Hulp nodig bij plannen reis 3 weken Thailand

Hallo!

Ik zie dat ik niet de enige ben die moeite heeft met het plannen van een reis door Thailand. Halverwege juli ga ik met mijn vriend 3 weken naar Thailand. We hebben wel een idee wat we allemaal willen zien en doen, het wil alleen niet lukken met het vormgeven van de planning. De eerste week ziet er nu zo uit, maar we staan nog open voor nieuwe ideeën:

25 juli: Bangkok
26 juli: Bangkok
27 juli: Bangkok – Kanchanaburi (vroeg vertrekken)
28 juli: Kanchanaburi
29 juli: Kanchanabrui – Ayutthaya (vroeg vertrekken)
30 juli: Ayutthaya – Chiang Mai (nachttrein)
31 juli: Chiang Mai

Ik vraag me heel erg af hoe veel dagen er nodig zijn voor een bezoek aan Chiang Mai. Ik heb van een aantal mensen vernomen dat het erg toeristisch is en dat willen we eigenlijk liever niet. Misschien dat Chiang Rai een alternatief is of is dat niet de moeite? Ik had bedacht om 2/3 dagen in Chiang Mai en/of Chiang Rai te blijven en om daarna een jungle trekking van 2/3 dagen te doen. Weet iemand waar je dat het beste kunt doen? En of dat ook zonder een bezoek aan de ‘locals’ kan?

Ik denk dat we dan 3 of 4 augustus richting het zuiden gaan. We willen ongeveer 5 dagen relaxen op een mooi eiland, maar welk eiland is ons nog een groot raadsel. Welk(e) eiland(en) zijn het fijnste en hoe lang kun je je daar vermaken? En hoe kom je daar het beste, snelste en/of goedkoopste vanaf Chiang Mai?

Het is de bedoeling dat we 9 augustus op Koh Samui zijn i.v.m Full Moon Party. Dus mijn volgende vraag is hoe we daar het beste, snelste en/of goedkoopste komen? Omdat alle betaalbare hostels op Koh Phangan al uitverkocht zijn, hebben we een hotel op Koh Samui geboekt vlakbij van waar de boot naar Koh Phangan vertrekt. Ons idee was om op die manier naar de Full Moon Party te gaan en de volgende ochtend terug te gaan naar Koh Samui. Is dit überhaupt mogelijk of kan dat helemaal niet en hebben wij gewoon pech?
Dan is nog mijn vraag wat jullie ervaringen zijn met de Full Moon Party en wat is allemaal de moeite waard op Koh Samui? We zitten daar zo’n 3 dagen. Daarna hebben we nog 2 dagen om van Koh Samui naar Bangkok te gaan.

En dan vroeg ik me verder nog af of de volgende dingen de moeite waard zijn om te bezoeken:

• Wat Benchamabopit
  • Wat Saket
  • Snake Farm
  • Nationaal Museum
  • Royal Barges National Museum
  • Jim Thompson House

Als jullie nog plekken hebben waar we zeker geweest moeten zijn, hoor ik het graag!!

Alle plaatsen die je wil bezoeken zijn toeristisch, het is de vraag of je dat ook zo ervaart. Ik denk dat je je daar niet door moet laten leiden en gewoon lekker genieten. Chiang mai is groter en veel meer te zien/ doen dan chiang rai, bij elk reisburootje kun je daar een trekking boeken, lijkt mij niet nodig om dit vanuit nederland al vast te leggen.

Vanaf chiang mai met vliegtuig naar bangkok en dan door naar krabi of phi phi, hele mooie omgeving en leuke dagtochten mogelijk. Vanaf daar door naar koh samui, persoonlijk denk ik dat er altijd wel een slaapplaats te vinden is op koh phangan. Veel guesthouses hebben geen website zodat reserveren ook niet vooraf mogelijk is. Vanaf koh samui gaan vele speedboats snachts naar de full moon party, hiervoor kun je overal ter plekke kaartjes regelen, let wel op dat dit niet altijd even veilig is. De langzame boot gaat alleen overdag en deze kan op de dagen van de full moon party snel vol zitten.

Ik heb zowel Chiang Mai als Rai gedaan en vond ze beiden de moeite. Rai omwille van de Golden Triangle en de Mekong rivier, Mai omwille van olifanten- en tijgerfarm, doi suthep etc. Ik zou ze allebei doen als ik jou was.

Snake farm hebben wij gedaan, vond ik niet zo bijzonders… enkele slangen in een kooi en dan nadien een showke

Voor de snake farm bezoek je die in bangkok, vlakbij lumpini park en silom. Hier is een medische post waar mbv slangengif antistoffen worden gemaakt. Hele aardige voorlichting en show.

Een must do in Bangkok vond ik de fietstoer van Co van Kessel; zo kom je op plekken waar je normaal niet komt. Mooie combinatie van stad, water en platteland. Nog meer hotspots: Wat Pho (liggende boedha), China Town (gewoon vanwege de drukte etc.), Grand Palace en de Golden Buddha tempel (Wat Traimit). Chiang Rai ben ik niet geweest, Chiang Mai wel en ik vond het wel meevallen qua toeristisch, Koh Samui en Phangan zijn veel erger en vooral de full moon party’s! Van Chiang Mai naar de eilanden >> Vlieg met Air Asia naar Phuket en vanuit daar vetrekken de ferry’s naar verschillende eilanden. De moeite waard in Koh Samui: Wat Phra Yai en de Na Muang watervallen. De mannen vonden de shooting range een hoogtepunt :tssk:. Maar hebben daar een auto gehuurd en gewoon het eiland rondgereden, dan ontdek je vanzelf ook wel de mooie plekjes. Qua uitgaan, dan moet je toch wel in Chaweng of Lamai zijn maargoed lekker druk daar.

Chiang Mai of Chiang Rai is een moeilijke afweging. Ik heb beiden bezocht en vond beiden echt de moeite. Als jullie 4 a 6 dagen in het noorden hebben zou ik 1 stad uitkiezen. Chiang Rai is rustiger, relaxer en Chiang Mai heeft een leuke vibe en er is zoveel te zien, het toeristische vond ik meevallen. Wij vlogen met Air Asia naar Chiang Rai voor 3 nachten en dan met de bus naar Chiang Mai waar we 6 nachten bleven. 3 nachten bleken te kort in Chiang Rai terwijl we tijdens 6 nachten niet verveeld hebben.

De nachttrein is het goedkoopste maar soms zijn er scherpe acties bij air asia of nok air waardoor de prijs nauwelijks verschilt.