8 maanden in Bolivia

Voor volgend jaar staat in de planning om voor 8 maanden vrijwilligerswerk in Boliva te gaan. Daarna nog 2 a 3 maanden rondtrekken. Het complete budget voor deze 10 a 11 maanden is ongeveer 10.000 euro per persoon.
Zoals we het berekend hebben hebben we ongeveer 6700 euro voor Bolivia nodig. We kunnen iets huren wat ons in totaal 4000 euro per persoon gaat kosten. Voor de boodschappen en het andere eten hebben we 1500 euro gereserveerd. Dit komt ongeveer neer op 6/7 euro per dag per persoon. Daarnaast nog 1000 euro voor uitjes in Bolivia. We willen sowieso naar de zoutvlaktes en de jungle.

Daarna was het eerste plan om door te gaan naar Nieuw-Zeeland en daar een camper te huren. Nu lijkt het me eigenlijk veel logischer om gewoon Zuid-Amerika verder te verkennen, is waarschijnlijk ook goedkoper. Peru is dan een goede optie. Wat zou een logisch trekking door Peru kunnen zijn? We zaten eerst te denken om het via een organisatie te doen en dan gewoon een georganiseerde individuele reis, maar is een reis op jezelf niet veel goedkoper? Voor ongeveer 1 maand, aan hoeveel geld moeten we dan denken? We zijn bereidt om een in hostel te slapen, maar willen af en toe ook wel in een (goedkoop) hotel. Daarnaast willen we ook echt wel de mooie dingen zien, maar we kunnen daar ook keuze’s in gaan maken. Heeft iemand ideeën waar we ongeveer aan moeten denken?

Wat is daarna nog een mooi/leuk land om te bezoeken? Zelf zaten we nog een beetje te denken aan Costa Rica en/of Panama. Hier is het een stukje warmer en kunnen we het ook leuk afsluiten met wat zon.

Ideeen (ook over andere landen) zijn meer dan welkom!!

Als het niet voor studie/stage is, lijkt me 8 maanden vrijwilligerswerk enorm lang. Naar welke stad gaan jullie? En wat gaan jullie doen? Voor wie? Ik zou sowieso heeel voorzichtig zijn met aanbetalingen vooraf, voor bijvoorbeeld woonruimte. 4000 euro p.p. voor 8 maanden komt neer op 500 euro per maand p.p. en met z’n tweeën 1000 per maand. Dat is echt enorm veel geld voor Boliviaanse begrippen. Dat kan sowieso 5 keer goedkoper. Wie biedt jullie die woonruimte aan vraag ik me dan af…

Ik zou altijd eerst een paar weken in een hostel of gastgezin verblijven, om een beetje te aarden, Spaanse lessen nemen (neem aan dat dat ook in het plan zit), en te kijken of je het er leuk vindt. Vervolgens kan je wel woonruimte voor langere tijd zoeken. Of je plan wijzigen…

Ik zou eigenlijk alleen de vlucht en bijvoorbeeld de eerste maand ‘vast’ te leggen. Het is vrij eenvoudig om te plaatse dingen te regelen, en te onderhandelen over prijzen. En ik kan me ook heel goed voorstellen dat je het na 2 maanden vrijwilligerswerk in dezelfde stad wel een beetje hebt gezien. En ergens anders heen wilt. Dat kan prima, je spreekt genoeg andere reizigers die je op ideeën brengen. Je kunt heel goed zelfstandig ter plekke je reis plannen, zonder reisorganisatie.

Als je vooral in de goedkopere landen wilt reizen, zijn Bolivia, Peru en Ecuador de beste opties. Argentinië, Chili, Brazilië en Colombia zijn bijvoorbeeld een stuk duurder. Maar het hangt ook geheel af van je reisstijl. Om naar Costa Rica of Panama te gaan moet je sowieso vliegen, en wordt heel erg duur.

Bovendien, in de genoemde landen valt genoeg moois te zien en zon en warmte heb je ook volop in Peru, Ecuador en Bolivia, het hangt er maar vanaf waar je zit. Ik zou me nog effe goed inlezen in reisverhalen van anderen om zo een beetje inspiratie op te doen, ook m.b.t. vrijwilligerswerk. Op www.waarbenjij.nu kun je vrij gericht zoeken naar ervaringen van anderen.

