Ik zou graag in contact willen komen met mensen die vrijwilligerswerk hebben gedaan bij Inti Wara Yassi in Bolivia.
Deze zomer wil ik hier namelijk ook graag heen, voor ong. een maand.
Ik ben net begonnen met de voorbereidingen, maar er komt zoveel op me af!
Daarom zou ik graag wat informatie willen krijgen over o.a. welke reisverzekering ik moet kiezen, visum, of (mobiel) bellen mogelijk is, water/was voorziening en slaapplaatsen. Verder zijn er misschien belangrijke dingen waar ik van te voren rekening mee moet houden? Alle tips zijn welkom…
Alvast ontzettend bedankt.
Heel goed idee van je om daarheen te gaan!
ik heb vorig jaar 4 weken bij inti wara yassi gewerkt met een ocelot en heb daar een ontzettend goede tijd gehad.
Er zijn daar kamers met bedden en voor heel erg weinig geld (zie intiwarayassi.com) kun je daar verblijven. Je kan ook een hostel zoeken in het dorp, maar dan ben je duurder uit.
Er is daar stromend water, maar ik raad je aan om mineraalwater te drinken. Wasgelegenheden e.d. zijn er ook.
Je loopt daar erg gemakkelijk infecties op en ik zou een erg goed ehbo pakket meenemen.
Voor info over visa kan je kijken op www.minbuza.nl
Ik had een reisverzekering bij europeesche verzekeringen. Nu weer op reis en heb nu een verzekering bij Elvia. Beide zijn ongeveer even duur.
Ik heb geen idee over mobiel bellen daar. Er is (was) daar een telefoon, waarop je gebeld kan worden en er is een call-center in het dorp.
Ik raad je ook aan om contact op te nemen met de mensen daar (zie internetsite). Er is waarschijnlijk aardig wat veranderd sinds ik er was.
Ze zijn in ieder geval bezig met een nieuwe locatie.
Er zijn erg veel muggen daar en je kan geen Deet o.d gebruiken, omdat je met dieren werkt. Er waren toen ik er was wel mensen met natuurlijke muggenwerende stoffen. (een of ander kruid, weet niet meer wat). Het is de moeite waard om dat uit te zoeken.
Ook slikken van vit. B schijnt te helpen.
ik weet niets van Bolivia of de organisatie waarmee je gaat werken, maar kan je wel advies geven over verzekeringen, probeer de globetrotter, van Elvia, waar Douwe het over had.
verder is het inderdaad waar dat vitamine B6 goed is tegen de muggen, ik kom zelf net terug uit de jungle en het bewijs s geleverd, mijn medereizigers zijn volledig lek gestoken en ik heb slechts een paar bijten, dus aanrader! te koop bij het kruidvat, prijzig, maar de moeite waard dus.
zelf heb ik ondervonden dat laagjes kleding het prettigst draagt, dunne broeken, shirtjes van katoen, dingen die je over elkaar aan kunt trekken, werkt beter dan een dikke trui of broek en is gemakkelijker wanneer het weer verandert.
dat was geloof ik alles waar ik je mee kan helpen, succes!!!
:blink:
ik heb er ongeveer 3 maanden geleden een maandje gewerkt en het is een superervaring. Voor slaapgelegenheid kan je kiezen tussen 2 “hostels”. Eentje (copacabana)is wat luxer dan de ander (las vegas) en daardoor ook wat duurder, maar dat was het me wel waard, want las vegas is echt heel erg “basic”.
Ik heb zelf 2 weken met een puma gewerkt en 2 weken in het apenpark en allebei zijn super om mee te maken. Over communicatie zou ik me geen zorgen maken, want er is een plek waar je goedkoop kan bellen en er zijn zelfs 2 internetcafes in het dorp.
Je moet zeker flesjes water drinken, want het water uit de kraan daar ga je onherroepelijk ziek van worden. Als het veel geregend heeft ziet het water er ook gewoon bruin uit…niet echt aan te raden dus. Je was kan je laten doen in de hostels zelf, of je kan het zelf doen.
Als je nog meer vragen over het dierenpark heb kan je me altijd mailen. Mijn adres is: ramondegraaf@hotmai.com
Een tip voor milieubewuste en economische reizigers : vaak kunnen ze in je hostel wel water voor je koken, af laten koelen voor in een gebruikte fles. Kost je geen nieuwe fles en is milieubesparend. Ramon, dat bruine water wil is overigens niet altijd zeggen dat het niet gezond is. In Costa Rica werd zelfs afgewassen met zanderige klei !
(Ramon, ik ben trouwens het broertje van Bert, uit Samaipata-Bolivia)
Ik ben net terug uit Bolivia en heb daar ook vrijwilligerswerk gedaan bij Inti Wara Yassi. Het was echt een geweldige ervaring maar bereid je goed voor want de vrijwilligersverblijven zijn ECHT heel ‘basic’ en er zijn ONTZETTEND veel muggen en zandvliegen. Je kan daar insectenspul kopen maar gemakkelijker is het om zelf iets (vitamine B en citronela olie ofzo) mee te nemen. Ook is het verstandig om iets tegen de jeuk mee te nemen, je armen zullen namelijk veranderen in 1 grote muggen- en zandvliegbult.
Toen ik daar was, waren er veel mensen ziek van het water en het eten in de restaurantjes in het dorp. Imodium en een inenting tegen buiktyfus zijn dan ook aan te raden.
Je kan in het park tweedehands kleren kopen voor een paar euro zodat je eigen kleren niet vies worden of kapot gaan. Wil je toch je eigen kleren gebruiken neem dan dunne luchte dingen mee. Hoewel het erg warm en vochtig is in de jungle kun je alleen tshirts met lange mouwen en lange broeken dragen (tenzij je opgegeten wil worden door de muggen of de enorme mieren).
mocht je vragen hebben kun je me altijd mailen op [EMAIL=“haai_kimmie@hotmail.com”]haai_kimmie@hotmail.com. Iig veel plezier deze zomer!!!
Klaas, er zijn mensen die wel antimalariamiddelen slikken, er zijn er die het niet doen. Ik vroeg advies aan collega’s die lange tijd in Villa Tunari woonden, en die namen zelf geen pillen omdat volgens hen en andere inwoners geen malaria is in dat gebied. Ik ben geen deskundige dus ik heb dit ook alleen van horen zeggen.