NatuurParken en Vulkanen

Hallo!

Wij gaan eind december 23 dagen naar Costa Rica!
Nu zijn we bezig met de voorbereidingen, maar het valt ons zwaar om een keuze te maken tussen de hoeveelheid aan natuurparken…
Heeft iemand een idee of er een overzicht is van de verschillende parken zodat we weten wat we waar kunnen zien en wat de highlights zijn van de gebieden, zodat we een keuze kunnen maken?
We willen sowieso de canopy tour in monteverde doen. Maar we zoeken een juiste balans tussen parken bezoeken en strand, waar we dus keuzes moeten maken.
Hetzelfde geldt voor de vulkanen. Reuze interessant om zoiets te bekijken… Lijkt me gaaf om een rit ter paard te maken en de thermische bronnen. Maar ik vraag me of of we ze perse allemaal gezien moeten hebben. Ik denk dat ik het na 1 vulkaan wel weer goed vind. Of zie ik dat helemaal verkeerd?

Hopelijk hebben jullie bruikbare tips en adviezen!

Groetjes Bella

Via onderstaande link kun je zien wat in welk park te bekijken is.

Johan
www.costaricaopmaat.nl

http://costarica.startpagina.nl/forum/topic/4959/

Hier kun je ook nog informatie vinden. De meest bekende vulkaan is de Arenal bij la Fortuna, maar deze is al een tijd niet meer actief. Al de vulkanen in Costa Rica die je kunt bezoeken zijn verschillend. De Arenal heeft de vorm zoals je een vulkaan zou tekenen, De Poas heeft een mooie krater net als de Irazu. Rincon de la Vieja is een prachtig natuurgebied met veel pruttelende modder en stoom bronnen. Bijna al de vulkanen zijn niet meer actief, dat wil zeggen je ziet geen lava stromen. Er komt nog wel stoom uit. Natuurparken zijn er veel, in mijn ogen kom je daar ook voor naar Costa Rica om van de geweldige natuur te genieten. Je moet niet bang zijn voor beestjes zoals gekko`s, slangen , spinnen, muggen of dat soort dieren. Je moet ook niet verwachten dat die beesten op iedere m2 zitten. Veel plezier
Henk & Carolien

Of gewoon eerst even bij de bron je licht opsteken :wink: !?

Costa Rica National Parks

Naast een overzicht van de NP’s die het meest in trek zijn, vind je er o.m. ook :

Terloops, de Poas en Irazu kraters zijn idd. prachtig om zien … voor zover je maar de wolken te snel af bent. Vroeg in de ochtend maak je de beste kans.

Veel plezier met jullie reisvoorbereiding en vast een fijne Costa Rica trip.

Super!
Hier heb ik zeker wat aan! Dankjewel!

Je kunt alles van te voren precies gaan plannen en op reis gaan met een soort van tijd en reis-schema. Maar of dat nou zo relaxed is?
En je leest hier al dat Costa Rica zoveel natuurparken kent dat je uiteindelijk door de bomen het bos niet meer ziet.
Je kunt de superbekende parken bezoeken zoals Monteverde en Manuel Antonio, maar rondom de kersttijd zijn er natuurlijk heel veel andere toeristen met het zelfde idee. Bezoekersaantallen en prijzen zijn er dan op z’n hoogst. Canopy tours zijn er zoveel plekken in Costa Rica, Monteverde heeft niet het alleenrecht hierop.
Bezoek ook eens een volslagen onbekend natuurpark, bijvoorbeeld Piedras Blancas in het zuiden of de Chirripo in de buurt van San Isidro del General. San Gerardo de Dota is een plaatsje waar je quetzals kunt zien en waar het klimaat vergelijkbaar is met Monteverde, alleen zonder hordes toeristen.
De Turrialba vulkaan is momenteel behoorlijk actief, veel activiteit in de vorm van enorme rookpuimen en in de omgeving kun je bijvoorbeeld ook machtig mooi raften.
Ga lekker relaxed op reis, vraag bij het hotel waar je verblijft waar de mooiste plekjes zijn, laat je niet verleiden alleen maar de grote toeristische plekken aan te laten wijzen. Vraag eens aan de tuinman of hij niet iets speciaals weet. Je zult verbaasd staan waar je dan allemaal terecht kunt komen!
Veel plezier in Costa Rica

Otto

www.elmonofeliz.com
Ojochal

bleu jeans kikkertje.

