Vrijwilligerswerk met kinderen in Zuid-Amerika (Peru, Ecuador ofzo)??

Hallo,

Al een hele tijd denk ik na om vrijwilligerswerk te gaan doen.
Dit is begonnen toen ik met de kerk naar Afrika ging voor drie weken in 2009.

Momenteel werk ik met verstandelijk gehandicapten en heb ik mijn MBO niveau 4 hiervoor bijna gehaald.
Het lijkt mij erg leuk om met kinderen te werken. Maakt niet uit of ze gehandicapt zijn of niet.

Heeft iemand tips voor mij? Het liefst ga ik naar Zuid-Amerika.

Groetjes Eline

Hi Eline,

Ik kwam je berichtje tegen en dacht; hier zal ik eens op reageren :).
Vier jaar geleden heb ik namelijk zelf ook vrijwilligerswerk gedaan in Zuid-Amerika. Ik heb toen gewerkt met gehandicapte kinderen in Chili en in een natuurproject in Costa Rica. In Chili heb ik aan het begin van mijn reis van 6 maanden, Spaanse lessen gevolgd. Aanradertje! Eerst werd ik geplaatst bij een naschoolse opvang, maar ik had niet echt het gevoel dat ze me daar nodig hadden. Toen kon ik aan de slag bij een weeshuis voor gehandicapte kinderen. Echt een hele bijzondere ervaring! Het is niet zo gestructureerd als hier in NL en ik had echt het gevoel dat ik mezelf nuttig aan het maken was. Ik ging elke dag daarheen met andere vrijwilligers om lekker met de kinderen te spelen, te schilderen, tekenen, lezen, liedjes zingen, kletsen, knuffelen en we namen ze vaak naar buiten. Er waren heel weinig zusters dus alle extra aandacht van vrijwilligers was meer dan welkom! En het waren echt super lieve kinderen, heel moeilijk om ze daarna weer achter te moeten laten.
Ik ben toen met een organisatie gegaan, en vond ik zelf wel heel fijn. Ik had gewoon meer zekerheid dat alles goed zou komen en goed geregeld zou worden, omdat je meerdere partijen achter je hebt staan. Ik had Activity International in NL en de partnerorganisatie (in mijn geval de talenschool) in Chili. En toen ik bij het eerste project niet op mn plek zat, kon ik meteen aan de slag bij het project met gehandicapten. Ook onderdak bijv. was super geregeld bij een geweldig gastgezin!

Ik heb altijd goed contact gehouden met Activity International, dat ik er nu zelfs stage loop haha. Mocht je meer willen weten over mogelijkheden in Zuid-Amerika, ze hebben ook een site: www.activityinternational.nl. Chili hebben ze helaas niet meer in het aanbod maar ik kan je zéker aanraden om naar Zuid Amerika te gaan. Echt een onvergetelijke ervaring heb ik gehad!

Ik wil je veel succes wensen met oriënteren enzo en ik ben heel erg benieuwd wat je uiteindelijke plannen gaan worden!

Groetjes,
Yasmin

1 like

Er zijn heeeeeeel veel websites die je helpen bij het zoeken naar vrijwilligersprojecten in Zuid Amerika. Zelf heb ik veel positieve ervaringen gehoord over Chalinga, die bemiddelen hier ook in. Je betaalt meestal alleen voor het verblijf bij het gastgezin, hier moet je goed gericht voor zoeken want in de meeste gevallen gaat een groot deel van het geld dat jij “aan het gastgezin betaalt” naar de bemiddelingsorganisatie in het land zelf… Maar dat kun je niet echt van te voren goed inzien helaas…

Ik zou als ik jou was eerst kijken welke verblijfsplaatsen je aanspreken en binnen je budget passen want het werk dat je wilt doen is er overal te vinden…

Succes!!!

1 like

Hey Yasmin,

Allereerst bedankt voor je reactie!
Ik heb je verhaal een paar keer gelezen en er kwamen wat vragen bij mij boven dus vandaar dit berichtje terug :slight_smile:
Wat was jou motivatie om in Chili te gaan werken?
Ik heb namelijk heel wat landen in Zuid Amerika die mij aanspreken maar Chili hoort daar nog niet echt bij. Ik kan niet zo goed motiveren waarom maar denk meer op gevoel ofzo.
Je ging via activity international schreef je. En die hielden je op de hoogte van wat ze allemaal voor jou zouden kunnen regelen of regel je als nog zelf wat je gastgezin wordt? Word je daarin betrokken of wordt er 1 voor jou gekozen?
En ging je alleen of met een groepsreis? Heb je verder nog veel van het land gezien door uitstapjes te gaan doen? Of ben je gaan reizen daarna om meer van het land te zien? Deed je dit dan zelfstandig of was dit georganiseerd?

Ik zie momenteel door de bomen het bos niet meer namelijk :wink: Zoveel mogelijkheden die mij aanspreken!
Hoop dat je me antwoord kan geven op al deze vragen :wink: (Zijn er nog al veel geworden zie ik!)

Groetjes Eline