Succes met de plannenmakerij en betaal zo min mogelijk vooraf!!

Bedankt voor de tips!

Het vrijwilligerswerk is inderdaad niet voor studie of stage. Die lange tijd hebben we eigenlijk bewust gekozen. Het lijkt ons fijn om een langere tijd op 1 plaats te zijn en zo ook echt iets te kunnen betekenen voor de organisatie. Je hebt dan ook een beetje een thuisbasis voor die tijd. Vanuit daar kunnen we dan Bolivia verder gaan verkennen. Die 4000 euro voor woonruimte hebben we zelf berekend van de website van Het Andere Reizen. Hier zit dan 4 weken taalles bij in. Daarna kost de woonruimte ons 90 euro per week per persoon voor een gedeelde kamer in een appartement. Samen dus 180 euro per week. Inderdaad best wel veel als ik er nog zo eens over nadenk. Hier moeten vast andere opties voor zijn. Voor dat geld kun je best iets beters krijgen. Woonruimte is niet vanuit Nederland al te regelen of wel? Ik heb er eens op gegoogeld maar dan vind ik er vrij weinig over.
Iets via een organisatie doen is altijd duurder. Het voordeel is wel dat je weet wat je krijgt en dat je ook zeker weet dat je dat krijgt. Als je op de bonnefooi gaat dan is het allemaal vrij onzeker. Zijn er makkelijk dingen te regelen daar? En zijn er ook organisaties in Bolivia waar je in Nederland alvast contact mee kan krijgen? Van de organisaties die ik heb gezien in Nederland is Het Andere Reizen al 1 van de goedkoopste. Misschien dat het ook mogelijk is om alleen het vrijwilligerswerk via hun te regelen en de woonruimte zelf.

Peru staat ook zeker in de planning om naar toe te gaan. Is ongeveer 1 maand daarvoor genoeg? En qua geld, waaraan zouden we moeten denken? Ecuador ben ik al eens geweest, dus dat vind ik een beetje zonde om dan ook heen te gaan. Het leukste lijkt ons nog wel om naar Costa Rica te vliegen daarna. Enig idee hoeveel ongeveer een vlucht daarna toe kost?

Het is ook zeker leuk en aan te raden ergens langere tijd te blijven, te werken en leven. En ervan uitgaande dat jullie naar Sucre gaan; dat is een leuk stadje, in een mooie omgeving en met een aangenaam klimaat. Maar dan nog is 8 maanden onbetaald werk lang, naar mijn idee. Ik zou gewoon een maand of twee starten en daarna kan je altijd nog besluiten langer blijven of desnoods ander (soort) vrijwilligerswerk zoeken, bijvoorbeeld in Peru. Daar heb je geen bemiddelingsorganisatie voor nodig. In Sucre zit volgens mij trouwens ook kleine Nederlandse organisatie terplekke, die met straatkinderen werkt, maar dan zonder kantoor in Nederland. Dat zou altijd mijn voorkeur hebben, een kleine lokale organisatie.

Ik begrijp dat jullie voor zekerheid willen gaan. Dat is ook altijd het standaard verkooppraatje van grote organisaties: bij ons ben je verzekerd van kwaliteit, goede scholen, en weet je precies waar je aan toe bent, enz. In de praktijk rekenen zij relatief hoge prijzen omdat hun personeel, kantoorpand in Nederland ook betaald moet worden. Feitelijk betaal je voor het doen van vrijwilligerswerk. Als je terplekke dingen regelt doe je hetzelfde maar betaal je alleen veel minder. Je zult er achter komen dat dit allemaal vrij makkelijk te regelen is. Dat geldt ook voor woonruimte.

Van tevoren via internet woonruimte zoeken is niet handig, en ook niet nodig. Je kunt je natuurlijk wel oriënteren, zoeken naar organisatie in Sucre en vooral ook naar ervaringen van anderen die er geweest zijn, daar heb je vaak meer aan. Geloof vooral niet alles wat reisorganisaties in NL zeggen en schrijven, dat zijn comerciële organisaties die geld moeten verdienen en dus zoveel mogelijk willen verkopen. Een mooie website met een goed, positief verhaal is onderdeel van de marketing.

