Onlangs ben ik voor vier weken naar Peru geweest. Gezamenlijk met drie vrienden hebben wij hier zelfstandig rond gereisd. Wat mij en mijn reisgenoten uitermate goed is bevallen. Deze reis heeft mij aan het denken gezet. Het zou mij echt geweldig lijken om in het goedkopere buurland Bolivia voor een langere periode te verblijven. Ik wil graag een ander land zien heb veel positieve verhalen gehoord/gelezen over Bolivia. In deze periode zou ik graag de mensen, de cultuur en de taal willen leren. Met een half jaar vrijwilligerswerk i.c.m. Spaanse lessen lijkt me dit een mooie manier om dit te realiseren. Het vrijwilligerswerk wat mij aanspreekt is op onderdelen als sport, muziek en ondersteuning bij het maken van huiswerk voor kinderen. Ik zie mij zelf niet zo snel voor de klas staan.
Na verdere research lijkt mij Sucre een hele leuke stad om dit te doen.
Heeft iemand nog tips dan wel adressen van vrijwilligersorganisaties?
Waar moet je opletten met het kiezen van een organisatie?
Wat zijn normale prijzen voor het volgen van Spaanse lessen in Bolivia?
Hoeveel bedragen de verblijfskosten per maand ongeveer?
dit jaar heb ik vrijwilligerswerk gedaan in Sucre en dat is inderdaad een erg fijne stad om wat langere tijd te zitten. Het is er rustig, maar wel levendig. Ook in de omgeving is er van alles te doen.
Ik heb daar gewerkt bij een centrum voor werkende kinderen. In het centrum is o.a. huiswerkbegeleiding, sport (voetbal, zwemmen), muziek, tekenen/handvaardigheid en een informatica ruimte.
Het is wel handig als je redelijk Spaans spreekt, maar daar kun je ook vrij voordelig Spaanse lessen nemen. Ik had privélessen voor ongeveer 4 euro per uur. Een leuke taalschool trouwens, waar je ook elke week mee kunt gaan sporten (met de andere studenten en leraren dus) en regelmatig kook je met de groep of de stad in 's avonds!
Om hier vrijwilligerswerk te doen, hoef je niet te betalen overigens en tussen de middag kun je mee eten met de warme maaltijd. Prima geregeld dus. Voor ongeveer 2 euro per nacht kun je al een kamer regelen in Sucre. Voor 5 euro een kamer in een hostel. Kosten per maand is lastig te zeggen, want dat is van veel dingen afhankelijk. Uit eten gaan, kost je ongeveer 1,50 tot 4 euro.
Bij het kiezen van een organisatie zou ik sowieso kijken of je zonder te betalen aan de slag kunt. Je werkt er immers al vrijwillig! Als ze accommodatie aanbieden, betaal je er natuurlijk wel voor, maar in Bolivia zou dat maar een klein bedrag moeten zijn.
Aller eerst bedankt voor je reactie. Leuk om te lezen dat de stad Sucre ook door jouw goed bevallen is. Als ik de verhalen lees is deze stad wel redelijk vergelijkbaar met Cusco (Peru). De prijzen zijn sowieso al een stuk lager dan in Peru. Toch heb ik nog een aantal vragen voor jouw:
Hoe lang heb je hier vrijwilligerswerk gedaan? Hoeveel uur per dag? Dagen in de week?
Via welke organisatie heb je dit gedaan? Of heb je dit zelfstandig gedaan?
Is het aan te raden eventueel op de bonnevoy naar Sucre te gaan en het daar ter plekke te regelen? Waarschijnlijk kun je hierdoor veel geld besparen.
Bij welke taalschool heb je lessen gevolgd?
Begin er steeds meer zin in te krijgen. Mensen ik ontvang graag nog meer reacties. Alvast bedankt.
ik heb daar 3 maanden gewerkt, maar ze hebben liever iemand voor langere tijd (dus een half jaar zullen ze blij mee zijn).
Ik werkte de ochtenden daar en 's middags had ik Spaanse les en dat was dan meestal 5 dagen in de week. De meesten werkten 6 dagen per week, maar ik wilde ook wat tijd voor mijn studie en een dagje ontspanning. Dat was geen probleem. Je kunt ook altijd een paar dagen of een weekje vrij nemen als je een uitstapje wil maken, als je het enkele dagen van tevoren maar aangeeft.
Ik ben niet via een organisatie gegaan, maar heb via via het e-mailadres gekregen van een Nederlandse vrouw die daar de boel coördineert en bovendien een café runt in Sucre. Als jij het mailadres zou willen, stuur dan even een persoonlijk bericht.
Je kunt prima naar Sucre en daar eens rondvragen aan mensen of zij een organisatie weten waar je aan de slag zou kunnen als vrijwilliger. Er zijn projecten genoeg. Zelf vond ik het wel prettig om van te voren te weten waar ik terecht zou komen, maar als je de tijd hebt, is het ook leuk om die kant op te gaan en dan te kijken waar je aan het werk kunt. Heb je eerst nog even tijd om te wennen en alvast met Spaans te beginnen.
Mijn taallessen heb ik gevolgd bij Feniks. Een kleine maar erg gezellige taalschool.
Succes met je verdere zoektocht :).
Ik vind Sucre eerlijk gezegd niet lijken op Cuzco. Als ik al een vergelijking zou kunnen maken, komt Arequipa dichterbij dan Cuzco. Sucre is in elk geval wel mooi en ik vond het een heerlijke stad (Cuzco en Arequipa ook trouwens ;-)). Vrij rustig. Cuzco is qua uitstraling en sfeer heel anders en bovendien veel toeristischer, is mijn ervaring.
Bedankt voor jullie reacties. Uiteindelijk is de keuze gevallen op Cochabamba waar ik samen met een vriend vrijwillgerswerk zal uitvoeren voor SKIB. Deze stad schijnt ook heel mooi te zijn en wat minder toeristisch. Hier moet ook genoeg te doen zijn aangezien het een studentenstad is. Inmiddels mijn baan en al het overig relevante opgezegd om in januari 2011 te kunnen vertrekken. We zullen iets van 4 maanden in Bolivia verblijven om vervolgens door te reizen naar Argentinië, Chili, Paraguay en Uruguay. Om uiteindelijk na totaal 8 maanden weer huiswaarts te vliegen.
Nog even bezig met de voorbereidingen en genieten van de voorpret:wereld:.