Welke papieren voor Belgie?

Heyhey iedereen ff een vraagje wie kan me uit de brand halen ? het is nl zo ik wil gaan wonen in belgie en werken nu heb ik hier in nederland een baan maar wil dat dus daar hebben nu heb ik zoveel sites gezien en me hoofd zit te tollen ervan, wie kan me makkelijk vertellen wat ik nodig heb om een woning te huren en werk te krijgen daar ik heb wel een nederlandse id kaart dus dat is geen probleem maar welke apieren ik verder nodig heb voor alles ik weet het niet dus ik hoop dat iemand me kan helpen alvast bedankt :dag:

Hallo, ik heb jaren in Belgie gewoond en woon nu weer in Nederland maar wat je nodig hebt verandert steeds. Je kunt het beste contact opnemen met bureau Belgische Zaken in Breda tel.nr. :076-5485840. Die kunnen je alles haarfijn uitleggen. Suc6

okee super bedankt k ga ze zeker bellen dank je wel :teeth:

uit ervaring bij het werken met nederlanders, deze tip
als je naar belgie komt… zorg ervoor dat je frans voldoende is! zeker naar werk toe!
ivm dit: eures is handig naar alles toe, om werk te zoeken: VDAB (vlaanderen), Actiris (brussel), Forem (wallonie)

je hoeft toch niet perse frans te kunnen om in belgie te kunnen wonen :paranoid:je hebt toch ook het vlaamse gedeelte :question:

om te wonen geen probleem
zoals ik zei: om te werken wordt het heel vaak verwacht
heb zelf ondertussen al een aantal nederlandse mensen proberen te helpen in hun zoektocht naar werk, maar dat werd vaak afgeketst omwille van het gebrek aan kennis van de franse taal.
In vlaanderen wordt idd nederlands gesproken, maar frans is tweede taal, en wij MOETEN het kunnen… helaas

ik ben zelf belgische en idd het is een must als je Frans kunt spreken… Maar… je bent geen sukkelaar als je het niet kan. Ga je in Gent Antwerpen of Limburg Brugge soliciteren zullen ze niet veel vragen naar u Franse taal. Maar wil je in Brussel gaan werken daar is het een groot belang dat je vloeiend tweetalig bent. Je moet wel ook rekening houden of je wil gaan wonen in een stadje of dorpje dicht bij de Franse of Waalse grens dan ga je ook niet ver geraken met uw Nederlands. En btw na een tijdje in Belgie te wonen zult ge u Frans wel leren en geef zelf toe dan kan je trots terug keren naar nederland en zeggen dat je de Franse taal onder de knie hebt. Heb je nog vragen over Belgie-Belgique stel ze mij maar…

@ laure anne
wat je zegt klopt
maar naar werk toe… ze vragen HEEL veel naar het frans. De laatste tijd zelfs meer en meer in arbeidersfuncties
uitdaging: www.vdab.be en bekijk wat vacatures. zowat alles in de administratie en hoger geschoolde functies wordt het vereist.
ben zelf net klaar met een wervingsactie voor een internationaal bedrijf. zochten mensen als kassierster, verkoper, keukenpersoneel, en rara, jawel hoor, bij allen werd een basis(!)kennis frans verwacht. de winkel opent echter in hartje vlaanderen
dus hou hier zeker rekening mee!
Veel vlamingen, en dan vooral jongere mensen, hebben ook meer en meer moeite met de franse taal (ik vind trouwens dat ik die in vlaanderen niet zou moeten spreken). Bij Nederlanders lijkt het mij een nog groter probleem, gezien het geen standaardtaal is in het onderwijs.
Ik geef het mee voor wat het waard is
maar in de privésfeer kun je met nederlands uiteraard meeeeeer dan voldoende je plan trekken :slight_smile: (als je tenminste uit ons juridisch systeem wijs raakt) :slight_smile:

ik vind dit een beetje vreemd, ik heb familie wonen in belgie in het franstalige gedeelte, daar spreken ze geen woord nederlands (zelfs mijn nicht en neef spreken geen nederlands terwijl hun moeder gewoon nederlandse is), en dan zal het zo moeten zijn dat je wel frans moet spreken, als je in het vlaamse gedeelte woont of werkt??? Je hebt trouwens ook een duits gedeelte in belgie dan zou je ook nog duits moeten spreken.

yep
dat is nu de grote frustratie van heel wat vlamingen…
In wallonie is de mentaliteit: Nederlands is te moeilijk, we leren engels als tweede taal. In vlaanderen hebben we de keuze niet, aan 11 jaar wordt frans erin gepropt.
Op zich vind ik dat niet erg, maar ik heb een hekel aan het feit dat frans aan vlamingen wordt opgedrongen als tweede taal, terwijl Engels interessanter is, PLUS dat wij uit solidariteit frans moeten leren, maar dat het uit waalse kant niet hoeft…

Dat is de ganse gevoeligheid van de taalkwestie in België. Volg de politiek, er is nog steeds geen regering sinds de verkiezingen in 2007… en dat allemaal omwille van die taalperikelen. Dat ligt hier zeer gevoelig.
En nogmaals als je mij niet gelooft:
www.vdab.be : bekijk om het even welke vacature in de bediendesector, zelfs in de arbeiderssector zul je er al genoeg vinden (in vlaanderen)
en bekijk het lessenpakket van een standaard vlaams scholier in het eerste middelbaar (vergelijk ook met walen).

ik zeg niet dat je frans hier kost wat kost nodig hebt om te overleven, inteegendeel. Nederlands is in het dagdagelijks en privéleven uiteraard meer dan voldoende!
maar als je wil werken in belgie, om het even waar, dan moet je daar echt rekening mee houden (dat de kans erin zit dat je kennis moet hebben van het frans).
dat is nog zoiets: door de vlaamse overheid wordt het NEDERLANDS diploma!! voor toerisme hier niet erkend, net omwille dat frans niet standaard in de lesenpakketen zit…

als eerst me excuses beste mensen voore het laat reageren ben ziek geweest dus kon even niet kijken en reageren, maar ik wil jullie super bedanken voor jullie raad en advies allemaal ik weet nu in ieder geval dat ik ff een franse cursus moet gaan nemen gelukkig kent me verloofde vloeiend frans dus das weer een meevaller hahaha en waarschijnlijk gaat het antwerpen worden. lijkt me toch wel een van de leukere plekken om te wonen, dus ik ben erg benieuwd :biggrin:

Pros : heb al 28 jaar een bedrijf in Belgie en doe ook veel zaken met Wallonie en Frankrijk. Bij ons in het bedrijf spreken alleen de Hollanders Frans en de Belgen geen woord

dus eigenlijk hoef ik geen frans te leren begrijp ik eruit ?

als je in Antwerpen gaat wonen kun je daar als je er zin in hebt altijd een cursus frans doen maar om er gewoon te leven heb je echt geen frans nodig hoor. Ga je werken op kantoor en kom je in contact met franstaligen dan uiteraard wel

oh okee gelukkig, nee hoor het zal simpel werk worden gewoon in de schoonmaak of fabriekwerk

en hoe zit het met gent eigenlijk?

Gent… voor schoonmaak of fabriekswerk? zeker mogelijkheden!
mind: veel is in industriezone, dus eigen vervoer is dan wel handig!
indien concrete tips rond werken in gent nodig pm!