Na zes (zeven?) weken in Quito, Ecuador, ben ik gewend aan de roetwalm-producerende bussen, de felle zon én regenbuien, de zakkenrollers en oplichters, de kamikaze-taxi´s en elke dag rijst. Bovendien ben ik nu echt begonnen met het vrijwilligerswerk voor CENIT, een organisatie die werkt met de families van de markt hier in Quito.
Voor iedereen die het leuk (nuttig?) vindt om iets over mijn ervaringen te lezen: er staan weer een paar nieuwe verhalen op de blog…
Over het vrijwilligerswerk en de organisatie (zie ook de website van de organisatie: http://www.cenit.info/)
Voor vragen of opmerkingen over het vrijwilligerswerk of het leven hier kun je altijd even een berichtje sturen! Groetjes uit Ecuador!
**Voor mijn project Imagine all the people werk ik in verschillende landen als vrijwilliger en schrijf ik elke maand een stukje over mijn ervaringen in verhaal-vorm. Op die manier wil ik proberen om mensen met elkaar in contact te brengen, om hun blikveld een beetje te verruimen zodat ze zich wat meer bewust worden van hun eigen positie in die wereld. Via verschillende media probeer ik zo de doelen van het project te bereiken: de wereld een beetje beter maken en anderen inspireren om op hun manier hetzelfde te doen.
Wil je meer weten over dit project (wat doe ik precies, waarom en hoe), wil je weten wie ik eigenlijk ben, of wil je me volgen, kijk dan eens op tinkywong.webnode.nl/project. Of vind Project Imagine all the people op facebook Project Imagine all the people op facebook Redirecting...
*
Wat leuk dat je ook plannen hebt om hier vrijwilligerswerk te doen . Als ik één tip mag geven aan iedereen die in Ecuador wil gaan werken, is het wel om heel goed Spaans te leren spreken voordat je begint! Hoeveel vrijwilligers er hier niet gefrustreerd raken omdat ze na 6 jaar Spaans op school toch nog niet echt met de mensen en kinderen kunnen praten… en hoeveel (vooral jongeren) het echt moeilijk vinden om hier in de Ecuadoriaanse organisatie te zijn omdat ze niet precies onder woorden kunnen brengen wat ze willen, missen, leuk, moeilijk of grappig vinden!! Met alle nieuwe indrukken van het land, de cultuur en de harde realiteit van het werk in de slechtste wijken van Quito… Als je echt met de mensen hier wil werken, zou ik eerst een paar maanden in Spanje Spaans leren. Mijn Spaans was goed na een jaar studeren in Cadiz, maar de meeste vrijwilligers die het alleen op school/uni hebben gedaan, hebben er elke dag last van.
Heel verhaal, maar ik denk echt dat dit één van de dingen is waar iedereen over het algemeen te makkelijk over denkt… en dan is het moeilijk om ergens echt iets bij te dragen in plaats van enkel ervaring op te doen.
Andere tips zijn:
wees kritisch over de organisaties, de projecten, de prijzen (!) die ze vragen, de doelen en je eigen bijdrage.
kies een project dat aansluit bij je kennis en ervaring.
heb je geen relevante kennis of ervaring, kijk dan of je daar eerst dichter bij huis iets aan kan doen…
lees je in voor je op het vliegtuig stapt, zodat je een idee hebt van het land, de cultuur, de stad, de wijk en de doelgroep waarmee je gaat werken
Ik heb hier een keer een topic gepost met links naar artikelen over verantwoord vrijwilligerswerk, ik zal het eens opzoeken en hier in een reactie zetten.
Veel plezier met de voorbereidingen, wat je ook gaat doen en waar je ook terecht komt en als je meer vragen hebt, kun je altijd een berichtje doen!
Sorry voor het late antwoord! Maar bedankt voor je tips! Ik ben nu van plan om een maand lang 20 uur per week Spaans te doen… Ik heb wel 6 jaar Latijn en Frans gehad, en het schijnt dat dat ook wel helpt. Maar ik onderschat het zeker niet! ik ga waarschijnlijk ook in de zomervakantie nog een zomercursus hier in Nederland doen.
