Vulkaan Cosiguina en omgeving (NO Nicaragua)

Hallo,

Heeft iemand al deze regio bezocht en is hij de moeite waard? Is het een veilige omgeving zo dicht bij El Salvador en Honduras?

Kathy

Hola,

De regio Chinandega wordt vergeleken met andere regio’s in Nicaragua bijna niet bezocht door backpackers/toeristen. Natuurlijk is het een mooie regio, zeker vulkaan Cosigüina. Ook is het een veilige regio. De reden dat veel toeristen deze regio niet de moeite waard vinden, is omdat ze maar weinig tijd hebben en Nicaragua zoveel andere mooie dingen te bieden heeft. Daarnaast kost het veel reistijd om in Chinandega te komen en qua toerisme is Chinandega heel weinig tot niet ontwikkeld.

In je andere berichten gaat het ook vaak over plaatsen die je niet zomaar even snel kunt bezoeken, zoals Islas Solentiname, Corn Islands, Peñas Blancas. Bovendien liggen deze plekken heel ver uit elkaar, allemaal in andere windstreken. Hou er rekening mee dat 4 weken Nicaragua betekent dat je keuzes moet gaan maken op basis van reistijd. Persoonlijk zou ik dus bij deze Chinandega schrappen en meer concentreren op de toeristische gebieden. Deze bieden al genoeg hoogtepunten voor 4 weken.

Saludos,
Sole

Hola Sole,

Ik ben er mij heel goed van bewust dat ik keuzes moet maken maar vooraleer dat te doen, wil ik gewoon zoveel mogelijk informatie verzamelen, ook over de minder toeristische regio’s. Ik vind het wel leuk om ook eens af te wijken van de toeristische routes. Het is vooral de bedoeling om onze reis zo gevarieerd mogelijk te maken en we willen ons daarbij niet beperken tot het alleen maar bezoeken van steden, meren en vulkanen. Het moet vooral een gevarieerde mix worden met daarbij ook af en toe een relaxmoment. Heb jij enig idee waar de mooiste stranden aan de westkust te vinden zijn? San Juan del Sur blijkt de toeristische trekpleister bij uitstek te zijn maar net daarom spreekt het mij niet aan.

Hasta luego!

Kathy

Als je San Juan del Sur te toeristisch vindt, moet je naar Tola gaan :slight_smile:
Super stranden, goed surfen en heerlijk relaxed, niet erg toeristisch. Playa Pie de Gigante is een aanrader! Maar, (daar komt het weer ;)) je bent dan wel weer meer reistijd kwijt.

Saludos,
Sole

Sole,

Bedankt voor de tip, ik zal het eens bekijken.

Groetjes,
Kathy

Hallo Kathy,

Wat ikzelf een heerlijk strand vind is Las Peñitas, het is niet zo super toeristisch, het is ongeveer 20 minuten rijden van Leon vandaan.
Je vindt er hostels/hotels die direct aan het strand zitten. Alleen weet ik niet of je ook echt wilt surfen want er wordt wel gewaarschuwd voor gevaarlijke stromingen.

groet,
Cella

1 like

Hoi Kathy, ik zag in een ander bericht dat je half januari vertrekt, dus wie weet komt deze info nog net op tijd…

Ik ben in de zomer van 2010 naar Cosiguïna geweest. Wat Sole zegt klopt, het is een vrij afgelegen gebied dat nog weinig toeristen trekt. Buiten de vulkaan is er dan ook, voor zover ik het kon overzien, niet zoveel te beleven. Maar het ‘beklimmen’ van de Cosiguïna was uiteindelijk wel één van de hoogtepunten van onze reis door Nicaragua (3,5 week). Ik heb na de reis een review in het engels geschreven, dit is het gedeelte over de Cosiguïna:

*A tour from Leon would have cost us $109 per person, so we decided to head for Cosiguina by ourselves. Went to Chinandega and from there (El Mercadito) took a chickenbus in the direction of the volcano. Due to the poor conditions of the road, it took about 3 hours to reach our destination, the Ramsar Lodge (which we found on the internet earlier that day). Tough luck: we didn’t make reservations, and since they weren’t expecting any visitors, there wasn’t any food available.

There was one more bus coming in about an hour, so we jumped on it and ended up in the village of Potosi. There’s a cheap hotel here that also serves as a roadhouse, called Brisas Del Golfo. Room was ok, meals were excellent. The friendly owner Rafael arranged a guide for us the next morning: two young boys from the village accompanied us on our hike up the volcano. They weren’t very talkative and didn’t offer any extra info, but you really need a guide to make it to the top, as the trail is not easy to follow. It took us about 2,5 hours to reach the edge of the crater. The nature along the way is beautiful and the view from above is stunning. Awesome experience.

We were back in Potosi around noon and spent some time at the not-so-interesting beach before taking the bus back to Chinandega (a trip that became an adventure in itself: heavy rains transformed the dirt road into a small river). Under normal conditions, you should be able to make it back to Leon on the same day after an early morning hike.*

Ik hoop dat je hier nog wat aan hebt. Over de veiligheid zou ik me geen zorgen maken, het platteland tussen Chinandega en Cosiguïna is misschien een van de armere delen van het land maar wij hebben ons er geen moment onveilig gevoeld.

Hallo,
Je info komt nog net op tijd want we vertrekken woensdag. We hebben nog steeds de intentie om naar Cosuguïña te gaan maar weten niet of we er nog voldoende tijd zullen voor hebben.
De straden daar zouden prachtig zijn. Vind jij van niet dan?
Groetjes Kathy

Het strand bij Potosi zou ik niet aanraden, dat was niks bijzonders. Omdat het in een baai ligt was de zee helemaal plat, en het strand werd eigenlijk alleen gebruikt als parkeerplaats voor vissersboten. Ik denk dat je aan de westkant van de vulkaan meer kans hebt op een mooi strand, misschien bij Mechapa of El Tanque… alleen weet ik niet of daar ook een betaalbaar hotel te vinden is (bij Mechapa zit een luxe resort).

De bussen vanuit Chinandega gaan om de beurt naar een kant van de vulkaan. Dus eentje naar Potosi/El Carmen, de volgende naar El Tanque, enzovoort. Ik lees net dat een groot deel van de weg inmiddels verhard is, dus dat zou de busreis een stuk sneller moeten maken.

1 like