Vrijwilligersproject voor 2 afgestudeerde onderwijzers

Hallo allemaal,

Dit bericht plaats ik hier op het forum, omdat mijn partner en ik zo’n 1,5/2 maanden geleden hebben besloten om (vanaf november/december) voor een periode van 1 jaar of meer de wijde wereld in te gaan trekken om ons in te zetten voor (verschillende) ontwikkelingsprojecten.

Allereerst zal ik iets meer over ons vertellen.

Mijn naam is Maurice en ik ben een jongeman van 30 jaar en sta inmiddels al 7 jaar voor de klas in het reguliere basisonderwijs. In deze jaren heb ik veel kennis en ervaring opgedaan op het gebied van onderwijs. Daarnaast is voetbal altijd mijn grootste passie geweest (meerdere jaren op hoog niveau gespeeld), maar heeft reizen deze plek steeds meer ingenomen.

Mijn partner is Laura en zij is 22 jaar en inmiddels al 2 jaar afgestudeerd leraar basisonderwijs. In deze 2 jaar heeft zij veel ervaring opgedaan op verschillende scholen. Zo heeft zij een jaar gewerkt op een school voor kinderen met autisme, verschillende werkzaamheden op reguliere basisscholen en is zij momenteel werkzaam op een school voor dove en slechthorende kinderen. Naast de passie voor onderwijs, is ook zij sportief aangelegd. Zo heeft zij onder andere de bruine band judo en de bruine band aikido. Daarnaast heeft zij een jaar als au pair gewerkt in Parijs en heeft zij gezorgd voor 4 kinderen.

Al met al durf ik dan ook te zeggen dat wij een enthousiast, deskundig en sportief stel zijn.

Zoals ik bij mij inleiding al aangaf, willen wij voor langere periode ons gaan inzetten voor verschillende projecten. Op internet hebben wij ons de afgelopen tijd al georiënteerd, maar steeds zien we projecten voorbij komen waar een (zeer) hoog kostenplaatje aan verbonden zit. Omdat we graag voor een periode van een jaar of langer ons willen gaan inzetten, is dat geen optie. Vandaar dat ik hier op het forum dit bericht plaats. Dat we zelf ons vliegticket en een (kleine) bijdrage aan kosten en inwoning moeten betalen vinden we geen bezwaar, maar duizenden euro’s om je in te zetten voor vrijwilligerswerk vinden wij een beetje teveel van het goede.

Via onze familie- en vriendenkring hebben we inmiddels ook contact met verschillende kleinschalige projecten waar we ons nu op aan het orienteren zijn, maar misschien dat er via dit bericht nog andere mensen zijn die ons (op weg) kunnen helpen met het vinden van een geschikt en passend project.

Wat hebben wij te bieden:

  • enthousiast stel
  • deskundigheid op het gebied van onderwijs
  • deskundigheid op het gebied van opvoeden
  • sportieve man en vrouw

Wat zoeken wij:

  • een geschikt project waar wij onze kwaliteiten maximaal kunnen inzetten (onderwijs heeft de voorkeur)
  • een project waar wij ons volledig op kunnen richten, maar waar we ook onze rustmomenten kunnen pakken om te genieten van de omgeving
  • een project waar we voor kosten/inwoning onze bijdrage kunnen leveren

Mocht u tips hebben of contact met ons willen opnemen horen wij dat graag.

Vriendelijke groet,

Maurice

Beste Maurice en Laura,

Wat leuk dat jullie het plan hebben om vanaf November een jaar rond te trekken en jullie willen inzetten voor verschillende onderwijsprojecten. In Gambia en Senegal hebben wij een aantal onderwijsprojecten waar wij jullie hulp hard kunnen gebruiken. De kosten hoeven echt niet hoog te zijn. Wij hebben projecten waar jullie tegen kost en inwoning jullie bijdrage kunnen leveren. Je bepaald daarnaast bij ons zelf wanneer je wilt gaan genieten van de omgeveing en dus wanneer je wilt werken.Kortom je hebt dus alle vrijheid. Om jullie te kunnen plaatsen vragen wij enkel een eenmalig bijdrage van 350 euro programmakosten. Een deel hiervan gaat na het project van jullie keuze. Interesse of meer info? Je kunt me een privébericht sturen. Ik vertel jullie graag over alle mogelijkheden.

Hoi Maurice,

Ik heb een leuk project voor jullie als jullie er geen bezwaar tegen hebben om Engels te geven aan kansarme kinderen in een dorp in Cambodja. Ik heb ook een aversie tegen al die organisaties waar je vaak veel geld moet betalen om vrijwilligerswerk te mogen doen. Wij vragen 150$ per maand en per persoon als bijdrage voor kost en inwoning maar verwachten daar wel iets voor terug.
Laat maar horen als je meer informatie wilt.

Groetjes,
Anne-Marie

Beste Maurice en Laura,
Wij bieden vrijwilligerswerk aan in Cambodja. Wij richten ons vooral op onderwijs en heben onze eigen school midden tussen de rijstvelden. Natuurlijk hoef je bij ons geen organisatie kosten te betalen.Wij zijn een idealistische organisatie.
Voor meer informatie zie onze website; www.hopefulchildrencenter.org.
je kunt mij ook rechtstreeks benaderen via een privébericht.

