Hallo iedereen,
Ik speel met het idee om te verhuizen naar Bulgarije maar zit nog met wat vragen.
Het verhuizen op zich is niet zo een probleem maar ik zou wel nog een groot deel van de tijd in Belgie zijn. Ik zou wel mijn domiciliering daar nemen. Wat zijn de kosten van een bank in BG en wat zijn de kosten als je dan betalingen zou doen in B? Welke bank word aangeraden om te nemen in BG? Ik zag dat BNP daar ook zit maar blijkbaar zijn dit meestal filialen en heb je niet dezelfde ‘veiligheid’ als de filialen in B of NL als ze daar moesten frauderen. En verder een gsm abonnement, wat kost dit ginds en het zou dus een moeten zijn met genoeg roaming data voor als ik in B ben. Ook bv gas, electriciteit, water, internet en tv, wat kost dit maandelijks.
Alvast bedankt voor jullie feedback. Heel veel vragen maar verhuizen naar een ander land gaat natuurlijk niet over een nacht ijs.
Groetjes, Benjamin
Niemand?
Hallo BenjiM,
Ik heb zins een aantal jaren een tweedehuis in Bulgarije waar ik gemiddeld 3 maanden per jaar woon/verblijf .
Ben je al eens in Bulgarije geweest?? Anders zou ik zeggen ga er eens naartoe met eigen vervoer en maak een trip door Bulgarije, hotels zijn goedkoop en meestal heel erg goed en via intenet booking site’s gemakkelijk te boeken.(Booking.com) Uit eten is ook spotgoedkoop.
Het wonen in Bulgarije is spotgoedkoop. Maar je moet een paar dingen in de gaten houden.Je kunt er voor weinig geld een huis kopen, dit gaat relatief eenvoudig en snel, en je hoeft tegenwoordig ook geen firma meer op terichten om een huis te kopen maar als je bijv een auto op naam wil zetten heb je wel weer een firma nodig als je niet permanent in Bulgarije woont. Kosten huis kopen zijn ook laag kost ongeveer 300 euro inclusief overdrachts belasting. Een firma oprichten kost ongeveer 200-250 euro eenmalig en je moet 1x per jaar de boekhouding laten doen/insturen door een boekhouder, is er drie jaar geen activiteit in de firma ben je hier van vrijgesteld.
Water is relatief goedkoop, stoom kost 9 cent per kw in het hoge tarief en in het lage tarief 4,5 cent per kw vaste kosten zijn 1.50 euro per maand. Gemeentelijke belasting zijn afhankelijk van het aantal vierkante meter bebouwing , dus niet van de grote van het perseel, ik betaal vooralles aan de gemeente circa 17 euro per jaar dit varieerd wel per regio. Wegenbelasting voor een auto tot 3500 kg is rond 45 euro per jaar , deze moet je ook als buitenlander betalen. Internet via glaskabel kost bij ons in het dorp 10 euro per maand . Gas in huis zoals in Belgie of Nederland hebben ze niet in Bulgarije, koken doen ze met flessengas hetgeen ook goedkoop. Mobiele telefonie weet ik eigenlijk niet heb zelf een nl kpn prepaid kaart en dit werkt zeer goed. TV is hier per schotel, weet ik ook niet wat dit kost, als je internet hebt kun je via internet TV kijken. Zelf heb ik bankrekening bij een Bulgaarse bank die ik ook vanuit Nederland kan beheren, hier wordt wel nog per transactie betaald .
Verder zie ik op dit soort forum’s mensen voorbij komen die de inboedel meewillen nemen naar Bulgarij , dus niet doen want je kunt alles in Bulgarije kopen tegen een fractie van de prijs in Belgie of Nederland
Mvrgr Ton.
Dag Ton,
Bedankt om te reageren op mijn vraag en voor je duidelijke uitleg. Ik dacht al dat hier niemand meer op het forum zat Ondertussen zijn er al wat stappen ondernomen en in juni ga ik naar Plovdiv om alles in orde te brengen. Oprichting venn, inschijven privé, langs de bank, app huren, enz. Ik zal beginnen met iets te huren maar op termijn is het wel de bedoeling iets te kopen. Mijn inboedel meenemen zou ik inderdaad ook niet doen. Alleen al de kost van de hele verhuis kan snel oplopen en daarvoor kan je ginds zeker wel een hele nieuwe interieur kopen.
Ik zal sowieso nog het een en ander posten eens ik daar geweest ben ter informatie.
Nogmaals bedankt voor al de info.
Grtjs,
Benji
Hallo Benji,
Mocht je nog vragen hebben, laat het maar weten. ik vertrek deze maand weer naar Bulgarije met de camper.
Ik heb een huis in Chirpan dat is circa 60 km van Plodiv. Heb o.a. een Belg als buurman die hier het hele jaar woont.
Pas wel een beetje op met Engelsen contacten, zijn niet altijd even betrouwbaar.
Mvrgr Ton.