet je toevallig wat ongeveer de reistijd is van manuel antonio/dominical naar turriabla? En hebben jullie ervaring met raften op de pacuare? Wij willen dit namelijk combineren.

Heb je ook wel gelijk in, een overdaad aan vulkanen is ook niet alles, moeten er nog maar even goed over nadenken hoe we het gaan indelen.
En Sanne hoe was het weer bij jullie aan de oostkust?

Zonnige groet!

Je kunt vanaf Quepos vrijwel direct richting de Turrialba rijden, dat duurt zo’n 3,5 a 4 uur. Onderweg zou je een ommetje kunnen maken via Pirris, vlakbij San Carlos de Tarrazu, dat is een van de nieuwste energiebronnen van Costa Rica. In het gebergte van Cartago zie je nu ook een aantal windmolens, zoals die in Nederland al vrij normaal zijn, maar hier nog niet.

De wegen richting de Turrialba zijn vrij goed, al kan het zijn dat je op de hoofdweg soms in de eerste versnelling de berg op moet rijden, dus het gaat niet zo heel snel. Kijk uit op de “snelweg” rond Cartago, er zijn nieuwe snelheids camera’s en de boetes zijn peperduur, maar dat geld eigenlijk wel op elke snelweg.

Rincon de la Vieja is een prachtige plek, nog niet zo toeristisch als rondom de Arenal. Daarbij komt dat de Rincon de la Vieja de laatste tijd weer wat actiever is geworden, in tegenstelling tot de Arenal die weer in ruste is. Rondom de Rincon de la Vieja kun je allerlei vulkanische activiteiten zien: grote gaten in de grond met bubbelende kokende modder, zwavelmeertjes, stukjes bos waar zomaar vlammen uit de grond komen, gaten in de grond waar je de vulkaan onder de grond kunt horen grommen.
Rumba laat zich lovend uit over Manuel Antonio, persoonlijk vind ik het er een grote kermis, welliswaar met een prachtig strand en mooi natuurpark, maar waar de aapjes al koekjes jatten uit je tas en de leguanen je agresief benaderen op het strand als je er een broodje zit te eten, ze gaan weg als je ze het broodje maar afgeeft. Onlangs hebben ze er weer dieren moeten importeren om de wildstand op peil te houden. Maar vind je het leuk om met hordes schreeuwerige Amerikanen op pad te gaan, ok, dan moet je daar naar toe. Op maandag gesloten om de dieren een dagje rust te geven. Een andere plek met ook veel wildlife, maar waar je wel alleen bent met een gids en een stuurman is een boottocht over de rivier en de mangroven van de Sierpe waar je krokodillen en kaaimans ziet, allerlei soorten aapjes, boa constrictors, luiaards, ara’s en toekans en nog veel meer vogelsoorten. Het is er nog ongerept en gelukkig (nog) niet bekend bij het massa-toerisme. Of een wandeling langs het strand bij Pavones, helemaal in het allerzuidelijkste puntje van Costa Rica, daar waar de weg stopt en er alleen nog een Indianenresrevaat is. Een wandeling door het primaire oerwoud in de bergen bij Ojochal, naar de waterval en de de bron van de Schildpad-rivier, op zoek naar mooie gekleurde gifkikkertjes die maar twee centimeter groot zijn, De Rio Celeste in het noorden, daar zijn plekken waar de rivier helblauw is en toeristen nog maar weinig weet van hebben terwijl het er zo mooi is. San Gerrado de Dota, de nevelwouden tussen Cartago en San Isidro, hoog in de bergen. Op elk paaltje groeien duizenden mosjes en orchideetjes en de quetzal laat er zijn uitbundige gekleurde staart zien. En 's avonds kun je bij het diner een heerlijke zalmforel op je bord vinden…

Ik wens je een avontuurlijke vakantie hier in Costa Rica.

Otto
Ojochal

www.elmonofeliz.com

Tja dat is wat ik bedoel met Nederlands sprekende apen. Uit het rijtje van alternatieven zou ik rio celeste toch weglaten, in januari is het daar geen zomer. En de regen kan de tour ($100 p.p) een stuk minder waard maken. Zelf gaan is een optie, maar niet makkelijk bereikbaar (en vindbaar).

Zelf gaan naar de Rio Celeste is prima te doen als je maar een reisroute vraagt aan je hoteleigenaar in de buurt. En als je die persoon je geen advies kan geven dan help ik je wel op weg. Want $100 betalen voor zo’n tour is van de gekke!

Nog even een vraag: hoe zijn de stranden bij puerto viejo en cahuita?
We zaten eraan te denken om daar onze vakantie af te sluiten met surfen, van de zon genieten en luieren, of hebben jullie daar een betere, leukere of mooiere optie voor?

Bedankt!

De stranden zijn wellicht anders dan je gewend bent. Er zijn bossen vrijwel tot aan het water; tussen water en bos is misschien maar 5 meter. Het zand is niet zo mooi wit, maar de palmen, de rust en het warme water maken dat meer dan goed, soms lig je even in het zand, daarna zoek je misschien de schaduw weer op om vervolgens een lekkere duik in het water te nemen.

Google bijvoorbeeld eens op playa negra en kijk naar de afbeeldingen, dan krijg je een betere indruk.

1 like