Hallo Laura en Maurice,
Wat fijn dat jullie dit samen willen doen!
Ik ben enige tijd geleden op zoek gegaan om vrijwilligerswerk te gaan doen en stootte op dezelfde barrière, het vele geld dat organisaties vragen om te mogen gaan werken…
Ik ben uitgekomen bij Shade Children Foundation uit Nederland, een kleinschalig project in Kenia. Zij hebben een kindertehuis met 20 kinderen van de lagere-schoolleeftijd.
Omdat ik leerkracht in het buitengewoon onderwijs ben, ben ik op zoek gegaan naar een projectje voor mezelf, vertrekkende vanuit het Shade huis.
Ondertussen heb ik SPES opgericht, een eveneens kleinschalig project, maar dan om het Saint-Patrick’s special unit (buitengewoon onderwijs) Educatief te ondersteunen. (Saint-Patrick’s Educational Support)
Wij zijn nu 2 jaar verder en hebben het leerlingenaantal zien verdubbelen, evenals het lerarenkorps, er is een internaat opgestart, een autiklasje (ondertussen 2klasjes) en iedereen is super enthousiast om van via dit schooltje een antwoord te bieden op de vragen waar velen mee worstelen: hoe kunnen we door aangepast onderwijs, deze jongeren een waardige toekomst bieden.
Daar is SPES nu mee bezig, een jong initiatief voor iedereen die het nut ervan wil inzien om deze kinderen volwaardig onderwijs te bieden.
Moesten jullie meer willen weten dan kunnen jullie alvast een kijkje nemen op www.facebook.com/SPES.Kenia (aan de website wordt gewerkt)
Ik moet jullie niet vertellen dat we nog veel hulp kunnen gebruiken zeker?

Het maakt niet uit voor welk project jullie zullen kiezen, overal ter wereld zijn helpende handen welkom he !
Veel succes in jullie zoektocht!

Groetjes,
Linda

Dag Maurice en Laura,

zou je het leuk vinden om op een basisschool te werken. Jullie verblijven bij ons als jullie dat willen om geld te besparen.
De basisschool is in Afrika, Accra-Ghana.

Ik hoor graag van jullie,
Wendy

Hallo Maurice en Laura,

Jullie hebben veel te bieden in kwaliteiten en ervaring. Deze zouden wij als organisatie heel graag willen inzetten in onze scholen waar wij werkzaam zijn in Port Elizabeth, Zuid Afrika. Wij zijn een kleine ontwikkelingsorganisatie; accomodatie zouden jullie gratis kunnen krijgen met enkele taken voor de organisatie.

We doen alles in overleg: kijk eens naar onze website; ready4life.org in port elizabeth.

Succes met jullie plannen!

Marieke
Ready4Life

Bij Kwa.Mama zijn ze heel erg hard op zoek naar Engelssprekende vrijwilligers. Mensen met ervaring in educatie zijn extra welkom.
Kwa.Mama is een project waarbij de vrijwilligers voornamelijk nodig zijn bij depre-school. Hier komen kinderen tussen de 2 en 6 jaar oud en is het debedoeling dat ze worden voorbereid op de basisschool. Enkel zijn deleerkrachten zelf vaak ongeletterd en spreken ze amper Engels waardoor lesgevenerg lastig wordt. Hier zijn vrijwilligers dan ook erg hard nodig om teleerkrachten te assisteren en vooral te coachen.

Het project is in Shakashead een township vlakbij Ballitoin Zuid Afrika.

Ze vragen wel een bijdrage voor kost en inwoning want hetproject is zelf volledig afhankelijk van vrijwilligers en donaties.

Het is een geweldig project en ik hoop dat jullieoverwegen om bij Kwa.Mama aan de slag te gaan.

www.africavolunteerkwamama.com

Groetjes,

Jitske.

Hoi Maurice en Laura,

Wat een leuke plannen hebben jullie! Samen met een Belgische vriendin werk ik aan de Peruaanse NGO Oye LENA, ik leg het hier wat verder uit…

Oye LENA is een onderwijsproject in Curahuasi, op 2u30 van de stad Cusco (Peru).
Elke ochtend helpen wij in een school voor buitengewoon onderwijs en in de namiddag komen er kleuters van 3 tot 5 jaar naar ons eigen naschools project. Wij werken hier samen met vrijwilligers en studenten uit België en Nederland.
De kinderen moeten niet betalen om naar het project te komen en krijgen dagelijks een gratis warme maaltijd.
Naast onderwijs worden op regelmatige basis ook doktersbezoeken georganiseerd en proberen we te werken aan ouderparticipatie, wat in Peru nog een groot werkpunt is. Ook zitten we op regelmatige basis samen met andere kleuterscholen uit het dorp, om zo samen met de lokale bevolking te werken aan beter onderwijs.
Sinds kort hebben we ook een boerderijtje met dieren, fruitbomen en binnenkort een moestuin. Die moet ook onderhouden worden, geïnteresseerden kunnen ook zeker hier aan de slag!
Ik ben er dus van overtuigd dat jullie als leerkrachten een grote hulp kunnen zijn voor Oye LENA! Wij staan ook open voor nieuwe dingen, dus als jullie zelf graag een project uitwerken die ons project een meerwaarde kan bieden, dan horen wij het graag!

Het vrijwilligerswerk is ook gratis bij ons, jullie zijn zelf vrij om te kiezen of jullie accommodatie via ons boeken of of jullie dat liever zelf doen!

Lees meer over Oye LENA op onze website en aarzel niet om te mailen als je vragen hebt of meer info wil.

Groetjes en veel plezier,
Valérie