'vrijwillig en niet bang...'

(origineel bericht op be-more.nl)

‘vrijwillig en niet bang…’

<em></em><em>‘Doet u dit vrijwillig, of moet u van uw baas?’</em>, vroeg een verbaasde leerling mij vandaag. Het merendeel van mijn leerlingen reageerden overigens enthousiast (en niet alleen omdat ze dan even geen les hebben), maar enkelen kunnen zich echt niet voorstellen dat je dit vrijwilligers werk ook ‘leuk’ kunt vinden.
Anderen zeggen weer: <em>‘… en u bent niet eens bang…’</em>, als ik ze over het project vertel.
Ontzettende leuke reacties van collega’s, van stagebegeleiders zowel hier als ook in Engeland. Ik wilde het eerst nog een beetje onder de pet houden, vind het natuurlijk ook bijzonder dat ik kan en mag gaan, maar om dan iedereen in te lichten…

Deze laatste week geen lessen meer, maar wel veel losse eindjes die nog om een knoopje vragen. En dan nog zullen er altijd wel enkele los blijven bungelen terwijl ik al over 2 dagen op Schiphol sta; de ‘kunst van het loslaten…’.
Koffer dus vol met bagage, en nog niet echt ingepakt, maar wel met ruimte voor vele nieuwe zaken.
Vrienden, familie nog gebeld, gemaild, en afspraken gemaakt met de mensen die allemaal in mijn huis willen bivakken.

En zo glijden de laatste uren voorbij.
Mmmm…
Ik kom een dag te vroeg aan in Durban…
Moet nu zelf hostel en transfer regelen, wel kort dag…
Eigen schuld, niet goed m’n reispakket gelezen…
Willen ze nog voorschot ter bevestiging, binnen 48 uur…

Ach, en van dat soort dingen.
Ten tijde van de volgende blog zit ik er al…
En ik ben ook nog gewoon per post te bereiken:
I Care
Frank van Bergen
PO Box 3355
4021 Somerset Park
Umlhanga Durban
South Africa

(origineel bericht op be-more.nl)