In de binnenlanden van Bolivia, in het hart van Zuid Amerika, is het vrijwilligersproject Inti Wara Yassi gevestigd. Dit project wordt volledig draaiende gehouden door vrijwilligers van over de gehele wereld en draagt zorg voor de opvang van wilde dieren. Inti Wara Yassi biedt de gelegenheid om te werken met poema’s, jaguars, ocelots, diverse aapsoorten, vele vogelsoorten, schildpadden, neusberen en nog een aantal andere dieren. In tegenstelling tot de meeste andere vrijwilligersprojecten betaalt een deelnemer enkel de kosten voor verblijf en deze zijn zelfs voor Boliviaanse begrippen uitzonderlijk laag. Bijna iedereen binnen het project spreekt Engels alhoewel enige kennis van de Spaanse taal uiteraard handig is.
Vanwege een verhuizing naar een nieuw onderkomen is Inti Wara Yassi momenteel dringend op zoek naar goedwillende vrijwilligers.
ik ben een meisje van 18 jaar dat dit jaar hoopt te slagen voor haar VWO- diploma.hierna wil ik een aantal maanden vrijwilligerswerk gaan doen: 3 maanden in Afrika en 3 maanden in Z-Amerika. in Afrika heb ik alles rond, maar ik heb nog niets in Z- Amerika gevonden. ik heb een aantal vragen: er staat dat je enkel verblijfskosten moet betalen, maar de reis er naar toe toch ook neem ik aan? verder zou ik willen weten of er eventueel de mogelijkheid bestaat om opgehaald te worden (tegen betaling) van het vliegveld en naar de plaats toegebracht te worden. wat zijn de exacte kosten voor drie maand? ik heb drie jaar Spaans gehad en spreek de taal dus redelijk (basis).
De reis er naartoe komt uiteraard wel voor eigen rekening. Als je er echter eenmaal bent dan vallen de kosten heel erg mee. Voor de eerste 15 dagen betaal je 70 dollar. Dit is tevens de minimale periode waarvoor je moet blijven. Voor dit geld krijg je een slaapkamer toegewezen en mag je gebruik maken van de keuken. Voor elke dag na deze periode betaal je 2,50 dollar. 's Avonds wordt er vaak gegeten met alle vrijwilligers samen zodat je voor pakweg 1 euro een complete maaltijd kunt eten. Als je deze bedragen vergelijkt met andere projecten waarbij je al vele honderden dollars betaalt om mee te mogen doen dan is dit echt uitzonderlijk goedkoop. Daarbij komt nog dat elke dollar die op deze manier binnenkomt direct besteed wordt aan de dieren in het park.
Als je opgehaald wilt worden moet je even mailen naar iemand van het park. Wellicht dat er iets geregeld kan worden. Met enige regelmaat moet er iemand naar La Paz of Cochabamba om dingen te regelen dus dan kunnen ze jou gelijk oppikken. Anders kunnen ze wel een hotelreservering voor je maken o.i.d. Je kunt voor deze vragen het beste even mailen naar intiwarayassi@hotmail.com of één van de adressen op de website. Er zal vast wel iets te regelen zijn. Je kunt gewoon mailen in het Engels, er zijn genoeg vrijwilligers aanwezig die Engels begrijpen.
Wij hebben ruim een jaar rondgereisd door Zuid Amerika en onze tijd bij Inti Wara Yassi was absoluut één van de highlights. Ze zullen ook zeker dolblij zijn met een langere termijn vrijwilligster.
Een ander heel leuk aspect aan I.W.Y. is dat je er (zeker in een periode van drie maanden) tientallen mensen uit alle hoeken van de wereld zult leren kennen. Toen wij er zaten werkten we o.m. met mensen (voornamelijk jongeren) uit Bolivia, Colombia, België, Finland, Schotland, Ierland, Engeland, Duitsland, Israel, de VS, Nieuw Zeeland en ook een aantal Nederlanders. Ik weet zeker dat dit project al je verwachtingen kan waarmaken.
Hoe oud moet je voor dit vrijwilligers werk zijn? Moet je medische school gevolgd hebben? Wat houd het werke juist in? Is er ergens een nederlandse of engelse site of pagina waar ik meer informatie kan krijgen?
Op welke termijn zoeken jullie vrijwilligers?
En welke leeftijd?
Ben 20 jaar, en heb nu een full-time baan.
Dit contract loopt af op 15 augustus.
Als jullie dan ook mensen nodig hebben, voel ik me aangesproken.
Of anders in ocotber/november want eind october trouwt mijn broer in Mexico.
Het zou natuurlijk fijn zijn als ik daar aanwezig ben.
Maar kan het ook bijvoorbeeld dat als men in augustus kan komen, dat men dan ook een paar dagen weg kan, zoals Mexico? :rolleyes:
Maar wil bij deze zeggen dat ik geinteresseerd ben in zo’n project.
