Politiek: Het is chaos, en het blijft chaos, vrees ik.

**Erop of eronder voor de ommekeer in Egypte **

Het is deze dagen erop of eronder voor de ‘revolutie’ in Egypte. Nu wordt zichtbaar wie de macht in het land heeft.

Zaterdag 19 maart organiseert het leger dat aan de macht is, een referendum over de grondwet. Eerder schreef ik daar over, dus nu ga ik niet teveel op de inhoud in, behalve dat het goed is te melden dat de voorgestelde grondwet erg veel macht aan de nieuwe president laat.

Waar het nu op aankomt is dit. De jonge militanten die de prodemocratische opstanden begonnen op 25 januari waardoor Moebarak werd verjaagd, zijn tegen de voorgestelde grondwet. Ze vinden dat het referendum sowieso niet zou moeten doorgaan, maar nu dat toch gebeurt, roepen ze mensen op om NEE te stemmen.

Shadi al-Ghazali Harb, een lid van de oppositionele coalitie, zei aan AFP: “We willen een nieuwe constitutie en een verlenging van de overgangsperiode met de vorming van een presidentiele raad.” Die overgangsperiode tot parlementsverkiezingen moet langer om nieuwe politieke partijen te helpen zich te organiseren voor die verkiezingen. Een presidentiele raad zou nu meteen moeten worden aangesteld om in plaats van de legerleiding het land te besturen. Ook Amr Moessa en Mohammed Elbaradei willen uitstel van het referendum en de verkiezingen.

Maar wie zijn voor het referendum en zullen JA gaan stemmen? Het leger is er voor, de Nationale Democratische Partij (NDP), en de Moslim Broederschap. Die zullen zaterdag JA gaan stemmen.

Als het referendum zaterdag doorgaat en de uitkomst JA is, vermoed ik dat het leger, de NDP en de Broederschap zichzelf veel sterker voelen en dat ze veel minder zullen luisteren naar wensen van de jeugd. Die hebben dan wel het Tahrirplein gevuld maar hebben dan blijkbaar niet de massa van het volk achter zich. Voor de ‘opstandige jeugd’ zou dat een enorme klap zijn. En een enorme opsteker voor Leger, NDP en Broederschap samen.

Gaan de grijze heren toch door met dit land regeren? Ik denk van wel. Maar de jeugd negeren zoals in het verleden, dat zal ook niet meer gebeuren.

En als er toch NEE uit het referendum komt, zijn OOK de rapen gaar, want dan stort Egypte, vrees ik, in een veel grotere crisis dan waarin we nu zitten. Het zal de politieke onzekerheid vergroten en daarmee ook de economische chaos in dit land. Velen zijn de chaos na zeven weken meer dan zat. Dus hoe de uitslag gaat worden? Het zal er om spannen.

Ik ken veel christenen die tegen de voorgestelde grondwet gaan stemmen. In veel kerken worden leden opgeroepen dat te doen, omdat ze een seculiere grondwet willen en niet het voorstel dat nu op tafel ligt.
© Jos Strengholt

Dit heeft M al die tijd gezegd ze zeiden dat hij gek was nou nu blijk van niet we zullen zien wat er gebeurd.

Nee, dat weet ik niet. Zodra ik het hoor, zal ik je informeren. De situatie wordt steeds slechter, er vallen dagelijks doden. Het is onveilig en het voelt onveilig, zelfs voor Egyptische mannen. Men raad je aan niet te stoppen wanneer een groepje mannen daarom vraagt, want dan word je waarschijnlijk beroofd.
In de (duurdere) buitenwijken patrouilleert het leger, daar is het rustig. Mensen nemen bezit van huizen en appartementen als er niemand is. Ze bouwen zelfs, nu iedere controle ontbreekt. Dan moet je het maar weer terug zien te krijgen, want de politie werkt niet.
By the way, christenen mogen zich niet kandidaat stellen voor het presidentsschap. Ik zag een discussie waarin El Baradei bij voorbaat al als ongeschikt werd bestempeld omdat hij te lang weg was geweest en zijn dochter bier dronk. Je wordt dus niet op kwaliteiten beoordeeld.(Hoezo, democratie?)

1 like

@ Petry…

Dat onveilig zijn, gaat dat over in heel Egypte?

Nee. Het leger beschermt bepaalde plaatsen wél: de duurdere buitenwijken in de steden, rijksgebouwen en oveheden, toeristische plaatsen ( voor zover dat mogelijk is)
Iedereen die buiten Egypte is, heeft de KEUZE om te gaan of om niet te gaan. Die keuze moet je zelf maken.
Maar dan nog: Als Egyptische MANNEN ervoor kiezen om NIET te gaan, waarom zou je als niet Egyptische vrouw dan risico’s gaan nemen? Da’s mijn redenering in deze.

