Werk gevonden in belgie, maar blijf ik in NL of verhuis ik mee

Hallo,

ik heb een hele leuke job gevonden, een echte uitdaging die ik niet voorbij wil laten gaan, in Belgie, maar nu zit ik met een dilemma, blijf ik wel gewoon in NL wonen of verhuis ik mee?
Wie weet hoe dat belastingtechnisch in elkaar zit?!
Ik wil eigenlijk niet gelijk mijn huurhuis opzeggen, want je weet maar nooit, maar wil dan voorlopig tijdelijk iets huren in Belgie zodat ik niet iedere dag op en neer hoef.

Wie heeft ook voor deze keuze gestaan en kan mij adviseren?

Alvast bedankt!

Grtzz J.

Als u in Nederland woont en in België in loondienst bent, heeft u sinds
januari 2003 te maken met het nieuwe belastingverdrag tussen
Nederland en België. Dit verdrag bepaalt onder andere waar u belasting
over uw arbeidsinkomsten moet betalen. In de meeste gevallen zult u
in België belasting betalen over uw Belgische loon. In
Nederland heeft u in dat geval recht op financiële compensatie. Ook moet
u meestal in België premie betalen voor de sociale zekerheid. Uw
Belgische werkgever houdt daarom naast belasting ook socialeverzekeringspremies
in op uw loon.

Dank je wel voor het antwoord.
Deze info had ik inderdaad al meegekregen.

Maar is het nu gunstiger om in Nederland te blijven wonen met de inhoudingen zoals boven vermeld of me officieel in te gaan schrijven in Belgie?
(En dan dus ook mijn huis opzeggen?)

De sociale voorziening is anders geregeld dan in België; je kan zeggen dat de service in België beter is, maar die voorziening kan je in Nederland ook nemen + de financiële toestand van die voorzieningen is in NL een pak beter (pensioen is daar dan ook navenant hoger). Leven in NL is niet per se duurder; aankopen in de winkel zijn er dankzij de prijzenoorlog zelfs een pak goedkoper.
Pluspunt voor om in Belgie te wonen,de woningen in Belgie liggen relatief goedkoper dan in Nederland.(daar moet je ook rekening mee houden)
O’ja was het nog vergeten te zeggen.
Als u in Nederland woont en in België werkt, bent u in België verzekerd tegen ziektekosten. U moet zich hiervoor inschrijven bij een Belgisch ziekenfonds naar keuze. U betaalt dit ziekenfonds ongeveer € 50 lidgeld per jaar. Daarnaast houdt uw werkgever een ziekenfondspremie van 3,55% in op uw loon.

1 like

Wellicht nog nuttige info via deze links:

(info door een ziekenfonds, keuze van een ziekenfonds is idd vrij)

1 like