Vrijwilligerswerk Ecuador

Hee hoi,

Ik ben bezig het eea te plannen om in mei 2006 naar Ecuador te gaan, heb dan 6 weken vrij. Ik wil daar vrijwilligerswerk gaan doen en wat rondreizen. Nu ben ik al naar een info bijeenkomst van Travel Active geweest, maar ik vind dat die nog al duur zijn. Net zoals Activity International. Vraag me af waar al dat geld heengaat. Het andere nadeel vind ik dat je verplicht een taalcursus moet doen en dat je vaak minimaal 1 maand op hetzelfde project moet zitten… heb ik niet veel aan, aangezien ik maar 6 weken heb en toch iets meer wil zien dan alleen Quito.

Heb via het internet een organisatie gevonden daar in Ecuador die allerlei projecten heeft. Minimaal een week per project, dus dat is al beter. Ik kreeg van hen een contactorganisatie in Nld door, Het Andere Reizen. Daar heb ik nu de vraag neergelegd wat het mij zal gaan kosten als ik het bij hen regel. Ben dus benieuwd.

Heeft er iemand misschien nog tips a/o trics voor mij? Ervaringen in Ecuador? Of is er iemand met dezelfde plannen? Misschien kunnen we dan samen wat regelen, nadat we elkaar natuurlijk wat beter hebben leren kennen enzo.

Ik wil in iedergeval heel toeristisch boven op het dak van de trein zitten en een ei op de evenaar neerzetten… :slight_smile:

Groetjes,
Barbara

Dat je bij vrijwillerswerk in Ecuador goed Spaans moet spreken lijkt me niet meer dan logisch, mijn indruk is echter dat al die bemiddelingsorganisaties zelf willen verdienen aan dit soort activiteiten. Deze organisaties zijn mijnsinziens voor hnet welzijn van de Ecuadoranen dan ook volstrekt overbodig. Bovendien heeft Ecuador te kampen met een gigantische werkeloosheid, vele Ecuadoraanse vrienden van mij zijn werkeloos en men is niet altijd echt enthousisast over buitenlanders die hun het werrk verder uit handen slaan, tenzij het natuurlijk over heel specifieke activiteten gaat. 6 weken lijkt me wel wat kort om en vrijwillligerswerk te doen, en een taal te leren en ook nog vakantie te houden. Dus waarom niet gewoon op vakantie gaan, eventueel met wat Spaans les (ter plaatse regelen is veel goedkoper!) en genieten va het vele moois wat Ecuador te bieden heeft?

Hoi,

Even voor de duidelijkheid, ik spreek al Spaans, daarom baal ik er van dat zo’n spaanse les verplicht is bij sommige organisaties.

Maar ik wist niet dat het zo erg was wat betreft de werkeloosheid en dat Ecuadorianen eigenlijk vrijwilligerswerkers niet zo graag zien komen.

Bedankt, zal het zeker in gedachten houden.

Groetjes,
Barbara

Zo zwart moet je dat niet zien. Normaal vrijwilligerswerk zal door iedereen met beide handen worden aangegrepen.
Wat Tom volgens mij bedoeld is dat buitenlanders naar Ecuador komen en daar voor langere tijd blijven en dan het werk doen wat Ecuadorianen ook kunnen doen, zoals in het toerisme, in hotels, reisbureau´s wat dan door de lokale bevolking niet in dank afgenomen (kan) worden omdat zij dat werk ook kunnen doen. Probleem is alleen dat voor zulke karweitjes nu graag buitenlanders worden aangetrokken omdat die meerdere talen kennen, hun ervaringen met buitenlanders hebben en vaak weten hoe een groter bedrijf (zoals een reisorganisatie of hotel) werken.
Heel officieel hoeft de lokale bevolking daar ook niet bang voor te zijn, want buitenlanders mogen zomaar niet gaan werken in Ecuador als ze geen werkvergunning hebben.

De vrijwilligers die werken via een organisatie in Nederland zijn mensen die vrijwillig werken op een project waar ze de Nederlanders de kans bieden om hun land, taal en cultuur te leren kennen, maar aan de andere kant geven de Nederlanders (buitenlanders in het algemeen) ook iets terug, ze geven er les in rekenen, schrijven of leren de beginselen van de Engelse taal. Dit zijn dingen die niet altijd door de plaatselijke bevolking gedaan kan worden.

