Vragen

Mijn vriend en ik gaan eind oktober 2 weken naar Sri lanka met de backpack.
We willen dus in principe alleen met openbaar vervoer reizen.
We hebben een route gemaakt, misschien kunnen jullie hier kritisch naar kijken. Wij houden meer van de natuur en daarom hebben we vanwege de beperkte tijd de culturele steden in het noorden achterwege gelaten.

1. 's morgens aankomst en de dag bijkomen/ Negombo verkennen.
  2. Negombo naar Kandy 's middags theeplantages en theemuseum
  3. Kandy: Tempel van de tand, olifantenweeshuis
  4. Kandy naar Nuwara Eliya
  5. Nuwara Eliya: Horton plains, worlds end
  6. Nuwara Eliya: rustdag evt nog iets in omgeving doen.
  7. Nuwara Eliya naar Ella
  8. Ella adventure park of ?
  9. Ella: Little adam’s peak
    10: Ella: Ella rock
  10. Uda Walawe
  11. Uda walawe naar Negombo
  12. Negombo stranddag en 's avonds terug vliegen

Maar ik heb een paar vragen:

• Heeft iemand ervaring met de treinreis van Colombo naar Kandy? Zou het mogelijk zijn om op de dag van aankomst nog naar Kandy te reizen of is dat ivm reserveren niet mogelijk? in de LP staat dat een dag van tevoren reserveren een must is.
  • Zijn er mensen die ervaring hebben met Ella adventure park? We zouden gaan vanwege de aparte overnachtingsplek.
  • We willen dus een safari naar Uda Walawe gaan doen. Maar ik kan nergens vinden hoe wij vanuit het centrale gedeelte het makkelijkst/snelst daar komen. Kan iemand mij vertellen hoe wij het beste daar kunnen komen? Vanuit Ella? Of is een andere plaats meer aan te bevelen.
  • En misschien iemand ook een idee of het vanuit daar te doen is om nog naar Sinharaja NP te gaan? En of het ook aan te bevelen is?
  • Ik heb nog een dag over om ergens langer te verblijven of om nog iets te doen, wat bevelen jullie aan?

Alvast bedankt voor de reacties!

Hoi hoi,

Niet echt strandweer dit seizoen dus prima om stranden (m.u.v. Negombo maar dat is een relatief slechte) over te slaan. En Culturele Driehoek, overigens ook vol van natuurgebieden en dieren, is altijd subjectief.
1] Trein, zie dit overzicht

Ik zou via Internet Rajadhani of Exporail reserveren, maar het is uiteindelijk jullie afweging.
2] Ze blijven de naam wijzigen, denk dat het nu deze is

maar er waren in het verleden ook de nodige negatieve reviews, vooral vanwege wel erg basic faciliteiten en veel beestjes in de kamer voor een wel erg hoge prijs.
3] Kan ook vanuit Ella ja. Bus richting Tissa, uitstappen Thanamalwila, en dan bus naar westen nemen - die gaan allemaal over de UW dam en de parkingang. Totaal uurtje of 3-4. Let wel, safaris 6-9 uur ochtend en 3-6 uur middag.
4] Is te ver van Embilipitiya voor dagtrip, ook omdat de 9 uur of zo binnen wilt zijn. Je zou vanuit Embilipitiya via Matara met bus naar Deniyaya kunnen gaan, dan volgende ochtend safari, en dan middag naar pakweg Unuwatuna. Dat is dan echter 2 nachten extra. Wij vonden de Sinharaja safaris leuk behalve het leger van bloedzuigers dan.
5] Galle zien, bijvoorbeeld vanuit Unuwatuna. Naarden-Vesting-in-de-tropen.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Dankje voor de snelle reactie, maar dit roept nog wat meer vragen op.
Ella adventure park of hoe het nu heet valt wat mij betreft af. Zijn er misschien mensen die ervaring hebben met andere speciale overnachtingsplekken op deze route?
Ik begreep dat je ook in het Uda Walawe NP kan overnachten/kamperen, heeft iemand daar ervaring mee qua prijs en hoe te reserveren?

De ‘tented camps’ die claimen in UW, Yala enzo te opereren zijn fake. Sinds zeker een jaar zijn ze gedwongen verhuisd naar plekken vlak buiten het park-hek, o.a. wegens verstoring op het milieu die ze veroorzaakten. Bovendien vinden wij hun prijzen, rond de 400 USD per nacht, in geen enkele verhouding staan tot wat je krijgt; een luxe hotel zoals Kalu’s Hideaway of iets minder luxe zoals Pavana Resort niet te ver van de park-rand is voor ons beter.

Kamperen is voorzover we weten alleen mogelijk als je een officieele park bungalow huurt, die staan in kleine enclaves in het park. Zijn erg moeilijk om te boeken, moet veelal maanden vantevoren via het departement van wildbeheer in Colombo.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Nog een vraagje, Wij landen 's morgens om 8.30 op Colombo. We twijfelen of we diezelfde dag nog naar Kandy reizen, of dat we een dag in Negombo blijven.
Vanuit het vliegveld naar een hotel in Negombo is waarschijnlijk het makkelijkst per tuktuk?
Hoe komen we van het vliegveld of vanuit Negombo het snelst in Kandy met het openbaar vervoer?
Als we eerst naar Colombo reizen kunnen we met de trein, maar dan zouden we dus eerst 1,5 uur met de bus naar Colombo moeten?
Of gaan er vanuit het vliegveld ook bussen rechtstreeks naar Kandy?

Hoi hoi,

• Vliegveld naar Negombo is makkelijkst met taxi van de transport desks. Kost iets van Rs 1500. Tuktuk is iets van de helft daarvan maar dan moet je bagage erin passen en moet je naar buiten lopen naar de weg buiten de hekken (bij uitgang gebouw naar links, tot waar de terminal-weg naar de hoofdweg gaat); iets van 300 m extra.
  • Negombo-Kandy zijn direkte bussen, rond de 4 uur, gaan langs Katunayake bus stand. Airport-Kandy zijn diezelfde bussen (iets van 3:30 uur naar Kandy). Maar dan moet je eerst met gratis bus 187 of EX03 vanaf Arrivals de 1500 meter naar de bus stand afleggen, en dat kost je half uur inclusief wachten tot die bus vertrekt.
  • Bus 187 naar Colombo is inderdaad 90 minuten, bus EX03 is 60 minuten omdat ie de E-way gebruikt maar prijs dan ook 2.5 x zo hoog (130 ipv 53 rupee).

Sukses,

<Erik> & [Sandya]