Ervaringen vrijwilligerswerk Bolivia

Hallo,

Ik ben van plan om volgend jaar zomer (2010) 3 maanden vrijwilligerswerk te gaan doen in Bolivia. Ik ben op zoek naar andere reizigers die hier ervaring mee hebben. Wat ik graag zou willen weten:

-Met welke organisatie ben je gegaan? Ik zit te denken aan hetanderereizen.nl of connectiebolivia.nl

-Welke stad ben je geweest? Ik wil of naar Sucre of naar Cochabamba of La Paz.

-Ik wil graag werken in een weeshuis of ander sociaal project. Zijn er tips wat prettige werkplekken zijn (dus goed georganiseerd)?

Alvast dank,
Rohan

Hoi, wij zijn deze zomer door bolivia getrokken met de rugzak, als je info wil, mail gerust. We zijn ongeveer helemaal rond geweest, dus ook de steden waarbij je moet kiezen.
Groeten

Hoi Rohan,
Ik ben 2 jaar geleden terug gekomen van een jaar vrijwilligerswerk in Bolivia.

Ik ging via connectie Bolivia en zat in La Paz. Ik heb daar gewerkt met verstandelijk gehandicapten. Dat was best heftig, omdat de omstandigheden heel armoedig zijn.
Ik weet niet wat je bedoeld met goed georganiseerd. Bedoel je het connectie Bolivia? Zij zijn wel redelijk goed georganiseerd en hebben ook een eigen project buitenschoolse opvang voor kinderen van markkoopvrouwen. Je wordt begeleid in je werk.
Ik zat via Connectie Bolivia in 2 projecten voor verstandelijk gehandicapten. Deze projecten zijn van de overheid en de omstandigheden zijn niet altijd even goed. Er zijn vaak geen vast omlijnde ideeën van wat je daar kunt doen. Dat moet je zelf uitzoeken.

Ik heb het erg naar mijn zin gehad. Ook het gastgezin waar ik zat was echt top. Hele lieve mensen!!
Het was soms zwaar, maar dat hoort er ook bij!

Connectie Bolivia bemiddeld nog voor veel meer projecten dus je zou moeten kijken, waar jou voorkeur naar uitgaat.

Heel veel succes!
Groet,
Wendy

Hoi Rohan,

Gaaf dat je naar Bolivia wilt gaan om vrijwilligerswerk te doen. Ik ben zelf afgelopen jaar met Connectie Bolivia naar La Paz gegaan en dat beviel me totaal niet. Ik ben er weggegaan omdat ik mijn twijfels had over de oprechtheid van de organisatie en de transparantie van de financien. Ik ben vervolgens naar Sucre gegaan waar ik drie maanden bij een geweldige (Boliviaanse) organisatie heb gewerkt. Ik werkte in een educatief centrum voor werkende kinderen. Zij kunnen daar terecht voor een goedkope lunch, huiswerkbegeleiding en om leuke dingen te doen. Dit zijn kinderen die het écht nodig hebben! Over een paar weken ga ik weer terug. Er zijn altijd vrijwilligers nodig, dus laat me weten als je interesse hebt. Je betaalt geen enorme extra bijdrage en we helpen je met het zoeken van huisvesting.

Zowel Sucre als La Paz zijn leuke steden om langere tijd te blijven. La Paz is een echte grote stad, Sucre is kleiner en daardoor kan het iets gezelliger zijn omdat je makkelijk contact maakt met de mensen.

Veel plezier met de voorbereiding en ik vertel je graag meer over ons project!

Hoi,

Ik heb vorig jaar vrijwilligerswerk gedaan in Bolivia, maar dan met wilde dieren in de jungle, bij La Senda Verde in Yolosa (in de buurt van La Paz, nabij Coroico). Een klein stukje paradijs op aarde met veel apen, macaws, een beer, een ocelot, een kaaiman, schildpadden, een boa, een geit, honden, katten, en andere dieren. Echt een geweldige ervaring!!! Er werken veel lokalen en verder vrijwilligers. De eigenaren Vicky en Marcelo zijn fantastisch en de accommodatie en het eten zijn ook erg goed. Ik ben niet via een organisatie gegaan, maar heb gewoon via de mail contact met ze opgenomen. Als je er meer over wilt weten, lees dan even mijn reisverslag op mijn website (incl. foto’s). Ze hebben ook zelf een website: http://www.sendaverde.com. Hier vind je verdere contactgegevens.

Wat je uiteindelijk ook besluit, ik wens een een fijne, leerzame ervaring!

Groetjes,

Eva