Vrijwilligerswerk Thailand, visa

Beste Reizigers,

Ik ben benieuwd of er mensen ervaring hebben met een combinatie van vrijwilligerswerk in Thailand en een rondreis daarna.

Ik zit een beetje met visa vragen: Omdat ik na een weeshuisproject van 2 weken van plan ben door te reizen, heb ik een tourist visa 60 dagen aangevraagd.

Nu weet ik dat je voor het vrijwilligerswerk een Non-immigrant visa nodig hebt + een work permit.

Nu is mijn vraag; kan ik bovenop mijn tourist visa een non-immigrant visa krijgen? en de werkvergunning? Is deze lastig te verkrijgen, hoe lang duurt dit?

Iemand ervaring?? Thanks!

Hoi Nanda,

Om een non-immigrant visa te krijgen moet je werkgever (in dit geval het weeshuis) je een uitnndiging sturen, plus (een kopie van) hun companypapers. Jij kunt dan daarmee naar ambassade/consulaat, en krijgt dan een non-immigrant visa op die basis.
Als je dan in Thailand bent kun je een werkvergunning aanvragen.

Maar: voor een paar weken, gezien alle kosten en tijd die ermee gemoeid is, zie ik beide niet gebeuren, visa + werkvergunning. Dat betekent dat je in de praktijk de keuze hebt tussen: illegaal werken en het (erg kleine maar wel aanwezige) risico aanvaarden dat je betrapt wordt, of geen vrijwilligerswerk doen.

Succes en veel plezier.

1 like

Bedankt Steven voor je reactie. Ik heb inmiddels de benodigde papieren (brief organisatie en bedrijfspapieren) binnen, dus ik zou nog een poging kunnen doen om mn tourist visa om te laten zetten in een non-immigrant visa… Alleen dat work permit is inderdaad vrijwel onmogelijk, dus wat schiet ik er mee op! Want dan ben ik waarschijnlijk nog net zo strafbaar als werken op een toeristenvisum?

Kun je met een non-immigrant visa wel verder reizen, ook grenzen over naar buurlanden?

Pff gedoe allemaal zeg…vind het een heel moeilijke afweging… Vind het ook erg lastig inventariseren wat de ricico’s kunnen zijn. Ik ga maar 2 weken, anderszijds zit ik wel in een armere regio rondom Khon Kaen(met minder toerisme), misschien is daar kans op controle daar groter? En wat zijn de gevolgen van zo’n controle!? Eindigen er echt mensen in de gevangenis voor dit?

Heb je nog wat laatste tips? wat zou jij doen? thanks!

Dan schiet je er niets mee op. De regeling is: strafbaar zonder workpermit, workpermit kan niet op toeristenvisum.

Nee.

Ik denk weinig controle daar. gevolgen van controle: kan van alles zijn, boete, uitwijzing, gevangenis. Mij is niet bekend van iemand die vanwege vrijwilligerswerk in de cel is beland, maar aan de andere kan ben ik er vrijwel zeker van dat het wel gebeurt.

Ik zou voor de zekerheid ter plekke navraag doen bij het weeshuis. Ik neem aan dat zij aan zullen geven geen problemen te zien, en ik zou het dan gewoon doen.

Heey Nanda,

Wanneer ga jij vrijwilligerswerk doen in Khon Kaen?
Ik ga er dit jaar ook heen.

Groetjes Dicky

Goede dag allemaal,
Ik zie dat deze vragen en antwoorden al aardig dateren en vraag me dus af of dit allemaal nog voor de dag van vandaag relevant is :wink:
Ik ga eind van dit jaar richting Thailand en ga eerst een maandje reizen en daarna wil ik een maand vrijwilligerswerk gaan doen. Daarna ga ik waarschijnlijk nog even reizen. Ik heb gebeld met het consulaat in Amsterdam en hun adviseren me een non- immigration O visum. Maar moet ik hiernaast dan nog wat aanvragen? Ik vind het allemaal erg ingewikkeld eerlijk gezegd. :slight_smile: Ik kan ook alleen maar een non-immigration O visum krijgen als de organisatie waar ik vrijwilligerswerk ga doen mee werkt?
Hoop dat iemand mij wat meer info kan geven of ervaring heeft met controle in de regio Khon Kaen daar ga ik toevallig ook heen :wink:
Alvast bedankt voor de moeite.
Lieve groetjes Renee

Ja, informatie is nog allemaal van toepassing.

Vergeet ook niet dat je nog een werkvergunning nodig hebt. Werkvergunning en non-immigrant O is allemaal te veel werk en duurt te lang voor de meeste, dus is geen optie. Je hebt dan dus de keuze om van het vrijwilligerswerk af te zien of om het te doen zonder wergvergunning en toepasselijk visum.

Goede dag StevenL,

Bedankt voor je antwoord.
Hoelang duurt dat dan volgens jou? Ik bedoel er is nog tijd tenzij het normaal een half jaar duurt voordat dit er door is?
Is het veel werk voor de organisatie? En wat weet je ook wat het kost voor hun en voor mij die werkvergunning?

Thanx iig.

Liefs

Je kunt de werkvergunning pas ter plekke aanvragen. Procedure: werkvergunning aanvragen, met een kopie van de aanvraag en papierwerk van de organisatie naar een buurland om non-immigrant visa aan te vragen, daarna terug in Thailand de werkvergunning afhalen. Als het heel snel gaat duurt dit in totaal een maand of zo, meestal aanzienlijk langer.