De Arabische Lente van Petra Stienen dreigt een Arabische winter te worden, en het is bij lange na geen feest. In tal van landen is de grond doordrenkt met bloed omdat hun krankzinnige leiders er geen belemmering in zien hun eigen volk te vermoorden. En hun Arabische broeders staan erbij en kijken er naar. Saudi Arabië stuurt zelfs troepen om mee te helpen. Soennieten staan lijnrecht tegenover sji-ieten en volk staat op tegen hun onderdrukkers.
Er IS geen Arabische lente. De Arabische lente is een hopeloos romantisch ideaal wat misschien wel is ingegeven door de naieve Westerse manier van denken. Daarom zal het dames-gehalte ook wel zo hoog zijn. Ik mag hopen dat je niet mee gaat zweven met de dames, Irma, want de werkelijkheid is anders!

1 like

Ik zag gisteren een Twitter exchange tussen Monique Samuel en Hadjar Benmiloud
Beiden zeer jong en van Arabische afkomst. Op basis van enkel dát gegeven worden ze door Jan en alleman uitgenodigd om hun mening te geven. Hadjar maakte er een cynische columns van in de Metro, immers ze was nog nooit in Egypte geweest en zelfs in Algerije, waar haar roots liggen, maar één keertje. Beiden zijn ze absoluut niet representatief, maar dat vormt geen belemmering.

Petra Stienen heeft als diplomate in Cairo gewerkt, en later in Syrië. Ze verkeerde in diplomatenkringen. Natuurlijk krijg je zaken mee uit de Egyptische cultuur, maar de mensen waar zij mee te maken had waren van een andere garde als de Egyptische Jan Modaal!
Dan heeft Joris Luyendijk een meer brede kijk op het geheel.

Eerlijk gezegd begin ik het een beetje beu te raken. Mensen laten zich leiden door de emotie…

Geef me één goede reden… :wink:

Gevoel is het onbewuste weten.
Verstand is weten gebaseerd op feiten.
Die twee samen zorgen ervoor dat de juiste besluiten worden genomen.

3 likes

Zodra je je laat leiden door emoties, is dat een kwetsbaarheidsfactor. Omdat het ver staat van de realiteit. Een probleem oplossen lukt eerder en beter wanneer je in staat bent er van een afstandje naar te kijken. Het gegeven dat je emoties kunt laten meespreken omdat ze onderdeel zijn van ons menszijn is natuurlijk onzin. Ik kan honderden negatieve voorbeelden bedenken die weliswaar onderdeel zijn van het menszijn, maar daarom nog niet gewenst zijn!

Nee, het is de stelling : Je laten leiden door emoties. Dat wil zeggen dat je het rationele volledig laat wegvallen tegen het emotionele en die eigenschap voor je beslissingen zorgt. Je mag ervan vinden wat je wil Irm, maar het lijkt me duidelijk dat het een negatieve eigenschap is. Zodra iemand zich laat leiden door wat er gebeurd of gebeurd is, dan geeft hij/zij zichzelf geen keuze meer. De waarheid is dat je altijd een keuze hebt. Het is een keuze hoe je je voelt, hoe je reageert op gebeurtenissen, hoe je omgaat met zaken die ons allemaal overkomen.
Het heeft helemaal niks te maken met gevoelloosheid, maar met het omgaan van de emoties die iedereen heeft.

Tuurlijk, want ‘praten’ is over het algemeen veel duidelijker! Wellicht komt het er nog weleens van;).

1 like

Is er al wat bekend over de uitslag van dit referendum ??
Ben erg benieuwd wat de uitslag is !

Groetjes Hadiya

77,2% VOOR. En niet iedereen is daar even gelukkig mee, want het schijnt de NDP ( Mubaraks partij) en de MB (Moslimbroederschap) te bevoordelen.
De beurs is vandaag eventjes open geweest maar snel weer gesloten vanwege dramatische verliezen. Verder wat excessen: een salafistische imam die presidentskandidaat is, El Baradei die door een menigte werd belaagd zodat hij niet kon stemmen, omdat zijn dochter bier dronk en hij te buitenlands was. Dan is er grootschaalse corruptie op Al Ahzar ondekt en wil gamal Mubarak ONDERHANDELEN over terugbetaling van de miljarden die hij en zijn familie zich toege-eigend hebben. Absurd.

