De reiskriebels slaan bij mij behoorlijk toe, en ik heb zoals gebruikelijk weer veel te veel plannen.
Ik zat er aan te denken om, als ik klaar ben met school, vrijwilligerswerk te gaan doen in Zuid Afrika. En wel in een wild park. Nu heb ik geen idee wat me te wachten staat, en heb ik eigenlijk de vraag: Wat staat me daar te wachten? Hebben jullie tips over waar ik het beste heen kan gaan, en is het veilig om alleen naar Zuid Afrika te gaan voor vrijwilligerswerk? (ik heb tot nu toe nog geen reismaatje kunnen vinden, en het duurt nog anderhalf jaar)
Ook heb ik (nog) geen idee wat ik moet doen ter voorbereiding.
Dit word mijn eerste reis zonder ouders, dus het is allemaal nog hartstikke spannend natuurlijk
Het is zeker geen probleem om alleen naar Zuid Afrika te reizen. Ik denk dat het goed is om nu alvast te gaan zoeken naar vacatures voor een leuke functie bij een wildpark, mocht je wat leuks tegenkomen dan kun je in ieder geval eens een brief sturen.
Er zijn ook veel bedrijven die je hierbij kunnen helpen bij het vinden van een leuke functie, maar het is ook zeker mogelijk om alles zelf te regelen. Je hebt nog meer dan voldoende tijd, en het zal je iig veel geld schelen.
Je plannen klinken mooi en het is fijn dat je nog een hele tijd hebt om je er goed op voor te bereiden. Zodat het ook echt het avontuur wordt zoals je je dat nu voorstelt. Ik zou me - als ik jou was - wel heel goed voorbereiden, inlezen, praten met mensen die al eerder bij het vrijwilligersproject zijn geweest dat je kiest, etc. Want Zuid-Afrika is niet altijd een gemakkelijk land en zeker niet als ik lees dat dit je allereerste vakantie is zonder ouders en dan waarschijnlijk ook nog helemaal alleen…
Op dit forum van Wereldwijzer.nl vind je trouwens wel veel ervaringen van Nederlanders die je voor zijn gegaan. Zoek op vrijwilligerswerk. Probeer van hun ervaringen te leren en als je ergens over twijfelt, doe het dan vooral NIET!
Groetjes en veel plezier met alle voorbereidingen,
Natascha Snelder | ZaZoe Xperience | www.zazoetravel.com
Dankjewel voor de tip, ik ga me zeker goed inlezen en voorbereiden. Ik wou binnenkort ook even bij een reisorganisatie langs om daar te vragen hoe ik dit het beste aan kan pakken, een waar ze ook dit soort dingen organiseren!
Heel goed Iris! Als je gaat zoeken, zul je heel veel reisorganisaties tegen komen die vrijwilligerswerk voor je kunnen regelen. De prijzen daarvoor lopen ook nogal uiteen. In sommige gevallen betekent dit dat je meer betaalt om ergens ook nog eens te mogen werken, dan dat je zou betalen voor een luxe reis waarbij je alleen maar hoeft te genieten… Probeer altijd goed uit te zoeken waar je geld eigenlijk precies naartoe gaat. En twijfel je, vraag dan om referenties of zoek die zelf op via Google.
wat leuk om te horen dat je binnen een natuurpark vrijwilligerswerk wilt gaan doen in Zuid-Afrika. Heb je inmiddels al een reisorganisatie of project gevonden waar je aan de slag kunt gaan? Ik denk dat het natuurbehoud project van onze organisatie ook kan aansluiten bij jouw wensen. We werken op de grens van Zuid-Afrika en Botswana in een natuurgebied van 5000 Hectare groot. De werkzaamheden zijn heel uiteenlopend. Zo zul je planten verwijderen die niet in het gebied thuishoren, nieuwe bomen planten, bestaande bomen beschermen tegen olifantenschade of onderzoek doen naar migratieroutes. Ook heb je de kans om te leren hoe je met een GPS-systeem om moet gaan en hoe de rangers de belangrijkste diersoorten in kaart brengen. De soorten waar de meeste aandacht naar uit gaat zijn olifanten, leeuwen, wilde honden, hyena’s en luipaarden. Maar ook de bijzondere baobab wordt scherp in de gaten gehouden. Deze eeuwenoude boom is erg belangrijk voor het voortbestaan van het reservaat. Je krijgt daarnaast de kans om overdag en 's nachts tijdens game drives veel wilde dieren te zien. Je woont samen met andere vrijwilligers en onze staff in een kamp. Dus je hoeft niet bang te zijn dat je alleen bent, de meeste vrijwilligers reizen alleen en je ontmoet genoeg leeftijdsgenoten op het project.
Ik heb nog geen organisatie gevonden. Ben er de laatste tijd ook nog niet mee bezig geweest omdat ik het even wat drukker heb met school. Maar tegen de zomervakantie wil ik gaan zoeken, omdat ik dan wat meer kijk heb op hoeveel geld ik tegen die tijd zal hebben. Wat jullie aanbieden klinkt inderdaad erg leuk, en ook wel wat ik zoek. Jullie website kende ik al, maar ik zal er nog even goed op gaan rondkijken!
Kijk dan zeker even bij onze ervaringsverhalen, die zullen je helpen een goed beeld te vormen van wat je kunt verwachten.
Als je wilt kunnen we je natuurlijk ook in contact brengen met een oud-vrijwilliger die het project al heeft gedaan.
Laat het ons gerust weten, ook als je vragen hebt. Mijn collega Claartje, gaf hieronder al onze contactgegevens.