Vrijwilligerswerk Zuid- of centraal Amerika

Hallo,

Mijn naam is Lisa en ik ben op zoek naar vrijwilligerswerk in centraal of zuid-Amerika.

Van opleiding ben ik sociaal werkster en binnenkort ook leerkracht (via de lerarenopleiding).

Mijn voornaamste interesse gaat ernaar uit om in weeshuizen of in scholen te werken, zowel als leerkracht als maatschappelijk assistente.

Ik sta eigenlijk nog nergens, dus ik vraag me wat af hoe aan de organisatie van dit avontuur te beginnen!
Ik weet niet hoe ik op een veilige manier vrijwilligerswerk kan doen, zonder er duizenden euro’s voor te moeten betalen (voor verzekering, voedsel, veiligheid, opvang,…)

Alvast bedankt!

Lisa

Hola Lisa,

Kijk eens op de website van Proyecto Peru. Wij bieden vrijwilligerswerk aan in Cusco, Peru. Je kunt aan de slag in een weeshuis, op een openbare school, op een sociaal project als maatschappelijk werkster etc. Als je je minimaal 4 weken kunt inzetten en minimaal een basiskennis van de Spaanse taal hebt dan ben je van harte welkom!

Donny
Proyecto Peru Spaans en vrijwilligerswerk

Beste Lisa,

Leuk dat je deze plannen hebt! Onze projecten in Mexico passen denk ik goed bij wat jij zoekt. Op verschillende scholen in de stad San Cristóbal de las Casas gaan mensen aan de slag als onderwijsassistent of begeleider. Ook ondersteunen we educatieve projecten in een natuurgebied, een bibliobus en nog veel meer.

Er zijn projecten vanaf 2 weken tot enkele maanden. De langere projecten voor dit jaar staan al op onze site, de kortere projecten voor de zomer en het najaar verwacht ik binnen een paar weken. Je kunt het beste Domein Gereserveerd - Mijndomein.nl in de gaten houden om te zien of er wat voor je bij zit.

Veel succes met je plannen!
Aukje de Boer

Hi Lisa,

Neem eens een kijkje op www.localdreamers.nl. Wij organiseren vrijwilligersprojecten en een Spaanse cursus in Ecuador, een kwetsbaar, maar waanzinnig mooi en divers land in Zuid-Amerika. Wat Nederlandse jongeren vaak aanspreekt is dat we zowel in Nederland als Ecuador met een Nederlands team werken en in vergelijking met andere (grotere) organisaties goedkoper en veel persoonlijker zijn.

In Ecuador dragen de vrijwilligers, onze helden, met kennis, talenten, passies en ervaringen bij aan lokale projecten. Die projecten zijn zeer gevarieerd. Van het geven van Engelse les tot het begeleiden van straatkinderen, van het opzetten van kleine ondernemingen tot het doen van milieukundig onderzoek. In overeenstemming met jou bepalen we wat je het meest aanspreekt en wat het beste bij je past.

Wellicht heb je inmiddels al iets gevonden, maar bij ons ben je in ieder geval hartelijk welkom! Je mag ons ook mailen naar info@localdreamers.nl. We reageren altijd binnen een dag.

Wie weet hasta pronto! En anders veel succes!

De Local Dreamers

Hey Elisa,

Superfijn dat je jouw ervaring en kennis wil inzetten in het buitenland!
Ook Projects Abroad biedt vele projecten aan in Latijns-Amerika die jou zouden kunnen interesseren: lesgeefprojecten op scholen en sociale projecten in weeshuizen, opvangcentra voor straatkinderen of kinderen met een handicap, etc.

Dit alles in zowel Argentinië, Bolivia, Peru, Ecuador, Costa Rica en Mexico! Keuze genoeg dus voor je, dus kijk alvast even op onze website. Je kan ons ook altijd een mailtje sturen via info@projects-abroad.nl.

Veel plezier!

Hanna

ecuador 1.jpgecuador 2.jpgmexico 2.jpgmexico 1.JPGperu 2.jpgcosta rica 1.jpg

Bedankt voor de antwoorden allemaal.
Ik ben nog steeds op zoek naar projecten, maar mijn probleem is dat ik er geen duizenden euro’s voor wil betalen. Ik wil liever zelf mijn reisverzekering, voedsel, slaapgelegenheid, enzovoort regelen.
Kan iemand mij hierin vinden én mij voorstellen doen?

Groeten en bedankt
Lisa

Hoi Lisa,

Lastig he, om iets te vinden wat je leuk vindt, en wat je ook financieel waar kan maken! Wij werken met verschillende projecten in Guatemala, en hier kunnen ze altijd hulp gebruiken van vrijwilligers. Er zijn veel projecten met kinderen, bijvoorbeeld als dagopvang, of je kan helpen met lesgeven in lokale scholen.

De beste opties voor jou zijn te vinden in Quetzaltenango. Kijk maar eens hier: http://do-guatemala.com/index.php/volunteering-quetzaltenango

Qua prijzen is het heel betaalbaar (denk ik). Je betaald een startbedrag van $149 (ongeveer 120 euro), en daarvoor krijg je van ons:

• een welkomstpakket met uitgebreide informatie
  • gratis pickup service op het vliegveld
  • gratis inschrijving bij de Spaans school (als je ook Spaans les wilt)
  • wij doneren $30 aan het project waar jij gaat werken.

Qua bijkomende kosten is het ook te overzien; in Quetzaltenango betaal je $75 per week (ongeveer 60 euro), voor een eigen kamer in een gastgezin, en daarbij ook 3 maaltijden per dag!

Ik help je graag verder met een meer gedetailleerd reisplan (natuurlijk zonder verplichtingen), dus als je wilt, stuur me gerust een mailtje! Mijn email is info@do-guatemala.com.

Succes, en ik hoor graag van je!

Groetjes uit Guatemala

Hi Lisa,

Gratis! Dmv een subsidie van de EU, nog 2 dagen om je aan te melden.
http://codex-international.org/2013/08/26/free-volunteering-project-in-brazil-2/

Grtz

Hoi Lisa,

Misschien heb je inmiddels al wat, maar mocht je nog op zoek zijn: als je liever zelf kost- en inwoning, verzekeringen, vlucht ed. regelt valt daar wat mij betreft echt wel over te praten. Dan kunnen we de kosten enorm drukken. Mocht je meer willen weten of eens een afspraak willen maken (skype, telefonisch of op kantoor), dan mail je me maar naar jesse@localdreamers.nl.

Ik hoop van je te horen.

Groetjes!

Jesse van de Woestijne
Stichting Local Dreamers
www.localdreamers.nl

hi Lisa,

ik weet niet of je plannen inmiddels concreter zijn en wanneer je zou willen gaan, maar misschien is het voor jou interessant om op 9 november naar de Wereldwijzer Vrijwilligersdag te komen, dan kun je het aanbod van ruim 20 aanbieders van projecten in het buitenland vergelijken en vrijblijvend informatie inwinnen bij de aanwezige organisaties.

groeten en wie weet tot ziens!

Susan