Hai,
Ik ga samen met mijn vriend ruim 3 maanden reizen door Argetinie, Chili en waarschijnlijk ook Bolivia en Uruguay. We vertrekken 6 december en komen 9 maart weer terug. We vliegen heen en terug via Buenos Aires maar ik had nog een paar vraagjes.
- We gaan sowieso naar Argetinie maar we willen ook graag naar Chili en Bolivia (en heel misschien zelfs Peru en Uruguay). We hebben niet heel veel geld tot ons beschikking 1000 euro voor 1 maand per persoon (we willen dan ook gewoon in hostels slapen, zelf koken, niet uitgaan, met de bus etc.) Ik heb al gelezen dat het Zuiden van Argetinie heel duur is dus we willen vooral een beetje in het Noorden-Midden blijven van Argetinie. December tot met maart zijn hele goede periodes voor Argetinie&Chili maar ik heb inmiddels ook gelezen dat het juist slechte periodes zijn voor Bolivia en Peru. Mijn vraag is dan ook; Welke volgorde is het beste ? Wij willen dit rondje in 3 maanden maken maar we hebben buiten de tickets nog niets vastgelegd.
-
Buenos Aires -> naar midden argetinie -> omhoog door Chili -> Bolivia -> evt. Peru -> Terug door Noord Argetinie -> Buenos Aires -> (indien tijd/geld over ‘‘even’’ naar Uruguay met de boot->) Amsterdam
-
Buenos aires -> Noorden van Argetinie -> Bolivia -> evt. Peru -> Chili -> midden Argetinie -> terug naar Buenos Aires -> (evt. Uruguay ->) Amsterdam.
En heeft het uberhaupt zin om naar Peru te gaan gezien de tijd/reisafstanden/seizoen en moeten we misschien zelfs Bolivia laten schieten gezien het seizoen/tijd? Hoe erg is het regenseizoen in Bolivia? En kunnen we het misschien beter bij Argetinie en Chili laten?
- Wij blijven ongeveer 93 dagen dus wij moeten sowieso een keer naar het buitenland om ons visum te verlengen. De ambassade in Nederland zegt dat je maar 2x 90 dagen krijgt. Kan je gewoon van Argetinie, naar Chili naar Argetinie naar Bolivia weer naar Argetinie, naar Uruguay naar Argetinie reizen. Of mag je dus maar 1x een uitstapje maken buiten Argetinie? In ons geval moeten we dan van Bolivia naar Chili (of andersom) reizen en Uruguay laten schieten… Inprincipe blijven we binnen die 180 dagen dus daar ligt het niet aan. Ik hoop dat jullie mijn vraag een beetje begrijpen.
Groetjes
Judith
Dat vormt geen enkel probleem. Ik heb op een maand tijd stukken van Chili-Argentinie-Bolivia gedaan. Ik denk zelf dat ik totaal 3x Argentinie, en 2x chili ben uitgegaan en weer ben binnengekomen en dat was geen enkel probleem hoor ;).
Hola Judith,
Van december tot maart is in Argentinië/Chili in zoverre een goede periode dat het hartje zomer/begin najaar is… dat betekent flinke hitte, zeker in het midden & noorden. Januari & februari is het trouwens tevens zomervakantie hier, dus op veel plaatsen (zoals de kust en de Sierras de Córdoba) erg druk met Argentijnen. De Chilenen gaan massaal naar de Pacifische Oceaan.
Zelf ben ik ooit een maand in Peru op vakantie geweest in januari en dit beviel ons uitstekend. Nu ben ik geen echte Peru of Bolivia-kenner, maar waarom zou die periode slecht zijn om Peru/Bolivia te doen? Als het is voor het regenseizoen… daarmee heb je in Argentinië/Chili ook te maken.
Hoop dat je wat aan deze info hebt, volgens mij maakt je volgorde dus niet zoveel uit…
groet,
Jan
ik zou peru en bolivia eruit halen en me volledig op argeNtinie en chili concentreren, van midden en noord argentinie weet ik (nog) niet zoveel maar als je ter hoogte van puerto montt in chili de grens oversteekt heb je aan chileense zijde het merengebied waar je heerlijk door de mooie natuur richting santiago kunt reizen met onderweg mooie vulkanen en mooie nationale parken.
ook kun je overwegen om een stuk zuidelijker de grens met chili over te steken en over de carretera austral naar puerto montt en verder naar santiago te reizen.
vanuit santiago kun je dan weer verder naar noord chili wat ook erg mooi is en vanuit san pedro de atacame kun je 4 daagse jeep tochten boeken naar de hoogvlakte en de zoutmeren van bolivia.
vanuit noord chili steek je vervolgens de grens naar noord argentinie weer over en ga je weer zuidelijker.
ik zou peru en/of bolivia een andere keer doen want deze landen verdienen het echt om grondig bereisd te worden net zoals argentinie en chili.
wij gaan volgend jaar voor de 4e keer naar chili, dit keer om de carretera austral van noord naar zuid en weer terug te verkennen.
eerder deden we al het meren gebied, patagonie, noord chili en dit land blijft me verbazen door zijn schoonheid.
succes