Vragen vragen vragen en onduidelijkheden

hallo iedereen

ik heb een paar vragen en ik hoop dat iemand die voor mij kan beantwoorden.

1. moet je invoerrechten betalen als je persoonlijke, gebruikte, spullen mee wil nemen, zoals huishoudelijk apparatuur, kleding en uiteraard nederlandse lekkernijen?

2. hoe lang duurt een inklaring? hoe werkt het? en welke kosten komen hier bij kijken? ( ik neem ongeveer 100 kilo mee, als het aantal kilo’s van toepassing is.

3. Waar kun je een internationale ongehuwdheidsverklaring halen? wat kost dit? en kun je deze ook meteen in het turks meenemen? of moet je deze laten vertalen?

ik hoop dat iemand me kan helpen…
iemand tovallig ook nog ervaring met wbs? ( world wide baggages )

In Nederland of in Turkije? In Nederland, op het gemeentehuis. In Turkije, op het nufus kantoor, vraag dan naar de internationale huwelijksbevoegdheidsverklaring (evlenme ehliyet belgesi), die wordt geaccepteerd als ongehuwdheidsverklaring

Hallo I.L.

Even over het invoeren van je spullen,ben je Nederlander,en of heb je een Turks paspoort???
Als Turks staatsburger gaat het meenemen van goederen iets makkelijker(vooral als je voorgoed terugkeer naar Turkije).
Als je als Nederlander goederen in gaat voeren,of het nu gebruikt of nieuw is,dan adviseer ik je om het niet te doen.
Omdat je veel geld moet betalen aan de grens aan invoerrechten,en Nederlandse lekkernijen??? daar moet je mee oppassen,omdat je zit met besmetting i.v.m. BSE (gekke koeien ziekte).
Het inklaren zal als je in Turkije alles geregeld hebt tamelijk vlot gaan,maar als je niet de juiste documenten hebt, dan kan het wel eens een lange en kostbare tijd duren.
Ik adviseer je om huishoudelijke apparatuur gewoon in Turkije te kopen(ben je veel goedkoper uit).
Groetjes van Antoine uit Breda