Wat betreft vliegen naar Costa Rica, dat zou je moeten uitzoeken, maar reken er maar op de je gauw 500 - 1000 euro meer kwijt bent voor je totale vliegreis. Logischer zou zijn om dan naar Colombia te gaan, heeft ook veel te bieden en daar kun je gewoon met de bus heen (in 2 dagen rij je Ecudador)… Voor Peru kun je makkelijk 2 maanden uittrekken, ligt er maar aan hoe je reist. Er zijn nog zoveel onbekende gebieden (buiten het standaard rondje Zuid Peru) die de moeite waard zijn. Vanuit Bolivia kun je ook prima naar Argentinië, is wat prijziger maar niet zo duur als Costa Rica.

Succes!

Heel goed dat jullie zo lang achter elkaar op 1 adres vrijwilligerswerk gaan doen. Instellingen hebben niets aan mensen die alweer vertrekken tegen de tijd dat ze ingewerkt zijn. Succes!

Via Wereldwijzer app

Ik zou inderdaad ook in Zuid-Amerika blijven, er is zoveel om te zien!

In Peru zijn de klassiekers: Cusco (met Machu Picchu), Ica (Huacachina), Paracas (de Islas Ballestas), de Nazca-lijnen, Arequipa en de Colca Canyon en Puno voor het Titicacameer.
Als je vertrekt vanuit Boliviê zou ik het ook in deze volgorde doen! Je kan van La Paz een rechtstreekse bus nemen naar Cusco. Het is inderdaad veeeeel goedkoper om dit zelf te doen en ook heel gemakkelijk. Elke stad heeft zo zijn bushalte met vele bussen die naar verschillende delen van het land gaan. Dus je kan gemakkelijk van stad tot stad reizen. In elke stad kan je ook de gewenste excursies zonder problemen boeken, alleen voor Machu Picchu doe je dit best op voorhand.
Kijk hier eens een kijkje als je een idee wil hebben van de mogelijkheden: Http://www.i-peru-travel-tours.com

Misschien is Argentiniê nog leuk om te bezoeken voor de watervallen van Iguazu? Ik hoorde ook al veel positiefs over Colombia, maar ben er zelf nog niet geweest. Ecuador vond ik niet de moeite.

Groetjes en veel plezier!

Mijn zus heeft een half jaar vrijwilligerswerk gedaan in Bolivia. Daar heeft zij bij een organisatie gewerkt genaamd stichting Atiy. De drijfveer achter deze stichting is de Nederlandse Anna. Als je nog geen organisatie of stad hebt gekozen raad ik je aan om contact op te nemen met haar. Zij heeft vrij veel voor mijn zus betekend. Daarbij is het fijn als er iemand voor je is die ook Nederlands spreekt. Stichting Atiy onderhoud een school en naschoolse opvang in Cochabamba. Daarnaast heeft het ook veel contacten met een weeshuis. Bezoek www.atiy.nl voor meer informatie

Bedankt voor de tip!

Ik heb nog niet gekozen voor een organisatie of stad, dus dit is zeker een optie!
Heeft je zus in de tijd dat ze daar was ook een blog bijgehouden ofzo?

Jazeker. In de link hieronder vindt je al haar verhalen.

http://lottenaarbolivia.reismee.nl/reisverhalen/

Als je de tijd hebt, zou ik zeker een half jaar of langer ergens blijven om vrijwilligerswerk te doen. Je hebt sowieso een maand nodig om het klappen van de zweep te kennen van de organisatie waarvoor je werkt. Je moet de juiste mensen leren kennen, en je hebt vast ook wat tijd nodig om de taal helemaal te leren.

Ik heb zelf een half jaar stage in Indonesie gelopen en later nog eens 3 maanden vrijwilligerswerk gedaan. Dat laatste had ik makkelijk langer vol kunnen houden! Zeker omdat het op een school was, en het een tijdje kost om te wennen aan het onderwijssysteem en qua kennis (dus meer dan lekker spelen) iets bij te brengen aan de kids.