Hoi iedereen!
Per 1 september verhuis ik van het hoge noorden naar onze zuiderburen. Ik start daar in oktober met de studie diergeneeskunde
aan de universiteit van Antwerpen. Een grote stap, want ik verlaat ook nog eens voor het eerst het ouderlijk huis. Samen met een
studiegenootje van mijn huidige stap gaan we dit avontuur aan.
De meeste grote zaken zijn dan ook al geregeld, zoals aanvraag DUO Buitenland, OV-vergoeding en inschrijving aan de universiteit.
Ik heb gezien dat op veel vastgoedsites zoals Immoweb en Kapaza er voldoende appartementen binnen onze prijsklasse te vinden en is alles per direct instap klaar. Daarom kan een huisje pas op het laatste moment geregeld worden. Evenals uit- en inschrijving bij de gemeentes.
Echter heb ik toch wat vraagjes aan jullie.
Momenteel zit ik bij de Rabobank voor zowel mijn betaal- als spaarrekening, Rabobank is er in België niet. Na een gesprek met mijn bank bleek het geen probleem te zijn als ik bij hun bleef. Alleen bij problemen zoals blokkering of het inslikken van de pas ben ik verder van huis. Er bestaat de mogelijkheid om iemand in Nederland te machtigen deze blokkering op te heffen, maar ik kan mezelf ook aansluiten bij een Vlaamse bank. Wat zouden jullie doen?
Dit is ook het moment waarop ik mijn bejaarde telefoonabonnement moet opgeven. Want evenals Rabobank is er ook geen Hi/KPN in België. Wat is een goede mobiele telefoonprovider in België die betaalbaar is voor studenten?
Is er in België ook zoiets als huurtoeslag?
Wat moet ik vooral niet vergeten te doen of te regelen?
Alvast bedankt!!
Groetjes Saskia