Ook bedankt Otto! Super deze adviezen!
Ik ben zelf ook juist van het gaan en het wel zien waar ik uitkom. Maar ik ben gewend om dan iets langere reizen te maken dan 3,5 week. En zo wil ik dus ook geen spijt krijgen van keuzes of het gevoel hebben iets ‘gemist’ te hebben. Dus vandaar dat ik toch echt al moet oriënteren wat ik waar een beetje kan doen. Zo willen we de laatste 3 of 4 dagen nog afsluiten op Bocas del Toro. En zullen dus echt keuzen moeten maken wat wel en wat niet…
En ik was ook ergens wel bang dat alles al vol zou zijn als we niet van tevoren boeken… Maar dit is dus wel goed te doen begrijp ik?
Ik heb er zin in! :slight_smile: Nogmaals bedankt!

Rondom de kerst zijn de hotels aan de kusten vaak vol. De Costaricanen gaan dan zelf ook met vakantie.
Ook de grote toeristische plaatsen zijn rondom die tijd erg vol en zijn er speciale "kerst"tarieven.
Het is raadzaam rondom die tijd alvast te boeken en niet te wachten tot een dag van te voren.
Maar in het binnenland is vaak nog voldoende plaats in de herberg!
Otto

Jullie weten dat Bocas del Toro in Panama ligt. Je mag met je huurauto de grens niet over. Er gaan wel bussen vanuit Costa Rica naar Panama en je kunt ook een binnenlandse vlucht maken naar Bocas.

Veel plezier.

Ja klopt… We gaan denk ik een een vlucht erheen maken om zo ook tijd te besparen. Weten jullie toevallig of ik die vlucht nu al moeten boeken ivm beschikbaarheid of dat dat ook ter plaatse een paar dagen van tevoren zou kunnen?

Hangt ervan af waar jullie willen eindigen in Costa Rica.
Met openbaar vervoer vanuit San José naar Bocas del Toro is idd. een lange trot.

‘k Heb helaas geen ervaring met die vluchten.
Wij zijn vanuit Cahuita, - met Cahuita NP en fraaie stranden -, langs de weg gegaan en dat is best vlotjes verlopen : grensovergang Sixaola / Guabito en dan verder via Almirante naar Bocas del Toro.

Het is verstandig de vlucht nu al te boeken. Nature Air vliegt elke dag in het hoogseizoen naar Bocas del Toro
vanaf Juan Santamaria.

Johan
www.costaricaopmaat.nl

Hierna meer praktische info over ‘Nature Air’ :

Opgelet :
bovenop de ticketprijs betaal je bij vertrek uit San José (Juan Santamaria) ook een ‘international departure fee’ (bedraagt momenteel 29 $).

De airporttax zal volgens berichten in de krant worden afgeschaft vanaf begin december.
De tax wordt dan voor alle vluchten vanaf San José en Liberia opgenomen in de ticketprijs.

Johan
www.costaricaopmaat.nl

Ik ga me er komend weekend in verdiepen!
Wat fijn dat jullie zo behulpzaam zijn!

Ik vond dit wel een leuke: *Heliconia Island
Re: NatuurParken en Vulkanen
Jullie weten dat Bocas del Toro in Panama ligt. Je mag met je huurauto de grens niet over. Er gaan wel bussen vanuit Costa Rica naar Panama en je kunt ook een binnenlandse vlucht maken naar Bocas.

Veel plezier. *
Als het een binnenlandse vlucht is, waarom kun je er dan niet in de huurauto heen rijden?:dag:

>>> moet je ruim zien.