Ik hoop dat ik het dan wel een beetje onder de knie heb
Wat raad jij aan qua reizen? Ik ga namelijk alleen naar Peru en Ecuador toe, maar ik wil ook nog verder reizen. Ik verwacht wel day ik veel contacten maak als ik mijn project doe, maar heb jij daar ervaring mee? Met het reizen met medevrijiwilligers en de bussen daar?
Alvast bedankt!
Het helpt zeker om een zomercursus te doen (en zoveel mogelijk al thuis een keer gezien te hebben) en dan een maand lang intensief Spaans te doen als je hier bent, en wat in het begin heel erg helpt is om ergens te wonen waar je Spaans moet spreken (gastgezin, Ecuadoriaans / Spaans / Zuid-Amerikaanse huisgenoten??). Want het meeste leer je door het de hele dag door te doen. Houd er wel rekening mee dat je hoofd in het begin erg ¨vol¨ zit met alle nieuwe dingen en indrukken, dus dat de informatie-verwerking nogal eens wat meer tijd in beslag neemt dan ¨nomraal¨ :D.
Zes jaar Latijn en Frans helpt natuurlijk ook… Het kostte mij daarmee in Portugal na mijn middelbare school ongeveer een maand of 2 om ¨normaal¨ te communiceren en 4-5 maanden om het echt onder de knie te krijgen (al is mijn grammatica nog altijd dramatisch :P).
Het Spaans spreken kostte me daarom daarna nog maar een maand of 2, in Spanje met bijna alleen maar Spaanse mensen in de buurt.
Ik weet niet zo goed wat je bedoelt met ¨wat raad jij aan qua reizen?¨… bedoel je waar naartoe, hoe, in hoeveel tijd, of bedoel je of je nu al op zoek zal gaan naar projecten onderweg? Ik hoor het wel,
Veel plezier met de voorbereidingen, en weet dat het hele taal-verhaal zeker niet is om je te ontmoedigen, maar alleen om misschien te helpen een realistisch beeld te hebben van wat je kunt verwachten zodat je er het beste van kunt maken!
Weet je ook al waar je vrijwilligerswerk gaat doen, of ben je nog aan het orienteren?
Hoi!
Ik hoop het! Ik ga m’n best doen
Ik vind het inderdaad wel fijn dat je het zegt, ik had er namelijk niet zo bij stil gestaan. Ik was meer bezig met de reis na het Spaans leren etc., terwijl dat nogal essentieel is haha.
Ik verblijf 3 maanden in een gastgezin, dus dat is wel fijn!
Ik bedoel eigenlijk heel veel haha, ik heb m’n vraag niet zo duidelijk geformuleerd inderdaad.
Ik zal het even op een rijtje zetten:
-Hoe lang doe je er ongeveer over om vanuit Peru naar Bolivia te reizen en dan in Bolivia nog rond te trekken?
-Wat zijn jouw ervaringen met het ontmoeten van medereizigers?
-Wat zijn ongeveer de kosten om te eten en drinken en dingen te bezoeken/bezichtigen?
In Ecuador ga ik in Quito vrijwilligerswerk doen en in Peru in Cuzco!
In Ecuador ben ik van plan om met ‘Local Dreamers’ te gaan, en voor Peru kijk ik nu naar ‘mijn bestemming Peru’, maar dat weet ik nog niet zeker.
ik lees hier over je plannen, leuk! Ik weet niet of je al concrete projecten op het oog hebt en wanneer je wilt gaan, maar op 22 maart is er in Utrecht een informatiemarkt rond vrijwilligerswerk in het buitenland, kijk eens op www.wereldwijzer.nl/vrijwilligersdag
Als dat te lang duurt en je woont in de buurt van Groningen zou je ook op 19 februari even langs kunnen komen op de regionale Voorlichtingsdag studie, stage en reizen buitenland, daar is ook een aantal vrijwilligersorganisaties aanwezig (www.wereldwijzer.nl/ssrgroningen). Op beide dagen is Mijn Bestemming Peru aanwezig.
Succes met je plannen en veel plezier in ieder geval!