hoy allemaal ,
wie heeft informatie voor mij .
ik wil graag naar belgie immigreren vanuit nederland.
groetjes
Sarghini
hoy allemaal ,
wie heeft informatie voor mij .
ik wil graag naar belgie immigreren vanuit nederland.
groetjes
Sarghini
emigreren…
wonen EN werken hier?
als je hier wil werken is het belangrijk te weten welke sector.
Ik heb - professioneel gezien - al gemerkt dat de Franse taal bij Nederlanders geen hoogvlieger is… alle onthaal, bediende en toeristische functies, al leidinggevende functies zijn frans vereist…
tis maar dat je het weet ![]()
blijkbaar is de rest hier goedkoper
huurhuizen kosten wel veel geld
hoi…
Merci bien de votre reaction,
de taal is voor mij geen probleem,Nederlands,France,Duits,Engels en zelfs Arabich…
of ik in de toeristische branche een baan krijg dat is de vraag,en wat ik allemaal er voor doen om in belgie alles wettelijk geregeld krijg…
groetjes en bedankt,
er komt veel bij kijken
naar waar zou je verhuizen? hou dan in elk geval de website van de gemeente eens in het oog
en www.vdab.be
www.vlaanderen.be (voor vlaanderen) vind je al heel wat info
en kzal mss nog wel een en ander vinden, maar ben op dit moment wat inspiratieloos
Hallo,
Ik heb vorig jaar hetzelfde gedaan als jij. Ben van Nederland naar België verhuisd, maar net de grens over maar toch. Het enige verschil was dat ik wel al een baan had in België vantevoren.
Wat je moet regelen om hier naar toe te verhuizen is natuurlijk een woning. Ik zelf vind de huurprijzen hier een stuk goedkoper dan in Nederland, ook zijn de huizen over het algemeen in veel betere staat dan in NL.
Je zult je moeten uitschrijven in de gemeente in NL en inschrijven in de gemeente in B. Je hebt daarvoor het uitschrijvingsbewijs nodig, bewijs van goed gedrag, bewijs van tewerkstelling (dus dat je een baan hebt), dit wordt ook gecontroleerd door even een telefoontje met je baas te plegen. Verder hebben ze de nodige pasfoto´s nodig. Dan krijg je een verblijfsvergunning voor enkele weken, in die weken zal de politie bij je thuis onaangekondigd op bezoek komen om te controleren of je er ook echt woont. Daarna krijg je bericht dat je je tijdelijke verblijfsvergunning krijgt, deze is dan 5 jaar geldig. Maar dit kan per gemeente verschillen, dus mocht je een woning gevonden hebben, dan kijk je het beste even op de site van de gemeente om precies te zien wat je nodig hebt.
Als je in B gaat werken moet je je ook in B aanmelden bij een mutualiteitsverzekering dat is zeg maar de zorgverz in NL. Allen kost deze ca. EUR 4 per maand, afhankelijk van waar je je aansluit. daarnaast is het wel verstandig een hospitalisatieverz af te sluiten want dit is niet verzekerd bij de mutualiteit. Mocht je hier naar de dokter moeten dan moet je die eerst vooraf betalen en daarna de rekening indienen, vergeet dus niet zoals mij geld mee te nemen want pinnen kun je bij de meeste niet.
Verder ligt het loon hier een stuk lager dan in NL, maar daarvoor moet je wel bedenken dat je geen EUR 120 per maand kwijt bent aan ziektekostenverz, de huren lager zijn etc. Internet is wel een pak duurder hier, net zoals de boodschappen, dat geluk heb ik dan door even de grens over te rijden en ze dan toch nog in NL te halen ![]()
Mocht je in NL blijven werken en in B wonen of vv dan moet je rekening houden dat je belasting betaalt in het land waar je werkt. Voor grensarbeiders vanuit NL is er echter een compensatieregeling van de belastingdienst. Dit houdt in het kort in dat je in B meer belasting betaalt dan in NL, maar dit verschil dan weer terug krijgt van de NL´s belastingen. klinkt ingewikkeld maar valt best mee, anders even contact opnemen met de grenskantoor in bijv. Maastricht.
Goed geloof dat dat het ongeveer was, mocht je nog iets willen weten dan geef maar een gil, misschien heb ik het antwoord dr op of weet ik waar je terecht kan in ieder geval veel succes
groeten