Dag allemaal!!
Welke plekken moet je echt zien in Thailand? we gaan maar drie kleine weken… wij dachten Bangkok twee dagen, nog wat andere steden ,Chiang Mai en dan nog ff relaxen op het strand. Dat relaxen zouden we het liefst de laatste week doen, maar we vertrekken 24 december en het schijnt een fullmoonparty te zijn op 31 december… met oud en nieuw… maar volgens onze planning zouden we in Chiang Mai zitten… Wat zouden jullie ons adviseren om te doen?
groetjes SAndra
Ik zou voor jezelf een keuze maken of je echt de laatste week wilt relaxen / bijkomen (dat lukt een stuk minder als je naar een full moon party gaat) van het reizen of dat je boven alles gewoon ontzettend graag bij de full moon party wilt zijn. Eerst een aantal dagen richting het Noorden, dan helemaal naar het Zuiden en vervolgens weer terug naar het Noorden raad ik je af, teveel heen en weer gereis, zeker gezien de tijd die je hebt.
Kies je voor de full moon party dan zou ik het volgende doen: de eerste 2-4 dagen Bangkok (incl. dagtrips naar bijv. Ayutthaya) en dan door naar Koh Phangan. Je kan erop rekenen dat vrijwel alle questhouses snel vol zitten en ze eisen in deze periode een minimaal verblijf van zo’n vijf nachten. Vooraf reserveren is dus geen overbodige luxe! Daarna zou ik dan via Bangkok naar Chiang Mai en omgeving gaan.
Kies je voor de laatste week relaxen aan het strand, wat ik zou doen, dan zou ik beginnen in Bangkok, vervolgens met de dagtrein richting Chiang Mai. Een prachtige route. Onderweg kan je een paar mooie plaatsen aandoen, zoals Ayutthaya en/of Phitsanulok-Sukothai, dus trek daar een paar dagen voor uit zou ik zeggen. Zit je ook niet 13 uur achtereen in de trein… Tip: de snelle treinen naar Chiang Mai rijden veel vaker dan de snelle treinen vanuit Chiang Mai naar Bangkok, dus doe die uitstapjes lekker op de heenweg. Vanuit Chiang Mai kan ik je Pai, Mae Hong Son en Don Inthanon NP van harte aanbevelen. Terug naar Bangkok met de nachttrein of vliegen. Tip: www.fly12go.com is erg goedkoop! Dan lekker uitrusten op een eiland. Als je voor Koh Phangan kiest, kan je met een beetje mazzel nog net een half moon party in de jungle meepikken. Klinkt ook niet verkeerd, toch?
En nog even 2 tips, hoewel ik het zelf nog niet ervaren heb maar over 3 weken wel ga meemaken en ik er supergoeie berichten over hoor:
-
Khao Yai National Park (www.greenleaftour.com), trek hier wel 2 dagen/nachten voor uit. Ongeveer 4 uurtjes met de trein van Bangkok naar Pak Chong (waar Greenleaf Guesthouse ligt, met overigens spotgoedkope kamers!). Voor info over het park, gewoon ff google raadplegen.
-
Een fiets-/boottocht in Bangkok - schijnt super te zijn, je ziet een heel ander Bangkok en komt op plekken waar je anders nooit zou komen. Er zijn verschillende organisaties die dit doen, degene die mij opviel was www.covankessel.com. Een Nederlander die al 15 jaar in Bangkok woont en dit al jaren doet.
Heel veel plezier en laat nog even weten wat je route wordt!
Groetjes,
Eva
hoi Eva! bedankt voor je uitgebreide advies!! super! Ik denk dat het toch die laatste wordt… wat jij ook zou doen… kun je wat meer vertellen over die halfmoonparty (is dat ook 31 december?) die dan in de jungle zou zijn? en zou je als je die route zou doen ook dingen van te voren boeken of zou je dat juist ter plekke doen?
groetjes Sandra
Hi Sandra,
Ik heb de exacte datum even voor je opgezocht en de half moon party is op 8 januari 2008, dus volgens mij moet dat qua reisschema helemaal goedkomen! Informatie over de party vind je bijvoorbeeld op www.halfmoonfestival.com. Het is in de jungle bij Ban Thai Village, maar iedereen kent het daar (ook taxichauffeurs en die staan er 's nachts naar het schijnt ook genoeg om je veilig bij je guesthouse te brengen), so don’t worry! Ze draaien er met name progressive house en trance.