Volgens mij zien de Ecuadorianen gerust buitenlanders komen, die vrijwilligerswerk willen doen om hun kinderen te leren lezen, rekenen en schrijven. Vooral de bevolking buiten de steden willen hun kinderen graag laten leren, maar vaak ontbreekt het juist daar aan scholen, geld en mensen die kunnen onderwijzen.

Dat je al Spaans spreekt is een pluspunt, ik zou dan ook zeggen: Ga gerust naar Ecuador zonder iets te regelen, daar ter plekke kom je meer Nederlanders of Europeanen tegen die je van alles kunnen adviseren en je ook helpen aan een project. Vind je zo snel geen vrijwilligers, stap gewoon ergens een school binnen en vraag naar de projecten waar je kunt helpen. Voor de scholen maakt het niets uit of je nu wel of geen Spaanse lessen volgt en zullen je ook gewoon helpen aan adressen van mensen of direct naar verschillende projecten brengen.

Ik weet zeker dat je op zo´n project mede-vrijwilligers tegenkomt en binnen Ecuador samen met jou reizen wilt ondernemen… ik heb er vrij veel vertrouwen in dat er straks niet 1 ei… maar een heel dozijn eieren op de evenaar staan van mensen die hetzelfde willen doen als jij. Gewoon naar Ecuador gaan en daar kom je de mensen vanzelf tegen!!

Hoi Barbara,

Ga inderdaad gerust naar Ecuador, ik heb er in 2003 een half jaar gewoond en ongeveer 4 maanden als vrijwilliger voor een kleine organisatie in de jungle gewerkt. Dat had ik in Nederland al geregeld met die Ecuadoriaanse organisatie, maar dat vooraf regelen hoeft absoluut niet. In Quito vind je in elk hotel/hostel wel briefjes van organisaties die vrijwilligers zoeken. Volgende week vertrek ik er weer naartoe voor 5 weken, dus ik kan je op de hoogte brengen van de huidige situatie. Ik zal kijken of ik een paar emailadressen van lokale organisaties tegenkom, dan zet ik ze wel hier neer.
Ga vooral ook een weekje vrijwilligerswerk doen in de jungle, kosten zijn ca. $6/dag o.i.d., maar het is echt een hele bijzondere ervaring.

Gijs

Hoi Barbara,
Eind augustus ben ik mijn 6 maanden durende reis begonnen in Quito, Ecuador. Daar heb ik spaanse les genomen bij Colonial Spanish school. Dit was een leuke kleinschalige talenschool en de eigenaar (Diego) was ook bezig met verschillende projecten, met name in Quito. Onder meer een project met kinderopvang voor mensen die dat normaal gesproken niet kunnen betalen, zodat de ouders door de opvang (vaak alleen een moeder) kunnen werken om wat geld te verdienen. Als je dit aanspreekt moet je maar eens kijken op http://www.colonialspanishschool.com/volunteer.html. Succes!

Anacondor

Hee hoi,

Ik krijg echt al helemaal zin en ik ga inderdaad denk ik gewoon naar Quito en zie daar wel verder. Geen Nederlandse organisaties die allemaal extra geld vragen enzo. Zo te lezen zijn er daar genoeg organisaties die graag mensen hebben. Eigenlijk ook wel net zo spannend om niet alles van te voren te regelen, alleen de vlucht en m’n eerste onderkomen. Hoop wel dat ik voldoende tijd heb om op een sociaal project te helpen en iets in de jungle te kunnen doen. Dus info betreft jungle volunteer projecten zijn nog van harte welkom… Gijs …

Groetjes,
Barbara

Hoi Barbara,

Op dit moment (nu nog in Nederland, vanaf dinsdag in Ecuador) kan ik je alleen mijn oude project aanraden. Ze hebben een wat verouderde website: http://parquetropical.tripod.com
Waar wat algemene informatie opstaat en een paar sfeerplaatjes. De adressen en contactpersonen op die site kloppen niet allemaal meer. De volgende wel: [EMAIL=“moyatours@hotmail.com”]moyatours@hotmail.com
Mocht je interesse hebben: Je kan zelf aangeven hoe lang je er wil blijven als vrijwilliger, maar het minimum is een week. Mocht je over dit project vragen hebben, stel ze gerust aan mij, of via bovenstaand emailadres aan Michaela of Sebastian in Ecuador.

Hasta luego,
Gijs