2 leerkrachten zoeken vrijwilligerswerk

Beste allemaal,

Graag wil ik mezelf even voorstellen. Mijn naam is Bert, ik ben een leerkracht uit het Belgische Leuven. Samen met mijn vriendin Sarah zou ik graag in oktober 2015 op reis trekken naar Zuid-Oost Azië. De bedoeling is om gedurende een periode van ongeveer 8 maanden vrijwilligerswerk te gaan uitvoeren in verschillende projecten.

Ikzelf ben leerkracht van beroep, met 2 jaar ervaring. Tijdens deze 2 jaar heb ik ook een master in de educatieve wetenschappen gehaald aan de universiteit van Leuven. Tijdens mijn lerarenopleiding heb ik reeds vier maanden les gegeven in Portugal. Sarah heeft reeds 3 jaar ervaring in het onderwijs en heeft een vervolgopleiding Internationale Samenwerking Noord-Zuid gevolgd. Ook zij heeft tijdens haar lerarenopleiding reeds les gegeven in het buitenland: 4 maanden in Tsjechië en 6 maanden in Brazilië.

In onze periode in het buitenland zoeken we dus verschillende projecten waar we ons voor enkele weken tot enkele maanden voor kunnen inzetten. Het zou een meerwaarde zijn dat deze projecten verspreid zijn over verschillende landen als Thailand, Cambodja, Laos, Vietnam, … Maar dit is geen voorwaarde.
Als enthousiaste, jonge mensen kunnen en willen wij ons inpassen in verschillende projecten: taalprojecten, onderwijs, ontwikkelingswerk, natuurbehoud, …

We hebben allebei reeds een spaarpotje aangelegd, dus we zitten er ook niet mee in om een kleine bijdrage te betalen voor kost en inwoon, maar willen uit principe geen duizenden euros betalen om aan een vrijwilligersproject te beginnen.

Is er iemand die ons kan helpen in contact komen met een organisatie, of meerdere organisaties die ons vooruit kunnen helpen?

Wij hebben het volgende te bieden:

• We zijn gediplomeerde leerkrachten, met ervaring.
  • We spreken Engels, Nederlands, een beetje Frans, en Sarah zelfs een beetje Portugees.
  • We zijn een jong, dynamisch, sociaal en gemotiveerd koppel.

Wat zoeken we?

• Project voor meerdere weken of maanden
  • We willen een kleine bijdrage geven voor kost en inwoon
  • Een project dat zich inzet voor een betere toekomst: voor kinderen, voor een gemeenschap, voor het milieu, …

Groetjes en misschien tot binnenkort,

Bert en Sarah
bert_koninckx@hotmail.com

SIW heeft verschillende onderwijsprojecten in Azië.

Via SIW kost het geen duizende euro’s, want SIW is voor en door vrijwilligers. Hoogleraar Vrijwilligerswerk Lucas Meijs zei onlangs nog over SIW: "commotie voluntourism? er zijn ook goede orgs met Vrijwilligers @SIWvolunteers in buitenland maar ook nederland DPG Media Privacy Gate

Alvast bedankt,

We gaan deze organisatie zeker een van naderbij bekijken.
Toch zijn we eerder op zoek naar een iets persoonlijker contact. Een Belg of Nederlander (of eender wie) dat reeds werkt op een schooltje en ons voor een tijdje wil opnemen in zijn werksfeer. Wij komen dan spelletjes spelen, sportactiviteiten organiseren, Engelse lessen geven,… Wij willen hiervoor zelfs graag een kleine bijdrage geven, in ruil voor een vorm van kost en inwoon.

Dus: wie ons aan zo’n contact kan of wil helpen, mag steeds contact opnemen!

Bert

Beste Bert,

Misschien komt deze reactie te laat, maar ik reageer toch nog even: Sinds 2007 zijn wij als kleine Nederlandse stichting actief in Cambodja. Op de website www.beetjebeter.nl kun je alles lezen over dit initiatief. Het was voor ons altijd lastig om vrijwilligers uit Nederland te krijgen. Dit lukte alleen vanuit grote organisaties die eisen stelden waaraan wij niet wilden voldoen. Om die reden zijn wij een paar maanden geleden zelf gestart met een kleine organisatie die vrijwilligers bemiddelt en begeleidt. Mocht je nog steeds interesse hebben, kijk dan op www.voluntoura.nl