Playing Politics

Dear Jan25 people,

So today the results of the referendum came out, and as expected the YES vote won. In case you didn’t expect it, well, there were 4 reasons why that happened…

So, now what? Well, now is the hard part. This is the part where we stop playing revolution, and start playing politics for the sake of the country…

Het volledige artikel: http://www.sandmonkey.org/2011/03/20/playing-politics/

[RIGHT]
[/RIGHT]

De Egyptische regering heeft zojuist bekend gemaakt dat het vanaf NU een misdaad is om te demonstreren of te staken. Amnesty International heeft bekend gemaakt dat het Egyptische leger zich schuldig (heeft) gemaakt aan het sexueel mishandelen van vrouwen. Ze kregen electrische schokken aan de geslachtsdelen ( dat doen ze bij mannen ook zo) en zelfs hun maagdelijkheid werd getest. Dus demonstreren of staken kan leiden tot dit soort taliban praktijken. Dit is niet Iran maar doodgewoon Egypte. O ja, de noodtoestand is nog steeds van kracht. Andere poppetjes, zelfde spel.

1 like

Nee, ik denk dat velen nog in de illusie verkeren dat het allemaal beter zal gaan worden. Ik lasvanmorgen een stukje over de president van Syrië, die de functie van zijn vader overnam. Die zoon wilde hervormingen doorvoeren, deed dat ook, maar de heersende elite, de vriendjes van zijn vader, frustreerden elke poging stelselmatig zodat zoon toegaf en hetzelfde als zijn vader ging regeren.
Die heersende elites zijn het probleem, de mindeheid van hooguit 10% die 90% van het kapitaal bezit en alleen maar rijker wordt. De rest wordt steeds armer. Op zeker moment wordt dat niet meer geaccepteerd en een keten volksopstanden zoals nu is het gevolg.
Die mensen zijn arm, gefrustreerd, boos en vooral onderontwikkeld. Ze willen verandering en wel nú. Ze hebben geen vertrouwen in anderen, ze kennen geen politiek of campagnes, hebben kortom geen idee hoe het allemaal werkt.

2 likes

Jammer dat het altijd zo moet gaan…

In vele " arme " landen werkt het ook zo, de rijken hebben de macht ( door hun vermogen ) en onderdrukken de armen…

En dat je nu niet meer mag demonstreren en staken, lijkt me vreselijk voor die bevolking daar ( mocht het trouwens vroeger we,l Petry ??), die dacht en misschien nog steeds denkt, dat hun acties wat zouden uitmaken voor de democratie, maar zoals als het er niet uitziet, is het dus bijna allemaal voor niks geweest !!
Of zie ik dit verkeerd ??
Zijn er nog voordelen uit voort gekomen voor de bevolking ??

Vrijheid van meningsuiting is wat opgerekt. Hoewel er een groot aantal televisiejournalisten cq. programma’s ineens verdwenen zijn. Het is allemaal heel logisch: de enige organisaties waar nog enig systeem in zat waren het leger en de moslimbroederschap. Op het moment dat bestaande systemen omvallen zal er dus een alternatief geboden moeten kunnen worden. Dat kúnnen alleen die twee instanties zijn.
Het leger en de moslimsbroederschap zeggen (nog) niet te willen regeren. Natuurlijk niet.
Er staat een gigantische klus te wachten als je daadwerkelijk de corruptie uit de samenleving wilt laten verdwijnen. Als je écht een eerlijkere verdeling van kapitaal en macht wilt. Dan zou het slimmer zijn om dat door de goedwillende nieuwkomer te laten doen waardoor het volk later democratisch voor degene met het stabiele systeem zal gaan kiezen.
Het is manipuleren en spelletjes spelen. Zoals de hele samenleving daar werkt.
Triest voor de onderlaag…

De oude minister van binnenlandse zaken gaf zélf opdracht om op demonstranten te schieten, en de onenigheid binnen de MB groeit. http://strengholt.blogspot.com/
Weet je, als je het verloop van revoluties bekijkt, zijn ze allemaal hetzelfde. Syrië belooft hervormingen en Libië is in het overmydeadbody stadium.
Ik wordt er triest van. Al dat bloedvergieten waar uiteindelijk gewoon een herhaling van feiten gaat plaatsvinden. Op "we are all Khaled Saeed’ vond ik vandaag een filmpje waarop slachtoffers gefilmd werden. Een Syrische jonge man die door zijn hoofd geschoten was, en waarvan de lippen nog bewogen. Die hebben we in Egypte ook gehad. En waarvoor? Voor nóg een periode waarin men de illusie heeft dat er iets zal veranderen en waarop een periode zal volgen waarop men aanvaard dat het allemaal Gods wil is…