Accommodatie voor de laatste week Koh Phangan vooraf boeken lijkt me niet nodig, maar aangezien je in het hoogseizoen zit en het er dus een stuk drukker zal zijn, is het wellicht wel handig om vervoer heen en terug aan het begin van je vakantie te regelen vanuit Bangkok. Hoe wil je erheen?
De duurste maar verreweg snelste optie is om met Bangkok Airways www.bangkokair.com te vliegen van Bangkok naar Koh Samui en vanuit daar is het nog een uurtje met de boot. Al een stuk goedkoper wordt het als je op Surat Thani vliegt met Air Asia www.airasia.com. Hou er wel rekening mee dat je veel langer onderweg bent. De vluchtduur is ongeveer hetzelfde, maar vanaf het vliegveld moet je nog een uur met de bus naar de pier, dan 1 á 2 uur wachten tot de Ferry (Raja ferry gaat rechtstreeks) vertrekt en nog 2,5 uur varen. De laatste, langste en goedkoopste route is per nachttrein, bus en ferry of met de nachtbus en de ferry. Hiervoor kan je op verschillende plaatsen en internetsites de zgn joint tickets kopen.
Op veel sites lees ik dat tickets kopen op Khao San Road in Bangkok niet betrouwbaar is (duur en slechte qualiteit bussen enzo), maar ik heb een adresje wat volgens mij heel betrouwbaar is www.traveller2000.com. Ze hebben een kantoor in Bangkok, maar je kunt ook je tickets vanuit Nederland kopen, tegen een klein bedrag regelen ze alles voor je en je tickets liggen bij aankomst in je hotel in Bangkok op je te wachten (1e nacht Bangkok vooraf een hotel boeken is wel zo relaxed na een lange vlucht). Het mooie is dat zij ook een van de weinigen zijn waarbij je ook vanuit Nederland je treintickets kan kopen. Als je in het hoogseizoen zit (treinen zitten dan sneller vol) en je hebt maar beperkt de tijd om verschillende plaatsen te bezoeken, kan ik je dat adviseren. Kan je alles in een keer boeken. Nadeel is dat je minder flexibel bent ter plaatse, omdat je je route in feite al vooraf hebt vastgelegd. Je kan natuurlijk ook bij aankomst in Bangkok je tickets regelen op het treinstation (idem vanuit Chiang Mai), maar doe het wel op de dag van aankomst, niet op de dag dat je er weg wilt. Geen ticketgarantie, wel iets flexibeler.
Greenleaf Tour heb ik wel vantevoren geboekt, maar verder zou ik alles ter plekke doen (trips, tours, guesthouses e.d.). Ayutthaya en Sukothai lekker op eigen houtje doen en tochten vanuit Chiang Mai kan je ook makkelijk daar regelen. Er zijn genoeg aanbieders! Ik ben zelf niet in de periode geweest dat jij er bent, dus misschien moet je nog even een second opion vragen bij iemand die weet hoe druk het dan in Thailand is qua tours en guesthouses, maar ik denk persoonlijk dat je altijd wel een plekje vindt.
Veel plezier met de voorpret en mocht je nog wat willen weten, dan hoor ik het wel!
Groetjes,
Eva
Fijn dat je zo snel reageert en zo uitgebreid! Hier heb ik echt wat aan!Ik heb inderdaad meer vragen , maar die komen er snel wel weer aan heb je geen emailadres o i d?
Ik heb je net een maitlje gestuurd dus als het goed is heb je mijn mailadres nu ook. Kom maar door met je vragen! Enne, over 12 dagen ben ik zelf onderweg naar Thailand (joepie!), dus daarna zal ik niet zo snel reageren…