Met vriendelijke groet,

Jacqueline Dunnink

Hoi Bert,
Weet niet of je echt persé naar Azië wilt of dat Afrika ook goed is, maar ik heb zelf erg goede ervaringen met 2 projecten hier aan de zuidkust van Mombasa, Kenia.
Het eerste is een kindertehuis, Kebene, opgericht door een Nederlandse en een Belg. Hier worden kinderen opgevangen die mishandeld, misbruikt, verwaarloosd, in de steek gelaten of wees zijn. Als vrijwilliger kan je je hier zeer nuttig maken door kinderen te helpen met hun huiswerk, ze van school te halen en naar school te brengen, activiteiten met ze te ondernemen, en ze te begeleiden in hun overige dagelijkse activiteiten, maar je hebt ook tijd om de omgeving te verkennen, lekker naar het strand te gaan of op safari. Zowel in Nederland als in België is er een contactpersoon voor de vrijwilligers, waar ook een informatiebijeenkomst wordt georganiseerd. Www.kebene.com

Het tweede project waar ik me voor ingezet heb als vrijwilliger was de Rainbow4kids primary school. Dit is een project van een Belgische, ook aan de zuidkust van Mombasa, 5 minuutjes bij Kebene vandaan. Ik gaf hier elke ochtend wiskundeles aan de slow learners van klas 4, 5 en 6. Ook gaf ik leesles aan 3 kinderen van klas 3. Omdat in Kenia nog voornamelijk klassikaal lesgegeven wordt en men nog niet gehoord heeft van realistisch rekenonderwijs, concrete materialen gebruiken enz, kunnen veel kinderen tijdens de reguliere lessen niet meekomen. Extra hulp voor deze slowlearners is dus zeker nodig. Natuurlijk niet alleen voor wiskunde, maar inderdaad ook voor Engels kan je jezelf dus zeer nuttig maken. Wiskunde ligt mijzelf gewoon meer :wink:
Www.rainbow4kids.be

Ik woon nu zelf in Ukunda, aan de zuidkust van Mombasa. En mocht je interesse hebben om echt eens buiten de gebaande paden wat te gaan doen, geheel vrijblijvend, kan ik je ook als je eenmaal hier bent in contact brengen met de headteacher van een basisschool in het geboortedorp van mijn man, Kaphingo/Mariakani,ongveer een uurtje ten westen vanaf Mombasa. Dit dorp ligt in de middle of nowhere en heeft sinds enkele jaren een school, opgezet door ouders, momenteel met 2 echte (opgeleide) leerkrachten, maar voor de rest dus ouders die lesgeven. Ik denk dat zij heel erg blij zouden zijn met 2 leerkrachten die hen zou willen helpen met bijv Engelse lessen. Je zou ook bij mijn schoonfamilie kunnen verblijven, tegen kost en inwoning, maar dit is echt heeeeeel erg primitief, je moet wel tegen beestjes, een gat-in-de-grond toilet, teil water is je douche en de levenstijl kunnen. :wink:
Met een motortaxi ben je op zich wel zo weer in de bewoonde wereld, in Mariakani. Daar zouden we evt ook naar een slaapplek kunnen zoeken als je ietsje meer ‘luxe’ wilt. Maar dit is dus allemaal geen officieel vrijwilligersproject. Is meer een brainstorm van mij op dit moment :wink:

Veel succes met jullie plannen in ieder geval en mocht je toch interesse hebben in Afrika, neem gerust contact op!

Groetjes uit Kenia!

Via Wereldwijzer app

Beste Bert en Sarah,

Ik weet niet of jullie ook interesse hebben om vrijwilligerswerk te doen in Zuid-Afrika, maar wij zijn altijd op zoek naar gemotiveerde leerkrachten. Op onze website vindt u de beschikbare projecten:
http://www.docentenvoorafrika.nl/vrijwilligerswerk/vrijwilligersprojecten.html

Wij horen graag van u en wensen jullie veel succes met het vinden van de juiste vrijwilligers ervaring!

Groeten,

Beste Bert en Sarah, deze bericht komt waarschijnlijk te laat, maar ik zelf doe al jaren vrijwilligers werk in India, ik weet niet of India iets is voor jullie, ik ben op 16 dec 2014 met een stichting goed doel begonnen, maar heb daadwerkelijk nu hier vrijwilligers nodig en straks in India, dus als dit iets voor jullie is, neem dan gerust contact op met de voorzitter op deze adres.
info@saikinderenfonds.nl

Veel sterkte

Beste Bert en Sarah,

Wij zijn PURE!, een non-profit organisatie uit Groningen. Wij ondersteunen een aantal onderwijsprojecten in Cambodja, Thailand, op Bali en in Sri Lanka. Wij zouden jullie graag willen ontvangen als vrijwilliger en zouden een programma samen kunnen stellen van meerdere landen. Op onze meeste projecten geldt een minimale periode van 8 weken.
Jullie kunnen meer informatie vinden op onze website www.purevolunteer.nl.
Ook kunnen jullie mij even mailen op info@purevolunteer.nl zodat ik jullie onze digitale brochures kan toesturen.

Groetjes Marien van PURE!