Aan dit werk worden geen specifieke eisen gesteld, iedereen is welkom. Wij zijn momenteel weer terug in Nederland maar toen wij nog in Bolivia verbleven werkten wij daar met vrijwilligers van 18 jaar tot pakweg 50 jaar, van bouwvakkers tot economen. Als je enige kennis hebt op het gebied van dieren dan is dat natuurlijk handig maar de meeste mensen zijn gewoon rondreizende backpackers die een tijdje van hun reis iets terug willen doen voor het land en de natuur. Daarnaast moet je je bedenken hoeveel mensen soms uitgeven aan schandalig dure regenwoudexcursies in de hoop dieren te zien terwijl je bij I.W.Y. verzekerd bent van zéér nabije ontmoetingen met alle dieren van Zuid Amerika. Ik denk zelfs dat er geen enkele andere plaats op de wereld is waar je een poema kunt uitlaten aan een lijntje (of waar je je kunt laten vlooien door erg aanhalige capucinapen).
Je moet het werk zo zien dat je de hele dag buiten bent in het woud waar je zorgt voor het aan jou toegewezen dier. De meeste dieren die een thuis gevonden hebben in het project zullen nooit meer terug kunnen keren in de natuur omdat ze te lang in gevangenschap hebben geleefd. Om deze reden verblijven de dieren 's nachts in kooien en worden ze daar 's ochtends weer uitgelaten. Je bent dan heel de dag (samen met andere vrijwilligers) in de buurt van je dier zodat deze kan gaan waar het wil. Bij de apen houdt dit in dat je meestal min of meer op dezelfde plek bent omdat apen nooit zo heel erg ver willen gaan maar zorg je voor een katachtige (poema of ocelot) dan loop je gedurende de gehele dag over smalle paadjes door het woud met het dier aan een lijn.
Onderschat het werk niet want het is wel degelijk zwaar. Het is diep in het binnenland en het is vochtig en warm. Bovendien maak je hele lange dagen en werk je in principe zeven dagen in de week (wil je een dagje vrij dan moet je zelf voor een vervanger zorgen want je dier kan natuurlijk niet een dag in de kooi blijven omdat jij geen zin hebt om te werken). Zeker de eerste twee dagen is het echt even wennen. Anderzijds is het fantastisch om zo dichtbij de dieren te kunnen zijn en zie je enorm veel van het regenwoud, zoals ik al aangaf: zelfs de duurste en beste excursies tonen je niet zoveel van zo dichtbij. Je vormt een hele hechte groep met de andere vrijwilligers en je eet bijna elke avond gezamelijk. De sfeer onderling is altijd top en dat maakt het werk al veel makkelijker.
In principe zoekt Inti Wara Yassi altijd vrijwilligers. Omdat het project toch vrij onbekend is, is het altijd moeilijk om voldoende mensen te vinden. De komende maanden echter zullen extra mensen nodig zijn omdat er een verhuizing gaat plaatsvinden waardoor er mensen op twee locaties aanwezig moeten zijn en er een hoop voorbereidingen getroffen moeten worden. Daarom zul je juist nu met open armen verwelkomd worden.
De enige eis voor wat betreft de duur van het verblijf is dat je de minimale duur van 15 dagen moet volmaken. Daarbuiten ben je vrij om zolang te blijven als je wilt. Wil je tussendoor naar Mexico dan ben je uiteraard vrij om te gaan. Besluit je daarna terug te keren dan is dat alleen maar beter.
Maar nogmaals, wil je uitgebreidere informatie dan kun je de Spaanse of Engelse website bezoeken:
Voor verdere informatie kun je ook mailen met Tomer Weingram, een lange termijn vrijwilliger die momenteel in Bolivia verblijft. Hij spreekt vloeiend Engels dus je kunt hem alles vragen. Zijn mailadres is
Nogmaals, als je interesse hebt om dit soort werk te doen dan is dit echt een aanrader! Ik heb mensen meegemaakt daar die gekomen waren om 15 dagen te werken maar die uiteindelijk bleven voor zeven maanden, dat zegt wel wat. Bovendien is het een uitstekende plek om reisgenoten te ontmoeten als je nog verder wilt trekken door omringende landen.
HEt is helaas zo dat ik nu niet kan komen, want zit nog met mijn werk, en moet natuurlijk ook geld hebben om het te betalen.
Maar ik zal zeker nog van me laten horen.
En het is leuk om te horen dat als ik misshcien zou komen dat Mexico dan geen probleem is.
ik ga in september/oktober voor een aantal maanden naar Zuid-Amerika, waarbij ik ook graag naar Bolivia wil reizen. Dit project spreekt me echt enorm aan, dus ik de kans is groot dat ik een aantal weken wil komen meehelpen. Bedankt voor de tip!