Mijn naam is Bart (20), ik ben nieuw op dit forum.
Vorig jaar juni ben ik voor 5 maanden naar Bolivia gegaan om daar stage te gaan lopen met een groep van 14 andere studenten.
Ik heb hier stage gelopen in een weeshuis en fysiotherapeutische instelling. Dit is mij zeer goed bevallen. Het werken met de kinderen heeft mij (en de kinderen zelf ook, gehe) zeer goed gedaan. Ik was er heel vrij in mijn ‘begeleiden’. Ik kon met sommige kinderen van de grond af aan iets opbouwen en ze zien groeien in hun kunnen. Dat heeft zo veel indruk op mij gemaakt. Bovendien heeft de cultuur van Bolivia mij diep geraakt. Zo anders en confronterend maar bovenal zo prachtig en rijk. Ongelofelijk gewoon.
Nu ben ik vanplan om zeer binnekort weer terug te gaan naar dit prachtland. Maar dit keer niet als stagaire, maar vrijwilliger, aangezien ik eind juni mijn diploma al heb gehaald (als alles volgens plan verloopt natuurlijk). Ik weet alleen niet zo goed waar ik moet zoeken.
Ik vind de site www.skib.nl (Stichting Kinderen in Bolivia) zeer informatief, maar helaas is deze site al een paar weken niet te bereiken.
Ik zat zelf te denken aan een periode van een jaar. Maar ik heb gelezen dat dit qua visum lastig te regelen valt?
Ik wil in de stad Cochabamba komen te werken. Aangezien ik daar ook mijn stage heb gelopen en een sterke kennissen/vriendenkring heb opgebouwd.
Bovendien zou het ultiem mooi zijn als er de mogelijkheid bestaat een gesubsidieerde werkplek te krijgen.
Heeft er iemand met deze richtlijnen tips voor mij? Welke organisaties zou ik kunnne benaderen? Is mijn verwachting van een (klein) financieel inkomen realistisch?
Zowel je ervaringen als je plannen klinken goed!
ik ga binnenkort naar Peru voor een maand vrijwilligerswerk en ga daarna ook naar Bolivia om te reizen. Het vrijwilligerswerk ga ik doen bij het Andere Reizen, een jonge zeer betaalbare organisatie die ook Bolivia aanbiedt…misschien kan je daar eens kijken…succes!
Hoi Bart,
De website van Stichting Kinderen in Bolivia (www.skib.nl) is inderdaad TIJDELIJK uit de lucht, vanwege problemen met de hosting.
Maar SKiB zelf werkt intussen gewoon verder!!!
Binnenkort zullen de problemen opgelost zijn en komen we met een geheel vernieuwde website met veel informatie.
Dus nog even geduld a.u.b.!
Heb je brandende vragen aan SKiB, reageer dan even via dit forum!
Groet,
Webmaster SKiB
Qua visum is het niet zo lastig… tenminste als je geen betaald werk doet en tevreden bent met een toeristen ding die is 30 dagen geldig en krijg je bij de grens… en in cocha is ook een immigratie kantoor waar je (wettelijk gezien kosteloos) je visum kan verlengen tot 90 dagen… Zelf ben ik van plan om ook een jaar in Bolivia te blijven… zit er nu vanaf mei… en als mijn visum bijna afgelopen is of de drang er is om te reizen ga ik vaak “even” langs Peru, Cusco waar ik vrienden heb. En daarna weer terug naar Bolivia.
Zelf heb ik hier vrijwilligerswerk… niet vooraf geregeld maar goed dat is een ander verhaal. En ik kan er eten etc… en finacieel gaat het mede hierom makkelijk… ik verblijf in een “duur” hostal… maar als je een appartement kan regelen is dit uiteraard een stuk goedkoper!
Maar als je al in Cocha bent geweest en er vrienden etc hebt kun je toch ook via hun iets regelen van werk en informatie? lijkt mij een stuk interessanter… in Peru heb ik spontaan een maandje vrijwilligerswerk gedaan op een project van het andere reizen en toen, let wel: toen, waren degeen die daar via die organisatie waren niet tevreden… het is nu een stuk beter heb ik gehoord. Maar dat moet je dus altijd afwachten… en je zit ergens aan vast en betaalt voor dingen die je zelf ook kunt regelen… maar dit laatste is mijn mening.
Verder leuk plan! Cocha is een leuke plek met een heerlijk klimaat… al is het voor mij net ietsjes te warm in de middagen, ik blijf dan ook lekker in La Paz en Sucre.