Enigsinds omslachtig maar het is niet anders,
Ik ben woonachtigh in Br, ik kan voor 4 a 6 maanden werkzaam zijn in NL. Kan dit onder BR voorwaarde (m.a.w. moet is alle belastingen, niet enkel loonbelasting maar ook sociale lasten afdragen in NL doen) Ik maak van de sociale voorzieningen namelijk geen enkel gebruik (ook heb ik hier geen recht op omdat in niet in NL woon). Naarmijn gevoel moet ik in NL kunnen werken met enkel de loonbelasing aldaar af te dragen (circa 8%) weet iemand hoe dat zit, anders is er nog een mogelijkheid om als ZZP’r in NL te werken maar is wat omslachtiger i.v.m. de minimale eis van 3 werkgevers.
Tijdelijk werken in Nederland moet gewoon kunnen, lijkt me.
De vraag is (volgens mij) hoe het vervolgens met je belastingaangifte zit. Is het feit dat je in Nederland al belasting hebt betaalt voldoende om het inkomen niet nog eens in Brazilië te hoeven opgeven, of moet je het in Brazilië opgeven en wordt de BR en NL belasting netjes verrekend vanwege het bestaande belastingverdrag?
Ik heb mij wel eens door een BR accountant laten vertellen dat je het in het buitenland verworven inkomen, waarover daar belasting is betaald, in Brazilië niet hoeft op te geven. Hij wist duidelijk wel het een en ander van internationale zaken, maar ik durf er geen eed op te doen.
Bedankt voor je reactie, het belasting verhaal is me wel duidelijk, maar hoe zit het met de sociale afdrachten, volgens mij moet ik enkel belasting betalen en geen sociale afdrachten, weet je hier iets meer over (belasting buitenlandse zaken te Heerle is ongeveer 8%) Maar het grootste deel van je loon gaat op aan Sociale lasten, hiervan maak ik immers geen gebruik (WW, WAO, AOW, Ziektewet etc.)
Was leuk om je even “live” te spreken!
Mijn zaken in NL worden geregeld door Paul Vos / www.belastingbesparing.com
Daar kun je deze vraag rustig stellen!
Ik “verdien” in NL uit kapitaal maar ben niet meer woonachtig, en betaal daarom laag tarief en geen voorzieningen.
Ik weet niet hoe het zit met inkomsten uit arbeid, maar ik kan me nauwelijks voorstellen dat je voorzieningen moet betalen (afhankelijk periode dat je daar werkt…).