O jongens, wat dansen we blij op Tahrir. We zijn vrij. Sommigen meer dan anderen he? Onze Heer zegene Dawoud die nu bij Hem in zijn heerlijkheid is; zalig wie in de Heer sterven. Met de andere martelaren onder het altaar roept het bloed van Dawoud tot de Heer. ‘Hoe lang nog?’
Ach ja, het gaat om een paar extremisten? Hoe komt het dat de afgelopen dagen bij drie kloosters door het leger hekken die de kloosters beschermen, zijn kapotgerold met hun tanks? De klooster Anba Boula (Rode Zee), Anba Maqaar en Anba Bisjoj (Wadi Natroen) zijn de afgelopen dagen aangevallen door bedoeienen, tuig, wie zal het zeggen, en daarbij zijn gewonden gevallen onder de monniken. Om zich te beschermen hebben ze hekken geplaatst. Mag niet van het leger. Laat je maar aanvallen. Hier meer daarover. http://4.bp.blogspot.com/-PzJ3-j6PFs4/TWSbkitLszI/AAAAAAAADGk/CBgcHNBPly4/s200/Screen%2Bshot%2B2011-02-23%2Bat%2B7.30.25%2BAM.jpg
Het Egyptische leger en de politie is net als deze hele samenleving beslist anti-christelijk in zijn gevoelens en opvattingen. Van gelijkheid zal in Egypte de komende tientallen jaren geen sprake zijn, of er moet een religieuze ommekeer plaatsvinden. George Orwell zei het zo treffend: Sommige dieren zijn nu eenmaal meer gelijk dan andere.
Jammer dat de heer Strengholt de hele egyptische samenleving over één kam scheert…
‘Het Egyptische leger en de politie is net als deze hele samenleving beslist anti-christelijk in zijn gevoelens en opvattingen.’
In mijn ogen plakt hij daarbij veel welwillende egyptenaren (zowel moslims als kopten) een onjuist etiket op.
Er zijn ook moslims en kopten die in vrede met elkaar (willen) samenleven!
Komt mij niet over als een positieve en hoopvolle bijdrage vanuit dhr Strengholt zelf bij het creeeren van gelijkheid…integendeel.
Strengholt leeft al lange tijd in Egypte. In eerste instantie omdat hij een mediabedrijf runde ( Holland House) en daarna schijnt hij als predikant te zijn gaan werken. Zijn opinie is dus gebaseerd op zijn eigen (negatieve) ervaringen met leger en politie. Strengholt staat daarin niet alleen.
Er is zelfs een minister opgepakt omdat hij verdacht wordt van de bomaanslag op de koptische kerk in Alexandrië. Naam mijn mening zal een regering, die zich niet kan vinden in de voortdurende reeks van aanslagen, moorden, geweld en provocaties, daar paal en perk aan proberen te stellen. Daar blijkt helemaal niks van, en als die minister inderdaad betrokken is geweest, dan is dat het bewijs van wat de kopten al zo lang roepen: dat ze stelselmatig onderdrukt en gediscrimineerd worden.
Ondanks het feit dat er wel goedwillende moslims zijn, en dat er eveneens kopten zijn die in vrede met hun islamitische buurtgenoten leven: het doet niks af aan het regeringsbeleid.
Kijk, ík kan wel goed met mijn buurman overweg, maar als diezelfde buurman voortdurend wordt gekoeieneerd door de overheid, dan ga je praten in de trant van DE politie en HET leger.
Het gaat niet om individuen, maar om groepen.
De tijd zal het leren…het is misschien iets teveel gevraagd om na 40 jaar Mubarak binnen enkele weken alle gewenste resultaten voor een ieder te zien…
Je schrijft:
‘Het gaat niet om individuen, maar om groepen’
De heer Strengholt spreekt volgens jou vanuit zijn eigen negatieve ervaring en plakt vandaaruit een etiket op een groep…
Van een predikant verwacht ik een andere (meer neutrale) houding en taal…
In mijn ogen gaan de stukjes op zijn blog geen bijdrage leveren aan de wereldvrede…
Nee, de jouwe ook niet, en de mijne ook niet. Een bijdrage aan de wereldvrede vormen is mijns inziens ook geen criteria om te mogen bloggen.
Die man representeert een groep christelijken in Egypte. Die christelijken ervaren onderdrukking en discriminatie. In het geval van Assuit speelt dat langer en hebben de autoriteiten verboden hekken om hun kerken en kloosters te plaatsen, waardoor ze continu doelwit zijn van extremisten. En nu is er dus een priester door messteken afgeslacht, en hij mag niet bitter en wrang zijn?
Er is gisteren nog een klooster in Wadi an-Natroen aangevallen, diverse bronnen bevestigen dat het leger met scherp en met RPGs (rocket propelled granates) heeft geschoten, waardoor twee monniken en zes medewerkers van het klooster gewond zijn. Tijdens hun aanval schreeuwden soldaten ‘Allahoe Akbar’ en Overwinning’…
In het Makariusklooster in Wadi ar-Rajaan in Fajoem is gisteren iets soortgelijks gebeurd.Het staatsbusbedrijf in Alexandrië rijdt rond met busreclame voor de salafistische Islam.
Tja, dat riekt niet direct naar verdraagzaamheid en goede intenties.
Dat wil niet zeggen dat er in Egypte geen mens te vinden is die anders denkt, maar het geeft wél aan dat het** officiële beleid** discriminerend en onderdrukkend was en is.
Ik snap trouwens niet dat ik dit hier moet gaan verdedigen. Iedereen weet wat er gebeurt, en dat je geen excuses mag zoeken voor moord. Voor, tijdens en , zoals nu blijkt, ook** na** de revolutie blijkt dat de machtshebbers geen boodschap hebben aan het individu, zeker niet als dat een Egyptisch christelijk individu is.